Coca-Cola již vlastní v Číně dva ze tří nejprodávanějších perlivých nápojů. Do roku 2020 však hodlá v této zemi, která pro ni představuje třetí největší odbytiště na světě, ovládat čtyři značky s příjmem nad jednu miliardu dolarů ročně. Ambiciózní cíl odráží důvěru americké nápojové firmy Coca-Cola v to, že její dlouhodobé plány na ztrojnásobení tržeb v Číně nejsou ohroženy místními konkurenty ani potenciálními politickými překážkami.

Za úspěchy je Cola a Sprite

Příjmy Coca-Coly v posledních pěti letech rostly průměrně tempem devatenácti procent za rok, což ještě zvýšilo její náskok před konkurenty. V Číně má Coca-Cola momentálně dvakrát větší tržby než její největší světový rival Pepsi. Tohoto úspěchu dosáhla také díky své výrazně širší nabídce v segmentu vod a džusů. Firma také v Číně pokračuje v rozšiřování své nabídky nesycených nápojů, u kterých musí bojovat s domácími i mezinárodními značkami.

Hlavními trumfy světové nápojové jedničky jsou v Číně Cola a Sprite. Za každý z nich již nyní Coca-Cola utrží přes jednu miliardu dolarů ročně. Plány společnosti však počítají s tím, že se do této "miliardové" kategorie během následující dekády dostane i čaj Jüan Jie a lahvová voda Ice Dew. Oba tyto produkty byly přitom uvedeny na trh teprve vloni a musí čelit silnému tchajwanskému konkurentovi Tingyi, který ovládá polovinu čínského trhu s nápoji.

Coca-Cola kromě toho musí čelit i politickým problémům. Například letos v březnu čínský ministr obchodu zamezil tomu, aby firma převzala za 2,4 miliardy dolarů největšího čínského výrobce džusů Huiyuan. Přes tento nezdar Coca-Cola pokračuje ve své silné vazbě na Čínu. Tu ukázala mj. sponzorováním olympijských her v Pekingu nebo nedávno ohlášenými plány na investování více než dvou miliard dolarů v nejlidnatější zemi světa.

Podle Muhtara Kenta, šéfa Coca-Coly, si je Čína vědoma této náklonnosti jeho společnosti. Firmě bylo například přislíbeno, že bude jedinou americkou společností, která dostane na šanghajské výstavě Expo 2010 vlastní pavilon.

Politika není problém

Kent si je vědom možných politických překážek v Číně, ale rozhodně se nebojí nějaké nacionalistické reakce Číňanů na to, že je Coca-Cola americkou značkou.

"Všichni kolem tady chodí v botech Nike, pijí Colu a mají na sobě oblečení Oakley. Myslím, že je zde rozdíl mezi tímto a pohledem na Spojené státy - lidé se nebojí na spotřebitelské úrovni, na úrovni značek," vysvětluje Kent.

Podle Douga Jacksona, šéfa čínské divize Coca-Coly, stojí za úspěchem firmy v Číně její sázka na distribuci produktů přes místní stáčírny místo přes velkoobchody, kterých využívá například rival Pepsi. Navzdory krátkodobým vyšším nákladům to prý přináší dlouhodobé konkurenční výhody.

Kent zdůraznil i nemalé politické výhody, které má Coca-Cola díky své stáčírenské spolupráci s firmou Cofco Coca-Cola, jež je z celých 65 procent vlastněná státem a má úzké vazby na centrální vládu."Nikdy nepodceňujte sílu čínského partnera v Číně," říká Kent.