Kolik a jak budou řidiči osobních aut platit za jízdu na českých dálnicích po roce 2012, to zatím není jasné. Platný zákon o pozemních komunikacích a ministr dopravy Gustav Slamečka předpokládají, že i osobní auta budou platit mýtné za každý ujetý kilometr, tedy stejně, jako již nyní platí nákladní automobily.

Zákon totiž zavádí elektronické dálniční kupony, každé osobní auto by je mělo mít místo papírových dálničních známek už od ledna 2011.

"Ekonomicky mohou být elektronické kupony považovány za výhodné jen tehdy, když za nimi bude následovat kilometrové zpoplatnění našich dálnic. Perspektivu vinět vidím v tom, že za rok, možná za dva roky budeme schopni přejít na kilometrové zpoplatnění," uvedl ministr Slamečka v Poslanecké sněmovně začátkem dubna. Ministerstvo dopravy nyní na zavedení elektronických vinět pracuje.

Většina je proti mýtu

Předseda občanských demokratů Petr Nečas se zavedením mýtného pro osobní auta nesouhlasí.

"Mám dva důvody. Jednak není ověřené, zda bude ten systém fungovat a jak bude drahý. A za druhé jde o velký vpád do soukromí občanů. Stát bude na kilometr přesně vědět o vašem pohybu, má se to i archivovat, to je nepřípustné," řekl Nečas.

S placením za ujeté kilometry nesouhlasí ani dopravní odborník Petr Moos. "Žádný stát v Evropě touto cestou u osobních aut nešel. Pokud ale zákon ministrovi nařizuje elektronické viněty, pak mají smysl jen tehdy, budou-li sloužit pro výkonové zpoplatnění, tedy podle ujetých kilometrů. Pokud by k tomu mělo dojít, tak podle mne až za pět šest let, kdy na stejný systém přejde celá Evropa," řekl Moos.

Na Evropskou unii odkazuje i Petr Bendl, stínový ministr dopravy ODS. "Tlak přichází z Bruselu. Jde o spravedlivější pohled. Kdo najezdí dvacet tisíc kilometrů, ať platí víc než ten, kdo ujede jen dva tisíce. Musíme najít takovou sazbu, aby byla pro lidi únosná," řekl Bendl.

Stínový ministr dopravy za ČSSD Roman Onderka elektronické viněty odmítá. "Náklady na dálniční známky jsou 2,5 miliardy korun, u elektronických vinět jsou náklady odhadovány na 8,5 až 12 miliard korun a příjmy jsou stejné, 25,5 miliardy korun. Navíc životnost elektronických vinět je 5 až 6 let. Tento systém je zastaralý a nedotažený," uvedl Onderka.

Ústřední automotoklub ČR nemá na mýtné pro osobní auta jednotný názor. "Jsme důsledně proti dalšímu finančnímu zatížení českých motoristů. Pokud však budou elektronické viněty zavedeny, měly by být přenositelné v rámci rodiny, měly by být využity k ovlivňování dopravních toků, a ne ke sledování lidí. Při výkonovém zpoplatnění by měla být cena nižší než třicet haléřů za kilometr," uvedl mluvčí ÚAMK Pavel Kuchálik.

Viněty prosadila ODS

Mýtné pro osobní auta plánoval již bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). "Mýtné chceme zavést nejprve pro nákladní automobily a od roku 2012 i pro osobní vozy," řekl Šimonovský v roce 2005. Studii na mýtné pro osobní auta vypracovala firma Kapsch pro ministra Aleše Řebíčka (ODS) v roce 2007. V létě 2008 prosadili poslanci Oldřich Vojíř (ODS), Pavel Suchánek (ODS) a Jan Kasal (KDU-ČSL) elektronické viněty do novely zákona o pozemních komunikacích. Novela platí od letošního ledna. V dubnu se pokusil kontrolní výbor sněmovny pod vedením Libora Ježka (ODS) viněty ze zákona vypustit, sněmovna však jeho návrh zamítla. Životnost elektronické viněty má být podle firmy Kapsch šest let. Za zavední a šestiletý provoz systému zaplatí stát podle Ježka 8,5 miliardy korun.

Kapsch zinkasuje miliardy

Pokud se tendr na elektronické viněty nepodaří vypsat do června, ministr Slamečka zavedení buď o rok odloží, nebo zakázku zadá jedné firmě. Nejvíce o elektronických vinětách v Česku ví autor studie - společnost Kapsch. Pokud by firma Kapsch zakázku na elektronické viněty získala, zvýšila by objem svých smluv s Českem na 38,5 miliardy korun. Na tolik by se rozrostla původní smlouva na mýtné pro nákladní auta za 22 miliard. Za tyto peníze měl Kapsch mýtné zavést na 968 kilometrech dálnic a 1562 kilometrech silnic prvních tříd. Silnice prvních tříd ale firma nestihla. Místo toho, aby se proto snížil objem peněz, Kapsch se státem dohodl, že peníze zůstanou stejné, ale získá jinou práci. Stalo se, firma má zavést mýtné na dálnicích, které se postaví do roku 2017. Za to dostane další 3,12 miliardy korun. A za test hybridního systému a tabule na dálnici D1 ještě 4,5 miliardy.


Poplatky pro osobní automobily za užívání dálnic a rychlostních komunikací

Dálniční nálepky

V současnosti se papírové dálniční známky pro osobní auta používají například v Česku, na Slovensku, v Maďarsku, v Rakousku, ve Slovinsku či ve Švýcarsku. Jejich ceny se liší podle doby platnosti bez ohledu na počet ujetých kilometrů. Ve Švýcarsku lze koupit jen roční známku, v přepočtu za 780 korun. Ve Slovinsku se loni platilo za týdenní známku 375 korun a za roční 2375 korun. Desetidenní dálniční známka v Rakousku stojí 224 korun, na dva měsíce je za 619 korun a na celý rok za 2059 korun. V Česku stojí roční známka 1200 korun.

Mýtné za dálniční úseky

Poplatky za úsek dálnice se platí například v Portugalsku, Itálii, či Francii. Ceny se liší podle délky úseku. Cesta z Paříže do Lyonu přijde v přepočtu na 685 korun, z Cannes do Nice na 73 korun.

Mýtné za kilometr

Podle počtu ujetých kilometrů se zatím nikde v Evropě neplatí. V Česku se o zavedení tohoto systému uvažuje po roce 2012. Předpokládané ceny 0,20 až 0,30 Kč/km by znamenaly, že za současný roční poplatek by řidič mohl po dálnicích ujet 4000 až 6000 kilometrů.


Zakázky České republiky pro firmu Kapsch (v miliardách korun)

Mýtný systém v letech 2007 - 2017 -> 22,00
Změny smlouvy o mýtném systému -> 3,12
Dopravní telematika -> 4,50
Elektronické dálniční kupony na 6 let* -> 8,50

Celkem 38,120

*Smlouva nebyla dosud uzavřena
Zdroj: Ministerstvo dopravy, ČTK


Foto: HN - Zuzana Šmajlerová