Dát své začínající oděvní značce západní image se v roce 1994 rozhodli spolužáci z vysoké školy Václav Hrbek a Vladislav Fedoš. Tak vznikla společnost Alpine Pro, která dnes patří k jedničce mezi tuzemskými firmami nabízejícími outdoorové oblečení.

"Původně jsme chtěli do názvu firmy použít název vyhlášeného amerického zimního střediska Aspen, ale tuhle známku už měl někdo registrovanou. Nakonec jsme byli rádi, že to nevyšlo, protože Aspen je spojován s luxusem a my jsme se rozhodli nabízet zboží cenově dostupné," vypráví šestatřicetiletý spolumajitel firmy Hrbek.

Spolužáci zpočátku vozili z Asie neznačkové oblečení či kravaty, pak ale pochopili, že největšího úspěchu mohou dosáhnout s vlastní značkou sportovního oblečení, po kterém byl tehdy velký "hlad". "Jsme obrovsky sportovní národ. Protože nemáme moře, jezdíme odpradávna na hory. A lidé chtěli na sjezdovkách vypadat dobře," říká Hrbek.

První kontejnery se zbožím dováželi z Thajska, kde se spolužákem trávili vždy týden zařizováním obchodu a týden cestováním. Thajské oblečení však mělo hodně kazů, a tak začala firma importovat z Hongkongu, Koreje a nakonec z Číny. "Z obchodování s Čínou jsme měli zpočátku obavy. Není tam demokracie a nebylo jasné, co nás tam čeká," říká Hrbek s tím, že nejprve byl problém se domluvit anglicky i v pětihvězdičkovém hotelu.

V prvních letech existence přibírala Alpine Pro s každou sezonou nový druh zboží. Po zimním oblečení přišly na řadu batohy, boty a spací pytle. Zatímco batohy zaznamenaly velký úspěch, spacáky z nabídky brzy vypadly. "Přišli jsme s nimi v době, kdy už byl trh plný a velké obchodní řetězce je od nás nechtěly brát. Navíc ziskovost na spacím pytli není moc velká, protože je docela jednoduché ho ušít," doplňuje Hrbek.

Čínské továrny nestačí poptávce


Před čtyřmi lety se firma začala stále více zvětšovat a expandovat do zahraničí. Rozvoj však společnost příliš vyčerpal a ta se tehdy dostala do ztráty 25 milionů korun. "Mysleli jsme si, že průnik do zahraničí půjde lehčeji. V Polsku se ale neprodávalo, protože jsme tam měli špatného člověka, v Maďarsku nešly obchody, protože nemají hory, a v Srbsku jsme neměli prodeje, protože tamní zákazníky neoslovila naše nabídka," vypráví Hrbek s tím, že do konce letošního roku se Alpine Pro nejspíš stáhne právě z Maďarska. "Diskutujeme o tom," říká.

Firma, jež pro letošní rok počítá s tržbami okolo 590 milionů korun, řeší nyní nepříjemnou situaci v čínských továrnách, které v posledních měsících začaly registrovat přetlak objednávek. "Trh s oděvy se po krizi opět rozjíždí a továrny o měsíce prodlužují dodací doby," vysvětluje Hrbek.

Co je černé, to se vždy prodá


Zatímco před lety prodávala Alpine Pro zejména levnější bavlněná trička či větrovky, dnes volí zákazníci častěji bundy s membránou, jež odolají dešti či větru. Módní je rovněž takzvané funkční prádlo, které perfektně saje pot a rychle schne. "Mezi našimi zákazníky byli vždy fajnšmekři, kteří si dopřáli kvalitní oblečení, v posledních letech však i běžní lidé lépe vědí, v čem jim oděv může na horách pomoci," říká Hrbek.

Kromě oblečení na turistiku a lyžování sází firma na oblečení pro cyklisty. Podle Hrbka stále více tuzemských cyklistů mění kalhoty a tričko za cyklistický dres. "Kdo si koupí lepší kolo, chce se na ně také patřičně obléci," domnívá se Hrbek. Relativní novinkou v nabídce Alpine Pro jsou oděvy na in-line brusle. "Narůstající oblibu in-linů sledujeme poslední rok," uvádí Hrbek.

Návrháři Alpine Pro musejí však často krotit fantazii, zákazníci totiž preferují spíše nenápadné designy. "Klíčem k úspěchu je černá barva. Co je černé, to se vždy prodá," říká Hrbek a dodává: "My se ale snažíme přinášet nápadité designy a české sjezdovky rozzářit." Zejména na polském trhu pak firma prodává spíše multifunkční oblečení. "Poláci chtějí bundu, která jim poslouží zároveň do práce, na nákup i do kostela." Monopol černé barvy zlomila firma na letošních zimních olympijských hrách ve Vancouveru, když oblékla českou výpravu a vystřídala tak po téměř 40 letech značku Adidas. Výsledek ocenil americký deník The Huffington Post, jenž v anketě o nejlepší olympijskou kolekci oblečení přisoudil Čechům první místo. "Zvolili jsme výrazné vzory a zvítězili," usmívá se Hrbek. Firma už nyní připravuje oblečení, které budou nosit čeští sportovci na letní olympiádě v Londýně v roce 2012. Navíc se rýsuje možnost, že zboží od Alpine Pro oblečou i slovenští sportovci. "Jednání probíhají," přiznal Hrbek.