Nastoupili jsme do zaměstnání a rychle jsme nabyli dojmu, že nás v "té škole" nic nenaučili. Tím spíš, pokud jsme se neuplatnili ve svém oboru. Časem si uvědomujeme, že to, co jsme dříve považovali za klíčové, tedy číst a psát, nestačí a je potřeba připojit něco víc. V segmentu, kde se pohybuji já posledních 15 let, tedy ve finančnictví, to platí stoprocentně. A jinde to nebude jiné.

Tento hlad po vědění se v různých společnostech a segmentech trhu liší. Některé společnosti ho nepodporují nijak a některé ho tak říkajíc tolerují. Z krátkého časového hlediska to je ekonomické a krátkozraké zároveň. "C" je správně. Tedy systematické vzdělávání nejen podporovat, ale především ho také řídit, aby firmě přineslo co nejvíce.

Lidé s VŠ vynikají


Existují tři přístupy. První - využít externí školicí firmu. Naprosto nejhorší varianta. A má to několik důvodů. Především její lektoři jen málokdy pracovali ve vašem oboru a byli v něm úspěšní - jinak by totiž dělali svůj obor. Mají klíčový motiv udělat vzdělání příjemné a poutavé, aby hodnocení semináře vyznělo tak, že se objednají další. Přes veškeré proklamace "šití vzdělání na míru" to tak fakticky není. Především proto, že externí firma nepozná naši firmu do detailu. Nevyplatilo by se jí to. Ani vy nemáte zájem, aby nás úplně poznala. Vždyť zítra může pracovat pro vaši konkurenci. A kdo jsou lektoři? Zpravidla dobří rétoři. Je to skutečně to, co vám pomůže? Nemusíte se mnou souhlasit, ale pohyboval jsem se několik let v tomto prostředí a znám ho. A pokud nebudu muset, nepůjdu touto cestou s výjimkou seminářů zaměřených na rozvoj osobnosti. Tam to má smysl.

Druhým přístupem je vzdělávat pracovníky svépomocí. Dobrý model, pokud máte ve svém týmu lidi, kteří jsou toho schopni. Můžete mít tréninkové oddělení. V oblasti špičkových financí se dobře uplatní u odborných seminářů. Ovšem v oblasti managementu a obchodu (což nakonec rozhodne o úspěchu) je to cesta do pekel. Vždyť kdo jsou trenéři? Ti, co se báli obchodu, ti, kteří ještě nedozráli někoho řídit. Ti mají mít v rukou vaši budoucnost? To raději externí firmu.

Třeba máte zkušené manažery a vedou obchodní a manažerské vzdělání. K tomu jste vybrali skvělou externí firmu, která řeší osobní rozvoj a případně koučink pracovníků. To pořád nestačí. Tedy alespoň v privátním finačním poradenství to nestačí. Pokud to myslíte skutečně vážně s kvalitou svých lidí, musí vás dříve či později napadnout, že vaši lidé potřebují kromě konkrétních dovedností také širší ekonomický a pevnější všeobecný rozhled. Zjistili jsme, že ti, kteří mají vysokoškolské vzdělání (tedy to, které bezprostředně po škole hodnotili jako v praxi nepoužitelné), vynikají. Nic není absolutní, ale obecně je to tak. To vás dovede k názoru, že vaši lidé potřebují vysokou školu. Uvažujete, který obor byste jim doporučili. Zjistíte, že žádný. Proč? Standardní vzdělání na vysokých školách je přece jen poměrně široké. Pro zaměstnance jistě zajímavé, ale chcete být efektivní i zde.

Spolupráce s univerzitou


Řešením je vytvořit vlastní vzdělávací program s některou z renomovaných vysokých škol. Tak definujete okruhy, které nás zajímají, a vynecháte ty, které jsou pro děti ve 20 letech a nikoliv pro profesionální finančníky ve věku 35 plus. Jak vybrat tu správnou univerzitu? To je složitá otázka. Především se musí věnovat oboru, ve kterém se pohybujete. V našem případě se ukázalo jako ideální, že sami přednášíme na řadě vysokých škol různá témata, což nám dává možnost udělat si určitý obrázek. Tuto možnost asi všichni nemají. Ale myslím, že už samotné jednání s vedením fakult a kateder hodně napoví.

Je důležité si správně vybrat témata. Určitě bych volil z těch, které mají univerzity standardně v portfoliu, protože v nich jsou většinou velmi dobré, jsou podpořeny vědeckým výzkumem, mají k nim dostatek materiálů. Přece jsme tady proto, abychom využili know-how školy, a ne abychom radili, jak má škola učit. To by bylo absurdní. Ovšem je zajímavé předem projít obsahy předmětů a dohodnout se, co je ve vašem oboru více a co méně důležité, a také zvolit vhodné termíny. Aby nebránily práci.

Klíčové je zkoušení. Nechystáte přece pro své lidi dovolenou. Zkoušky jsou motivem pro větší nasazení a pozornost každého z nás. Ovšem zkoušky musí vést pedagogové bez jakéhokoliv zásahu firmy. Musí zde existovat jejich stoprocentní nezávislost na firmě. Jedině tak lze brát diplom, který absolventi obdrží, vážně. Jedině tak na něj mohou být absolventi i my hrdí.

V branži financí je zapotřebí vlastnit některé certifikáty. Je zvláštní, když si uvědomíte, že ministerstvo souhlasilo s tím, že tuto certifikaci mohou udělovat firmy svým pracovníkům samy . To je výsměch zákonu, neúcta ke klientovi a nezodpovědnost vůči pracovníkovi. Právě zde jsem přesvědčen, že je další velký prostor pro spolupráci s vysokými školami jako nejvyšší akademickou - nezávislou autoritou. Jsem si jist, že to je ve prospěch klientů, společnosti i pracovníků samotných.

Obecně se dá říci, že zařazení vysokoškolského vzdělání do standardního vzdělávání pracovníků firmy je mimořádně přínosná věc a nemohu jinak než ji doporučit. Kromě toho jsem si jist, že to něco vypovídá o společnosti. O její úctě ke klientovi i k pracovníkům samotným. Menší firmy to mají jistě těžší. Ale jsem přesvědčen, že právě tento prvek bude do budoucna především u velkých firem jedním s výrazných znaků kvality, odpovědnosti, profesionality i pokory, která je tolik potřebná.


Ing. Martin Valach
obchodní ředitel společnosti AWD Česká republika