Tuzemská pivovarnická skupina K Brewery míchá pořadím na předních místech největších tuzemských producentů piva. Poté, co letos započte do skupiny i nedávno ovládnutý pivovar v Černé Hoře, převýší roční produkce všech vlastněných pivovarů hranici milionu hektolitrů. K Brewery se tak stane letos největším ryze českým privátním producentem piva u nás a pátým největším hráčem českého pivního trhu. Z těchto pozi tak odsune přerovskou skupinu PMS.

Zástupci obou uskupení situaci podrobně sledují, ale postup K Brewery na celkově pátou příčku trhu za Plzeňský Prazdroj, Staropramen, Heineken a Budvar veřejně nekomentují. "Je to možné," pronesl šéf K Brewery Zdeněk Radil.

Tuzemské pivovary svůj loňský výstav ještě nezveřejnily, ale skupina K Brewery, která - na rozdíl od celkového trhu - počítá s dalším růstem, vyprodukovala loni podle informací HN na 850 tisíc hektolitrů piv. Letos k tomu připočte ještě stosedmdesátitisícovou produkci Černé Hory. Pivovary PMS, tedy Zubr, Holba a Litovel, v roce 2008 uvařily dohromady 930 tisíc hektolitrů.

K posílení pozic nasadila K Brewery svůj nový ležák Lobkowicz Premium. Ten se má stát, na rozdíl od jinak regionálně zaměřených značek, vlajkovou lodí celé skupiny a s dostupností na celém českém trhu. K Brewery už nasazuje s masivní marketingovou podporou po Česku novinku do hospod - ve společnosti prémiových značek, jako je Pilsner Urquell, Stella Artois, Heineken nebo dvanáctka Budvar.

"Lobkowicz je název, který má tak trochu mezinárodní zvuk. Chceme ho představit jako prémiovou značku celé skupiny se širokou dostupností," tvrdí Zdeněk Radil, předseda představenstva K Brewery, ve kterém největší podíly ovládají finančníci Martin Burda a Grzegorz Hóta. Lobkowicz tak dostal přednost před dalšími brandy ze skupiny, jako je jihlavský Ježek, protivínský Platan, uherskobrodský Janáček, Klášter, Rychtář z Hlinska nebo nově Černá Hora. Kromě těchto pivovarů vlastní K Brewery ještě podíly v pivovarech Svijany a Rohozec.

Lobkowicz to nemá jisté

Produkce většiny pivovarů u nás loni klesala, celý trh odhadem až o deset procent, ale prémiové značky patří obvykle ke stabilním. Lidé, kteří tahle dražší piva kupují, se nenechávají tolik ovlivnit rostoucí cenou. I tak nebude mít Lobkowicz v téhle kategorii jistý úspěch.

V K Brewery tohle Premium kromě shodné značky nespojují s ovládaným stejnojmenným pivovarem ve Vysokém Chlumci. Nový Lobkowicz se vaří v kapacitně nevyužitém protivínském Platanu. Původní Lobkowicz míří z Chlumce ze 70 procent na export, ale doma neměl v minulých letech mezi pivaři špičkovou pověst.

Podle některých lidí z branže tak mohli v K Brewery vymyslet spíš úplně nový název. Lobkowicz Premium navíc soupeří s už léty zavedenými konkurenty. V K Brewery chtějí postupně vařit až 250 tisíc hektolitrů své prémiové značky. Nejprodávanější prémiové pivo v Česku - Pilsner Urquell - dosahuje u nás podle informací HN ale čtyřnásobných prodejů.

Vlajkové lodě žádají tradici

"Pilsner Urquell je vlajkovou lodí celého českého pivovarnictví. Za nás mluví tradice. Přes 70 procent všech piv na světě se vaří pod druhovým názvem pils," hájí barvy Plzeňského Prazdroje jeho mluvčí Jiří Mareček.

Staropramen zas sází v případě Stella Artois na mezinárodní renomé belgických piv, z tradice těží i prémiová piva Heinekenu i Budvaru. Skupina PMS nemá jednotnou "vlajkovou loď" pro celé Česko, ale převážně pro vlastní regiony - třeba ležáky Zubr Gold nebo Holba Šerák. Některé ale nabízí například i v Praze.

Mít svou prémiovou značku je dnes pro pivovary téměř nutností. Vylepšují totiž image lacinějších, někdy až hodně laciných, značek, bez kterých se pivovary také neobejdou. "Každý z významnějších pivovarů se snaží vyrábět piva do všech tří kategorií. Špičkové a cenově tedy výrazně dražší, pak je takový hlavní střední proud a ještě to, čemu říkáme dobrá hodnota za dobrou cenu," popisuje rozdělení na trhu výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

K Brewery vystupuje jako skupina, sdružující své pivovary, až od loňského roku. Od té doby také uvádí pro výpočet spotřební daně i celkovou produkci. Do té doby vystupovaly jednotlivé pivovary samostatně.


- 10 % bude podle odhadů meziroční pokles výroby piva v Česku za loňský rok. V roce 2008 tu pivovary uvařily 19,8 milionu hektolitrů piva.

Smělý cíl

250 tisíc hektolitrů piva Lobkowicz plánuje ročně prodávat uskupení K Brewery.

Největší konkurent

100 tisíc hl je roční prodej piva Zubr Gold z produkce PMS Přerov.

Nejprodávanější

1 milion hl je v Česku roční prodej nejprodávanější prémiové značky Pilsner Urquell.

Pivní trh v Česku

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist