Hybridní modely, ale i úplně obyčejná auta představuje ženevský autosalon, který právě dnes otevírá brány pro širokou veřejnost. Automobilky ke svým novinkám přibalují také různé více či méně fascinující příběhy.

Třeba šéf Opelu Nick Reilly se rozhodl dokázat, že jeho hybridní Ampera není jen nefunkčním prototypem určeným k matení veřejnosti. Autu v německém Rüsselheimu dobil baterie a spolu se svým kolegou Gherardo Corsinim odřídil vůz až na výstavu do Ženevy. Cesta prý proběhla přesně podle plánu: U Hei#173#delbergu, po šedesáti kilometrech jízdy z elektrických zásob, naskočil v ampeře generátor tvořený malým zážehovým motorem. Ten dodával elektromotoru zásoby energie po zbytek pětisetkilomerové cesty. V Ženevě pak Nick Reilly přítomným slíbil, že stejnou cestu budou moci už brzy zažít na vlastní kůži. Sériová výroba ampery je připravena už na rok 2011.

O "fascinující zážitky" s hybridním porsche se podělil i automobilový závodník Walter Röhrl. Stalo se tak při premiéře studie 918 Spyder, pomyslného nástupce modelu Carrera GT3. Auto, které pohání zážehový osmiválec s výkonem 500 koní spolu se třemi elektromotory o celkovém výkonu 160 kW, prý po okruhu v Nürburgringu současnou carreru předčí. V praxi to znamená, že na stovku vůz zrychlí za 3,2 vteřiny a jeho maximální rychlost leží na hranici 320 km/h. Pokud si to majitel otevřené devětsetosmnáctky bude přát, dokáže bez nabíjení ujet trasu dlouhou až 25 kilometrů pouze na elektřinu. Nový šéf automobilky Michael Macht vidí budoucnost sportovního prototypu optimisticky: "Porsche ještě nikdy nepředstavilo auto, které by se nakonec nevyrábělo," uvedl na adresu spyderu Macht. Důvod, proč vzalo Porsche elektřinu tak rychle na milost, se skrývá v údaji o množství CO2, které spyder produkuje. "Je to pouze 70 gramů na kilometr," chlubí se Michael Macht a dodává, že obdobně výkonný vůz vybavený jen spalovacím motorem v
ypouští do vzduchu čtyřnásobné množství.

Podobný recept na zplodiny našlo i konkurenční Ferrari, které do Ženevy přivezlo prototyp modelu 599 GTB. Vidlicový dvanáctiválec je tu doplněn elektromotorem o výkonu 74 kW, který využívá brzdnou energii.

Než první hybridní ferrari vyjede na silnice, nabídne automobilka alespoň Start-Stop systém pro model California. Zařízení, které zháší motor při stání na semaforech, sníží spotřebu californie o šest procent.

Evropa objevuje hybridy

Zatímco na stánku Mercedesu obdivují návštěvníci hlavně studii F800, která ukazuje budoucnost třídy C, poněkud v ústraní tu stojí i první dieselový hybrid, který se dočká sériové výroby. Přelomový model s názvem E 300 Bluetec Hybrid má kromě čtyř#173#válce s objemem 2,2 litru s výkonem 204 koní ještě patnáctikilowattový elektromotor, který pomáhá vozu stlačit průměrnou spotřebu na 4,1 litru na sto kilometrů.

Zda je propojení hybridní technologie s naftovým motorem dobrý nápad, bude jasné až v roce 2011, kdy se nového mercedesu dočkají první zákazníci.

Audi se svou novou vlajkovou lodí A8 sáhlo v případě hybridní verze ke klasickému spojení se zážehovým motorem. Vůz, který je vybaven dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 211 koní a elektromotorem se silou 33 kW zrychlí na stovku za 7,2 vteřiny a průměrně spotřebuje jen 6,2 litru benzinu na sto kilometrů.

Hybridní verze jsou nyní k dispozici také u nové generace oblíbených SUV Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne. Oba modely, které zdomácněly i na tuzemských silnicích, vyjíždějí do dalších let s delší a nižší karoserií, která na pohled působí odlehčeným dojmem. Je tomu tak i ve skutečnosti, obě novinky jsou v průměru o dva metráky lehčí než jejich předchůdci.

Vozy na klasický pohon

V Ženevě však slaví premiéru i další auta, která se prozatím spokojí s klasickým typem pohonu.

Titul nejobletovanějšího auta by letos v Ženevě patrně vyhrálo čtyřmístné Bugatti Galibier - sportovní limuzína s tachometrem končí číslicí 420. Automobilka jej v Evropě na živo ukazuje vůbec poprvé, až dosud pro svůj vůz za desítky milionů korun hledala zákazníky hlavně na Středním východě, v USA a Číně.

Zato čtvrtá generace Nissanu Micra chce dobýt hned 160 zemí celého světa se statisícovými sériemi vyjíždějícími z továren hned ve čtyřech zemích: Thajsku, Indii, Číně a Mexiku. Do Evropy se nová micra dostane na podzim, pod kapotou bude mít tříválcovou benzinovou dvanáctistovku s výkonem 80 koní, silnější verze s přímým vstřikováním dosáhne na 98 koní.

Jen o něco větší auto, než je micra, představilo v Ženevě Audi. Na rozdíl od Nissanu však se svým typem A1, postaveným na platformě Volkswagenu Polo, míří na užší okruh movitější klientely. Novou jedničku, prozatím v třídveřové verzi, přijela do Ženevy představit popová hvězda Justin Timberlake.

O poznání méně okázalou premiéru prožívá rozpočtové SUV od Dacie. Model Duster, určený pro špatné cesty, má podvozek nad silnicí ve výšce 20 centimetrů a k prvním zákazníkům vyjede už v dubnu ve verzi s pohonem dvou- i všech kol. Pětimístný duster dlouhý 4,31 metru má být po vzoru ostatních dacií nejdostupnějším SUV na trhu, se základní cenou kolem 300 000 korun.

Jedním z nejméně nápadných aut letošní Ženevy je velkoprostorový Volkswagen Sharan. Nová generace oblíbeného rodinného vanu je však o poznání praktičtější. Zadní boční dveře jsou nyní zasouvací, víko kufru je ovládané elektricky. Snadnější je i přístup k třetí řadě zadních sedadel, která lze jednoduše sklopit do podlahy kufru.


!

Ženevský autosalon je otevřen denně až do neděle 14. března.

1. Bugatti
Šéf automobilky Bugatti Franz-Josef Paefgen přijel do Ženevy představit podle svých slov "nejelegantnější, nejsilnější a nejexkluzivnější" sportovní limuzínu světa.

 

2,3 Porsche Cayenne a VW Touareg Příbuzní z jednoho koncernu jsou nižší, delší a lehčí než dřív, nově také v hybridní verzi s pomocným elektromotorem.

4. Dacia Duster
Terénní Dacia Duster dostane čtyřválec 1,6 s výkonem 110 koní a diesel 1,5 o síle 85 a 105 koní. K dispozici bude verze s pohonem přední nápravy i čtyřkola.

5. Nissan Micra Čtvrtá generace Nissanu Micra přijede do Evropy na podzim ve verzi s manuální i robotizovanou převodovkou.

6. VW Sharan
Nový Volksagen Sharan má posuvné boční dveře a ve své nejúspornější verzi s motorem 2,0 TDI jezdí v průměru za 5,3 litru nafty.
FOTO: REUTERS, ČTK

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist