Manažeři a podnikatelé se pomalu loučí s úzkými sedačkami turistických tříd a po dvou letech zápolení s ekonomickou krizí se vrací zpět do pohodlí soukromých tryskáčů. Vyplývá to z letošního setkání výrobců a provozovatelů business jetů ve švýcarské Ženevě. Při procházce mezi vyšperkovanými stánky desátého, jubilejního ročníku veletrhu EBACE se ani nechce věřit, že letectví zažilo za posledních 24 měsíců jedno z nejhorších období v historii.
Kanadský výrobce Bombardier předvádí novou generaci legendárního středně velkého Learjetu 60 XR, brazilský Embraer se chlubí svým 6 až 7sedadlovým Phenomem 300, jehož interiér navrhovali designéři automobilky BMW a který nedávno obdržel certifikaci od evropské letecké bezpečnostní agentury EASA. Společnost Aerion pak prezentuje projekt svého dvanáctimístného nadzvukového stroje 300 SSBJs, který by chtěla dostat do vzduchu už na konci roku 2015. Na plochu letiště obsazenou pětašedesáti stroji, které si mohou návštěvníci osobně prohlédnout, se už nevejde ani malá obchodní cessna.
Východ dostává chuť létat
"Všichni říkají, že se vracíme zpátky do normálního života. Určitě nepůjde o náhlý skok, ale létání s jety jde nahoru a lidé už opět plánují doplnit své letecké parky," vypráví Brian Humphries, šéf evropské asociace business létání.
O tom, že jeho slova nejsou jen zbožným přáním, svědčí čísla. Od letošního ledna do května narostl meziročně počet takzvaných business letů po Evropě o téměř šest procent. Mezi ně se počítají jak lety majitelů obřích boeingů či airbusů předělaných specializovanými firmami na luxusní vzdušné koráby, tak i menších strojů ideálních na cestu za koupáním v Karibiku či lyžováním v Alpách.
Zatímco na stále největším americkém trhu se soukromými tryskáči panuje "mrtvolná" nálada, výrobcům pomáhá rostoucí zájem kupců z Číny, Indie či Ruska. Střední východ zůstává stabilní i přes nedávnou krizi v Dubaji. "Minulý rok tvořily šedesát procent našich prodejů zahraniční objednávky a valná většina z nich byla velká letadla," říká prezident americké společnosti Gulfstream Aerospace Joe Lombardo s tím, že na konci loňského roku už firma neregistrovala další zrušené objednávky či už vyrobená neprodaná letadla připravená na nalakování v barvách zákazníka. O cestě sektoru vzhůru mluví i viceprezident továrny Cessna Roger Whyte: "V posledním čtvrtletí loňského roku jsme viděli růst v Číně, Indii a Brazílii. Rovněž vidíme opravdový růst ve východní Evropě."
Jediný český zástupce
Opětovný nárůst zájmu o létání v business jetech zaznamenává i český letecký operátor ABS Jets specializující se na provozování, prodej a údržbu soukromých tryskáčů. ABS Jets jako jediný z České republiky na EBACE vystavoval.
"Stoupá jak poptávka po charterové přepravě, tak po nákupu business jetů samotných. Do konce roku očekáváme přírůstek jednoho či dvou strojů do naší flotily," říká generální ředitel firmy Vladimír Peták.
I když se na stánku navrženém ve tvaru kabiny tryskáče střídá jedna obchodní schůzka za druhou, konečné objednávky strojů jsou záležitostí spíše měsíců než týdnů. Potencionální zákazníci také stále váhají mezi nákupem stroje či jeho pronajímáním. "Stále více sledujeme trend nákupu letadel více osobami, které letadlo spoluvlastní," popisuje Peták. Oslovení vystavovatelé přiznávají, že zájemci o nákup vlastního stroje mají nyní nejlepší podmínky - na trhu stále zůstávají stovky nových letadel, které továrny vyrobily, ale zákazníci nikdy nepřevzali. Nejvíc zrušených objednávek se přitom týkalo malých a středně velkých typů strojů. "Na zrušené objednávky zareagovali loni někteří výrobci zlevněním v řádech desítek procent," vzpomíná Peták.
Přebytek zbrusu nových letadel za "příznivější" ceny zároveň srazil ceny olétaných strojů. Podle serveru AircraftPost.com se za první čtvrtletí letošního roku na světě prodalo meziročně o 23 procent více použitých letadel. Ceny přitom klesly o téměř 40 procent ve srovnání se stejným obdobím roku 2008.
Na to nejvíc doplatili individuální překupníci, kterým se adekvátně snížily marže. "Obyčejně prodám tři letadla ročně. Letos zatím nic," vypráví u oběda v panoramatické restauraci u letištní plochy německá obchodnice Anna Bardon.
Honda s křídly má zdržení
Na veletrhu lze spatřit také prezentace projektů, kterým by ekonomické oživení mohlo přinést potřebný podnět k dalšímu rozvoji. Kromě již zmíněného nadzvukového 300 SSBJs s předpokládanou cenou okolo osmdesáti milionů dolarů jde o první business jet z továrny Honda. Takzvaný HondaJet je vyrobený z kompozitních materiálů a jeho dva motory jsou umístěny netradičně nad křídly. Zlé jazyky ovšem tvrdí, že firma vystavuje vyrobený prototyp už několik let, aniž by projekt zdárně pokročil. Další zdržení zakrátko potvrdil i sám mluvčí projektu Stephen Keeney: "Bohužel nás zdržují dodávky některých dílů," nechce být konkrétnější Keeney. První let stroje je nyní naplánován na letošní listopad, certifikace by pak měla proběhnout ve třetím čtvrtletí 2012. Původně měla přitom firma dodávat letadlo zákazníkům už na konci roku 2011. Na stroj má prý už více než 100 objednávek.
O tom, jakým směrem se bude businness létání v Evropě vyvíjet, rozhodují kromě zákazníků také vlády jednotlivých zemí. Už za dva roky by měl na kontinentu začít platit nový systém obchodování s emisními povolenkami, který nejspíš znepříjemní život zejména malým a středním leteckým operátorům, jejichž letadla vypouští nízké množství oxidu uhličitého.
"Plánované zavedení systému emisních povolenek spíše přinese zvýšení byrokracie. Linkoví letečtí dopravci přepravující běžně stovky cestujících zřejmě poplatky zohlední v cenách letenek, podobně jako palivový příplatek. Naprosto jiná situace ale nastane pro nás business dopravce, kteří převážíme jen několik osob v rámci jednoho letu," domnívá se Peták.
Aerolinky a jety
28 600
činí počet soukromých tryskáčů na celém světě. Dalších více než dvacet tisíc strojů činí soukromé helikoptéry.
30 800
letadel v současnosti používají aerolinky na celém světě.
20
soukromých tryskáčů provozují čeští vlastníci.
Jan Záluský
od našeho zvláštního zpravodaje
Nevejde se už ani stroj: Na venkovní předváděcí ploše si návštěvníci letošního desátého ročníku ženevského veletrhu EBACE mohli prohlédnout pětašedesát letadel všech kategorií. foto: ABs Jets
Ideální čas na koupi: Zájemci o vlastní letadlo mají nyní nejlepší podmínky, neboť na trhu stále zůstávají stovky nových letadel, které továrny vyrobily, ale zákazníci nikdy nepřevzali. foto: ABs Jets
Křidélka ve větru: Sedmisedadlový stroj P 180 Avanti letecké společnosti Wind Jet od italského výrobce
Piaggio Aero Industries fascinoval návštěvníky svými miniaturními příďovými křidélky. foto: ABs Jets
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist