Finanční trh v České republice je stále mladý a má prostor pro zkvalitňování a růst. Jedním ze způsobů, jak pozitivně ovlivnit nabídku bank a pojišťoven, je analyzovat současný stav a upozornit na zajímavé i problematické produkty.

Právě s tímto cílem pořádají Hospodářské noviny ve spolupráci s odbornými partnery IBM a KPMG druhý ročník čtenářské ankety Bankovní a Pojišťovací inovátor. Ta je součástí soutěže Nejlepší Banka a Nejlepší pojišťovna roku 2010. Zatímco hlavní soutěž hodnotí nabídku produktů i hospodářské výsledky, anketa Bankovní a Pojišťovací inovátor klade důraz na inovace.

"Prostor pro inovace existuje, dokládá to například vstup mBank, Axy nebo Directu na český trh," upozorňuje Jan Hladík, vedoucí služeb pro finanční sektor společnosti IBM.

Banky i pojišťovny čelí dlouhodobě kritice kvůli výši poplatků za základní služby a marže, které pojišťovny vyplácejí prodejcům zejména u životního pojištění. Kritiku poplatků některé banky dokázaly v poslední době využít ve svůj prospěch. Na tuto notu hraje například nominované eKonto od Raiffeisenbank, které platí klientům. Všem, kterým přijde na účet alespoň 15 tisíc měsíčně, vyplácí bonus 20 korun. Na absenci výrazných inovací však upozorňuje skutečnost, že eKonto soutěžilo už v loni, podobně i LBBW s IQ Hypotékou Multi.

Na kritiku klientů se snaží reagovat i pojišťovny. Zatím neomezují nabídku životního pojištění, ale snaží se zrychlit vyřizování škodních událostí. Služby v této oblasti inovuje Allianz, Triglav nebo Česká podnikatelská pojišťovna na internetu a Kooperativa, která nabízí informace o pojistkách po SMS.

Termíny soutěže


20. dubna

Start veřejného online hlasování pro Bankovního inovátora.
Weby iHNed.cz a nejbanka.cz.

18. května

Start veřejného online hlasování pro Pojišťovacího inovátora.
Weby iHNed.cz a nejpojistovna.cz

24. června

Finále soutěží Nejlepší banka 2010 a Nejlepší pojišťovna 2010 Ceny Hospodářských novin