Více o Aeru na www.ihned.cz

Kabina legendárního amerického bojového vrtulníku Black Hawk se bude vyrábět v tuzemské letecké továrně Aero Vodochody. Výroba a dodávky kokpitů začnou v polovině příštího roku. HN to potvrdil prezident společnosti Ladislav Šimek.

"Vstoupíme tím do vojenského programu nejúspěšnějšího vrtulníku všech dob," komentoval nedávnou výhru v tendru Šimek. Aero, vlastněné československou finanční skupinou Penta Investments, má podle dostupných informací vyrábět desítky kabin stroje UH-60M ročně. Cena celého vrtulníku se přitom pohybuje kolem šesti milionů amerických dolarů (asi 113 milionů korun).

S firmou Sikorsky Aircraft Corporation, která Black Hawky vyrábí, uzavřelo Aero minulý čtvrtek smlouvu do roku 2017 s možností prodloužení o pět let.

Pro raněné i proti ponorkám


Black Hawk UH-60 je bojová, dvoumotorová, středně lehká pomocná helikoptéra. Na bojišti se zejména používá pro přepravu jednotek a logistickou podporu vojenských akcí. První model vzlétl na konci listopadu roku 1974, americká armáda jej začala používat o čtyři roky později. Od té doby bylo vyrobeno více než 2600 těchto strojů, které slouží ve více než dvou desítkách armád.

Kromě klasické verze vrtulníku vyrábí Sikorsky i verzi pro převoz raněných, hasičskou verzi či stroj na boj proti ponorkám. Existuje i verze pro obranu letadlových lodí či verze pro VIP osoby.

V rámci tendru Aero také bojovalo o možnost dodávat kabelové svazky do modelu S-70i. O tom, zda firma vyhraje i v této zakázce, není podle dostupných informací ještě rozhodnuto. Model S70i se začal loni vyrábět v polské továrně PZL Mielec, která firmě Sikorsky patří. Z hlediska logistiky by tak Aero mělo výhodnou pozici.

Vodochodský výrobce má se spoluprací se společností Sikorsky již zkušenosti. Od roku 2000 například vyrábí vrtulník S-76C bez dynamických částí. Dokončení zajišťuje Sikorsky ve svém sídle v americkém Stratfordu. Aero dodalo například i skořepiny pro verzi D vrtulníku S-76. Kromě výroby kabin Black Hawku získalo Aero v uplynulých třech měsících další dvě zakázky na opravy a rozvoj svých letounů L-39 a L-159. Celková výše všech tří kontraktů činí přes čtyři miliardy korun. Podrobnosti firma nechce zveřejnit.

Na počátku ledna Aero vyčlenilo dvě samostatné divize Aerostructures a MRO (poprodejní servis a údržba), které nyní tvoří dva základní pilíře firmy. "Chceme zvýšit koncentraci na stávající i nové obchodní případy a přizpůsobit se specifikům, která jsou v obou oblastech dost odlišná," řekl Šimek.

Vzhůru k nebesům


Kromě Sikorského Aero spolupracuje například s italskou firmou Alenia Aeronautica, které dodává střední část křídla C-27J vojenského transportního letounu Spartan či francouzským výrobcem Latecoere, pro něhož vyrábí části dveří stroje Embraer 170/190. Od loňska pak pro švédský Saab produkuje závěsníky stíhaček JAS-39 Gripen. Tyto takzvané kooperační programy tvoří zhruba kolem 85 procent tržeb, které se předloni vyšplhaly na 4,2 miliardy korun.

Aeru se pod "vládou" skupiny Penta daří. Zatímco před privatizací v roce 2007 měla společnost ztrátu jednu miliardu korun, předloni dosáhla 402milionového zisku. To znamenalo nejlepší výsledky firmy za posledních šest let. Hospodářská krize se však dotkla i Aera - loni firma propustila zhruba 150 zaměstnanců, tedy asi deset procent osazenstva. Od svého založení v roce 1919 vyrobilo Aero více než 11 tisíc letadel.


Válečný stroj


2600


Nejméně tolik vrtulníků Sikorsky UH-60 Black Hawk bylo vyrobeno od roku 1974, kdy stroj poprvé vzlétl.

5,9 mil.


amerických dolarů činí cena vrtulníku UH-60. Hodnotu samotné kabiny odhadují odborníci na statisíce dolarů.

295


kilometrů v hodině činí maximální rychlost UH-60. Bojový rádius se pohybuje okolo 592 kilometrů.

5790


metrů činí nejvyšší výška, ve které může UH-60 působit. Stoupat může rychlostí až 3,6 metru za sekundu.