Dnes dochází v jaderných oborech k výměně generací. Situace je to v podstatě stejně obtížná a také do jisté míry paradoxní jako v jiných technických oborech. A kroky k jejímu řešení jsou stále naléhavěji potřeba. Vládnout technice a zvládat rizika s ní spojená může jen ten, kdo ví nejen "jak" (know-how), ale hlavně "proč" (know-why). To se týká nejen jaderné energetiky, ale i náročných technologií používaných v jiných oborech. Špičková technika vyžaduje špičkové specialisty. Špičkoví odborníci musí vyrůst na špičkových školách. Čímž jsme u kořene věci - ovládat moderní technologie znamená zvedat celkovou úroveň země.

Příprava odborníků pro oblast jaderné energetiky má v naší zemi dlouhou tradici, spojenou s tradicí technického vysokého školství. Díky této tradici zatím netrpí ani průmysl ani další články jaderné infrastruktury naléhavým nedostatkem odborníků. Český průmysl měl a do jisté míry si stále zachovává schopnost vyprojektovat a vyrobit prakticky všechny hlavní komponenty tlakovodních reaktorů včetně tlakové nádoby, hlavního cirkulačního potrubí, parogenerátorů, čerpadel i zařízení sekundárního okruhu. Současná situace však nemusí být dlouhodobě udržitelná. Je nezvratnou skutečností, že zájem studentů o technické obory u nás upadá a počty absolvujících inženýrů už v blízké budoucnosti nebudou schopny vstřebat potřebné množství nových poznatků studovaného vědního oboru, ovlivňujících přímé a okamžité použití absolventů v praxi. Nemluvě o poznatcích starších, tvořících teoretickou i praktickou základnu oboru. Kontinuita je však nezbytným předpokladem pro syntetizující pohled na danou technickou disciplinu a následně pro samostatnou a tvůrčí práci. Příčiny tohoto stavu jsou zřejmé, odklon mladých lidí do komerční či humanitní sféry je pochopitelný. Avšak ztráty pro ucelený systém vzdělanosti v naší zemi by mohly být nedozírné. Pro uchování a předávání znalostí získaných a shromážděných "otci zakladateli" je nutno zajistit kontinuitu tradičně velmi kvalitní podpory pracovníků výzkumu a vývoje na vysokých školách i ve výzkumných ústavech.

Jednou z oblastí, kde může stát aktivně působit, je vytváření prostředí podporujícího "stavění mostů" pro spolupráci mezi vysokými školami, výzkumnými ústavy a průmyslem. Vytvoření nové motivace je možné právě jen na základě jasné formulace dlouhodobých koncepcí a priorit. Jen to totiž ukáže mladým lidem, se kterým oborem má smysl spojovat svůj profesionální život a budoucnost.




Dana Drábová
Státní úřad pro jadernou bezpečnost

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist