Čínská automobilka Geely včera podepsala smlouvu o převzetí švédského výrobce osobních vozů Volvo Car od americké společnosti Ford Motor. Transakce za 1,8 miliardy dolarů (zhruba 34 miliard korun) je dosud největší čínskou akvizicí zahraničního výrobce aut. Největší čínská soukromá automobilka získává převzetím Volva silnou základnu na evropském trhu, na němž má v plánu expandovat.

Geely uvedla, že si již pro transakci zajistila veškeré finanční prostředky a sehnala i "značný provozní kapitál" na další financování operací Volva. "Dnešek představuje milník v historii Geely," prohlásil šéf správní rady čínské firmy Li Šu-fu. Dodal, že Volvo zůstane oddělenou dceřinou firmou Geely, s vlastním managementem a ústředím ve Švédsku.

Geely nicméně plánuje vybudovat v Pekingu továrnu na výrobu 300 000 vozů značky Volvo ročně pro domácí trh. To je zhruba tolik, kolik nyní Volvo vyrábí na veškerý vývoz.

Ford koupil Volvo Car v roce 1999 za 6,5 miliardy dolarů od švédské skupiny Volvo, jež se nyní soustřeďuje na výrobu nákladních vozů. Na prodeji švédské dceřiné firmy se Ford s Geely v zásadě dohodl již koncem loňského roku po dvouletých jednáních.

Prodej Volva, které vytvořilo celoroční zisk naposledy v roce 2005, umožní Fordu plně se zaměřit na rozvoj svých základních značek Ford, Lincoln a Mercury. Geely nyní usiluje o posílení svého image zejména v Evropě, kam chce letos začít vyvážet. Firma již v Evropě spolupracuje s britským výrobcem tradičních londýnských taxíků Manganese Bronze, v němž by letos mohla převzít většinu akcií.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist