Norský trh je sice velmi silný, ale vládne zde všudypřítomná konkurence.

Prosadit se na konkurencí nabitém norském trhu nebylo pro Krnovské z firmy ELFE, s. r. o., nikterak jednoduchou záležitostí. Ale podařilo se. "Naše firma pracovala dlouho a tvrdě na mnoha marketingových aktivitách, které naši společnost zviditelnily," poznamenává k úspěchu společnosti její obchodní ředitel Roman Halaška. Zejména v oboru, na který se jeho strojírenská firma zaměřuje, tedy ve svařovaných ocelových konstrukcích, zařízení pro navijáky pro lodní a námořní průmysl, mořských plošinách, jeřábech, včetně povrchové úpravy a montáže, je právě v této severské zemi velmi vysoká konkurence. Vlastně jde svým způsobem o stěžejní národní odvětví.

Vůči Norům má však ELFE jednu velkou výhodu. "Pomáhá nám vysoká cena norské práce a naše pružnost," pokračuje Roman Halaška. Jistou roli sehrála i poměrně slušná image českých výrobků, a to zejména ve strojírenství, v němž má Česká republika dlouhou tradici. Podle Romana Halašky je pozitivním aspektem pro zájemce o vstup na tamní trh otevřenost vůči zahraniční spolupráci a síla norského trhu. "Norští podnikatelé jsou tvrdí, ale spolehliví partneři," dělí se o svou příznivou zkušenost zástupce firmy ELFE.

Jedním dechem však poukazuje na skutečnost, že podstatná část norských firem již má navázány dlouholeté vztahy se svými dodavateli a znají jejich silné i slabé stránky. Ačkoliv nevidí v Norsku zásadně odlišné problémy oproti jiným rozvinutým trhům, jednu z hlavních bariér spatřuje však v tom, že tato země stojí mimo Evropskou unii a nemá zavedené euro. Tedy stejně jako Česká republika. Současně upozorňuje i na mizivou právní podporu ze strany našeho státu či dalších institucí.

"Prakticky u nás neexistují právní kanceláře, které by znaly norské právo. Což je značná komplikace při uzavírání smluv," podotýká Roman Halaška. Do budoucna si chce jeho firma udržet dobrou pověst a přátelský vztah se stávajícími zákazníky. "I to je způsob, jakým se lze dostat k získání nové spolupráce," uzavírá.