Pět let se snažili odborník na výzkum managementu Jim Collins a obrovský tým jeho spolupracovníků přijít na kloub tomu, jak se odlišuje skvělá firma od dobré. Napsali o tom bestseller Good to Great, který vyšel v češtině pod názvem Jak z dobré firmy udělat skvělou.

Na první úrovni vycházeli ze vzorku 1435 firem, jež byly vybrány ze žebříčku časopisu Fortune 500 v letech 1965 až 1995. Na základě objektivních dat pak zvolili jedenáct nejlepších, které se dlouhodobě držely na špici. U lídrů těch nejlepších firem se ukázala pozoruhodná věc, kterou nikdo nečekal. Vůdcové těch "ferrari" byli skromní, tišší, pokorní až plašší, avšak vyzbrojení obrovskou vůlí. Nedělali nic kvůli svému velkému egu, ale ve prospěch firmy. Nedokázali si představit, že by cokoli ošidili. Zajímavé bylo, že se minimálně ocitali v médiích. Publicitu do jednoho nesnášeli, vždy spíš odkazovali na zásluhy svých lidí. Rozdíl mezi nimi a ostatními byl asi takový jako mezi cirkusovým a tažným koněm. Ale pozor, tito ředitelé nebyli prosťáčci, nýbrž lidé s excelentním vzděláním. Výzkumníci zjistili, že u dvou třetin firem výskyt gigantického šéfova ega přispěl buď k zániku firmy, či k její průměrnosti. Je zajímavé, že většina těch nejlepších vzešla přímo z firmy, jen tři lidé na pozici nastoupili jako následníci dobré rodinné tradice.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist