Zastaralé pantografy, které prožily svou slavnou železniční éru v šedesátých letech minulého století, zamíří postupně na šrotiště. I to bude výsledek letošních výběrových řízení na nové či zmodernizované vlaky, za které České dráhy do roku 2014 utratí šestnáct miliard korun.
Cestující, kteří v Česku sedají do vlaků starých průměrně šestadvacet let, se letos dočkají například 11 nových pantografů City Elefant, 78 zmodernizovaných rychlíkových vagonů, 46 vylepšených motoráků Regionova či 6 bistrovozů pro dálkovou dopravu. Dráhy letos uvedou do provozu nové vlaky za více než 4,5 miliardy korun. Loni šlo o podobnou částku.
Nové potahy to nezachrání
I když hodnota vypsaného tendru je rekordní, na výrazné omlazení tuzemské železniční flotily, ve které jezdí i vozy staré téměř padesát let, to nestačí. Před časem to přiznal i generální ředitel drah Petr Žaluda, podle kterého by bylo nutné investovat minimálně osm miliard ročně, aby se průměrný věk snížil a udržel na polovině. České dráhy mají přitom třetí nejstarší vozový park v Evropě, a to po Maďarsku a Slovinsku.
Velká část peněz, kterou chce národní dopravce na vozový park vynaložit, půjde na obnovu klasických vagonů, kterých pod vlajkou ČD jezdí okolo dvou tisíc. Kromě kompletních rekonstrukcí 600 vagonů chtějí dráhy vsadit zejména na účinky omlazovací kúry interiérů, kterou nazývají "humanizace".
Během ní se v podstatě zachovají původní sedačky, koše, stolečky či úložné prostory. Změní se pouze povrch a dojde k přetěsnění oken. Z rychlíkových vozů zmizí klasická červená koženka, kterou nahradí textilní potahy. Vozy také dostanou protiskluzový povrch podlahy a nové záclony. Za kosmetické vylepšení jednoho vagonu chtějí dráhy dát v rámci výběrových řízení maximálně dva miliony korun.
Humanizace však podle hlasů z oboru příliš velký skok dopředu neznamená. "Staré vlaky mají nevyhovující technologie, jsou příliš těžké, a proto zbytečně ničí koleje. Výměna potahu toho moc nevyřeší," domnívá se Radim Jančura, majitel brněnského dopravce Student Agency a železniční společnosti RegioJet. Letos se také tuzemští cestující dočkají více než dvaceti modernizovaných motoráků z Krnovských opraven a strojíren. Kromě nového interiéru v nich dráhy chystají "revoluční" změnu - cestující budou moci použít toaletu i při stání vlaku ve stanici.
Obnova díky dluhopisům
Loni a předloni se hlavním zdrojem peněz na obnovu vozového parku drah staly úvěry od evropské železniční kampeličky Eurofima a dvanáct miliard korun, jež dráhy získaly jako kompenzaci za převod některých staveb na Správu železniční dopravní cesty. To bylo trnem v oku českých soukromých železničních společností, které u Evropské komise požadovaly, aby dráhy peníze vrátily. Letos a v dalších letech budou hlavním zdrojem obnovy vydané dluhopisy, jejichž historicky první emisi vydaly dráhy loni v prosinci. Emise cenných papírů, které budou splatné v prosinci roku 2012, vynesly dopravci dvě miliardy korun.
Jančura míří do Bruselu
Vydání vlastních cenných papírů umožnily firmě mimo jiné loni podepsané dlouhodobé smlouvy s kraji a ministerstvem dopravy. Ty drahám zaručily stálý příjem minimálně dalších deset let. A právě díky těmto smlouvám se mohou České dráhy opět dostat do hledáčku bruselských úředníků. Těm hodlá brzy podat stížnost právě podnikatel Radim Jančura, kterému se nelíbil výběr provozovatele regionální vlakové dopravy. "Stížnost podáme během tří týdnů. Kraje nezajistily transparentnost a rovný přístup," míní Jančura.
Většina krajů chtěla původně na provozovatele regionální vlakové dopravy vypsat výběrové řízení, do kterého se chtěl Jančura přihlásit se svou společností RegioJet. Nakonec ale zakázku v hodnotě okolo 150 miliard korun získaly České dráhy, se kterými kraje podepsaly dlouhodobé smlouvy. Tendry nebyly buď vůbec vypsány, nebo se zahájily a opět zrušily.
Kromě výnosu z prodeje dluhopisů poslouží drahám k obnově vozového parku také vlastní zdroje, leasing či úvěry. "Díky dlouhodobým smlouvám s kraji se nám nyní banky samy nabízejí," řekl včera Petr Žaluda. Do roku 2012 dráhy chtějí vydat i mezinárodní obligace, jejichž minimální hodnota bude 10 miliard korun.
Revoluce na tuzemské železnici. Díky dlouhodobé smlouvě s kraji vypisují letos České dráhy tendr za 16 miliard korun.
Staré vlaky mají nevyhovující technologie. Jsou příliš těžké, a proto ničí koleje. Výměna potahu toho moc nevyřeší.
Radim jančura, majitel společnosti Student Agency a RegioJet
16 miliard korun utratí České dráhy za obnovu svého vozového parku do roku 2014. Letos vyjedou na koleje nové vlaky za více než 4,5 miliardy korun.
26 let činí průměrné stáří vlaků Českých drah. Některým soupravám už přitom táhne na padesát. Dráhy mají třetí nejstarší vozový park v Evropě.800 vozů projde takzvanou humanizací, což bude znamenat obnovu interiérů. Kromě výměny potahů dojde také například k přetěsnění oken.
STÁLE MÁLO PENĚZ
Podle ředitele ČD Petra Žaludy by výrazné omlazení vozového parku stálo asi osm miliard korun ročně.
FOTO: ČTK
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist