Zásilková firma DHL Express v Česku loni navzdory krizi vykázala půlmiliardový provozní zisk, tedy zhruba ve stejné výši jako v roce 2008. Pomohla jí balíková služba dceřiné firmy PPL, jejíž počet zásilek rostl o desítky procent.

"Propad v mezinárodní přepravě balíků byl enormní, v prvním čtvrtletí 2009 šlo o 25 procent. Až od druhé poloviny loňského roku pozorujeme pozvolné oživení," říká zastupující generální ředitel firmy Luděk Drnec.

Firma v loňském roce podle předběžných výsledků utržila necelé tři miliardy korun, přičemž výrazně narostl podíl společnosti PPL. Nyní se na tržbách podílí téměř polovinou.

"PPL roste o desítky procent, ukazuje se, že využívá místo na trhu a zatím tu v oblasti doručování balíků soukromým osobám s výjimkou České pošty nemá prakticky konkurenci," popisuje Drnec. Trh v tomto segmentu roste a PPL těží hlavně z toho, že narozdíl od České pošty nabízí podvečerní doručení, a proto ji preferují jak internetoví prodejci, tak zákazníci.

Horší situace je v mezinárodní balíkové dopravě, které se věnuje samotná DHL. Počet přepravených balíků se vloni propadl a ceny poklesly zhruba o deset procent, tržby přibližně o 17 procent. Firma si udržela ziskovost i díky relativně vyšší ceně za mezinárodní zásilky. "Ceny jsou zde stále o něco vyšší než v západní Evropě, musela se vybudovat infrastruktura a balíků je stále relativně málo," říká Drnec s tím, že ceny za mezinárodní zásilky ale klesají, a rozdíl se západní Evropou vyrovnává.

I když česká pobočka dosáhla půlmiliardového provozního zisku, musela mateřské společnosti vysvětlovat, proč neroste o desítky procent jako v minulosti. "Od střední Evropy se vždy automaticky očekávalo, že rychle poroste, ale krize dopadla i na náš region," vysvětluje Drnec. Pokles zisku mírnily škrty v nákladech v řádech milionů eur, sto tisíc eur firma ušetřila například tím, že si zaměstnanci začali platit benzín pro své soukromé účely.

Balíková přeprava podle Drnce krizi předpovídá. "Vývoj expresní logistiky naznačuje další vývoj hospodářství. Například v automobilovém průmyslu víme o tom, že se nějaká výroba domlouvá, vlastní výrobu ale nevozíme," popisuje.

Drnec firmě dočasně šéfuje od listopadu, kdy vedení koncernu odvolalo dosavadního šéfa Jiřího Stojara. Na konci března by měl být vybrán nový generální ředitel. Luděk Drnec je jedním z kandidátů.


DHL


3 mld. korun v loňském roce utržily v Česku DHL Express a dceřiná PPL. Společnosti jsou součástí globální skupiny Deutsche Post DHL.