Rekordní třičtvrtě miliardový zisk, čtyřicetimiliardové tržby, stamilióny do potřebných investic. Státem ovládaný distributor pohonných hmot Čepro je v dosud nevídané kondici. A management tvrdí, že právě teď je nejvyšší čas řešit otázku dalšího směřování petrolejářského obra.
Čepro by se podle včerejšího vystoupení svého šéfa Jiřího Borovce mohlo třeba nějak spojit s rafinériemi nebo se zaměřit výhradně na skladování a přepravu paliv, případně se věnovat co nejvíc velkoobchodu s benzínem a naftou. Vedení firmy ve svých vizích nevylučuje ani mezi politiky spornou otázku privatizace, nebo spojení s další státem ovládanou strategickou firmou - MERO, která zajišťuje provoz ropovodů v Česku.
"Kdy jindy začít vyjednávat o dalším způsobu fungování než teď, kdy je Čepro v laufu, kdy nemá existenční potíže a úspěšně generuje zisk," zdůvodňuje Borovec, proč právě nyní představuje dlouho připravované plány. Jednat o nich chce co nejdřív s politiky a po volbách s novými lidmi ve vládě.
Čepro svým rozsahem podnikatelských aktivit představuje tak trochu světového exota. Schraňuje pro stát krizové rezervy pohonných hmot, se stamilióny litrů paliv obchoduje, vydělává na přepravě a skladování paliv pro jiné firmy. Má v Česku dominantní postavení v počtu i velikosti skladů, odhaduje se, že vlatní okolo dvou třetin kapacit, a kromě toho provozuje třetí nejpočetnější pumpařskou síť v zemi - na 190 stanic EuroOil. Pohonné hmoty "posílá" po celé republice unikátním systémem produktovodů, v němž je přes tisíc kilometrů potrubí napojeno nejen na české rafinérie, ale i slovenský Slovnaft.
Čepru ovšem zatím chybí jasná koncepce, na co se nejvíc zaměřit, případně jakou oblast podnikání oželet. Dosud se totiž stává, že v některých oborech byznysu se zákazníci ocitají v roli konkurentů. V Čepru třeba skladují paliva firmám, které benzín a naftu nabízejí stejným odběratelům jako Čepro.
Tři cesty dalšího směřování
Spolupráce nebo dokonce majetkové propojení s rafinériemi přináší mnoho otázek. Borovec tvrdí, že takové spojení by mohlo ušetřit přes jednu miliardu korun. Rafinérie ale ovládají soukromé firmy, především koncern Unipetrol kontrolovaný Poláky. "Je otázka, v čem by spolupráce byla pro vlastníky rafinérií užitečná. Čepro by mohlo pomoci rafinériím zvýšit odběr pohonných hmot a naopak mít nějaké exkluzivní podmínky pro dopravu z rafinérií. Ale záleželo by, jak by byl ten obchodní vztah nastaven," soudí analytik Atlantik FT Petr Novák.
V Unipetrolu, který vládne českým rafinériím, nad debatou o jakémsi propojení s Čeprem jen krčí rameny. "To si teď lze asi těžko představit," říká člen představenstva Ivan Ottis.
Čepro by se podle Borovce mohlo také zaměřit výhradně na skladování a přepravu. V tom případě by ale ztrácela význam vlastní síť čerpacích stanic. Naopak - firma by musela posílit cisternovou autodopravu. Vznikl by gigant, který u nás nemá obdoby.
Poslední ze tří variant, kterými by se podle představitelů Čepra mohla společnost ubírat, představuje ryzí velkoobchod. V prodeji pohonných hmot má ale dnes největší podíl - zhruba třicet procent - Unipetrol. Čepro jako dvojka trhu se na obchodování s palivy podílí zhruba pětinou. Zaměření na obchodování by podle Borovce bylo pro Čepro hodně kapitálově náročné. "Pro zachování srovnatelné ziskovosti bychom museli dosáhnout několikanásobně vyšších tržeb," říká.
Strategická úloha Čepra
V Čepru tvrdí, že všechny varianty budoucího směřování zůstávají otevřené. Další z diskutovaných témat - případné spojení Čepra a MERO, o kterém se, podobně jako o možné privatizaci obou firem, spekuluje několik let, ale velkou naději neskýtá. Podle lidí z branže by spojení obou státních firem nepřineslo větší úspory. "Nemyslím, že by to bylo výhodné," reaguje i generální ředitel MERO Jaroslav Pantůček. Ostatně i v Čepru se dopočítali, že fúzí by stát ušetřil maximálně několik milionů korun.
I když se Čepro nyní pouští do debaty o svém dalším směřování, politici svou vlastní jasnou vizi nemají. Dvě největší strany a zároveň konkurenti pro novu vládu mají jasno v jediném - stát nesmí přijít o kontrolu nad strategickou rolí firmy, jakou představuje například schraňování hmotných rezerv. "Privatizace Čepra ani MERO nepřichází v úvahu," říká za ČSSD stínový ministr průmyslu Milan Urban. Čeprem je podle něj nutné se co nejdříve zabývat. Urban by ale Čepro nechtěl oklešťovat, spíš "restrukturalizovat činnosti, které nejsou tolik rentabilní" a klidně i přidat některé další.
Stínový ministr průmyslu za ODS Pavel Drobil by v případě svého nástupu do vlády zásadně neodmítal částečnou privatizaci, ale stát by si měl v každém případě zachovat kontrolní podíl. "Proč by si ale mělo Čepro nechávat obory, které nesouvisí se strategickým záměrem státu? Třeba prodej sítě pump EuroOil si dovedu představit," říká Drobil.
Čepro v číslech
748 mil. korun vydělal loni státní distributor a obchodník s palivy Čepro. Jde o rekordní zisk a o třicet procent lepší výsledek než v předchozím roce.
40 mld. korun dosáhly loni tržby Čepra. V roce 2008 utržilo Čepro ale 54 miliard korun. Většina tržeb pochází z příjmů za skladování paliv - Čepro má v tomto dominantní postavení.
1100 kilometrů potrubí slouží Čepru k přepravě pohonných hmot po celém Česku. Unikátní produktovody spojují Česko i se slovenskou rafinerií Slovnaft.
192 čerpacích stanic sítě EuroOil u nás vlastní a provozuje Čepro. Jde o zbylou část někdejších pump Benziny.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist