Rozpočet a daně


Ozdravení rozpočtu bude největším úkolem nové vlády. Na tom se shodnou všechny tři strany, ale ve způsobech provedení se liší.Zástupci ODS a TOP 09 ale trvají na tom, že reforma by se měla obejít bez zvyšování přímých daní. Věci veřejné slibovaly zvýšení daně z příjmů právnických osob o jeden procentní bod. Daň, na jejímž zvýšení by se všechny strany shodly, je daň z přidané hodnoty. Všichni také mluví o nutnosti zjednodušit daňový systém.

Ke zvyšování daní by vláda měla sáhnout až poté, co vyčerpá všechny možnosti výdajových škrtů. Problém zadlužování je navíc potřeba řešit v dlouhodobých souvislostech - tedy zohlednit důchodovou reformu a vyčlenit na ni zdroje. To znamená například respektovat doporučení Bezděkovy komise a výnosy z vyšší DPH investovat na financování důchodů. Pak se lze smířit i se zvýšením dalších daní. Žádoucí je též zjednodušení daňového systému a odbourání výjimek.

Korupce


Česko se už roky propadá v žebříčcích korupce, policie nedokázala dotáhnout do konce žádnou skutečně velkou úplatkářskou kauzu a už i američtí podnikatelé v Česku tlačí na politiky, aby konečně začali s úplatky něco dělat. Ale hrozí, že se balík slibů rozmělní podobně jako za Topolánkovy vlády. Například i kvůli sporu, jestli je fér zavést kvůli korupci agenta provokatéra.

Detektivové musejí především cítit, že mohou nezávisle a bez tlaků shora vyšetřovat kohokoli - od ministra až po řadového úředníka. Politici musejí policii uvolnit ruce a vzdát se lákavé představy, že budou ovlivňovat kauzy. Pomohly by i státní zástupci a soudci specializovaní pouze na korupci jako například na Slovensku. Má-li vzniknout institut protikorupčního agenta, pak nastavit pravidla tak, aby vyhovoval ústavě, která zakazuje provokovat k trestným činům. A potom agenta skutečně mezi korupčníky nasazovat, aby pomáhal sbírat důležité důkazy.

Veřejné zakázky


Neprůhledné a zmanipulované tendry se staly dalším předvolebním tahákem - všechny strany slibují, že veřejné zakázky pročistí. Totéž ale slibovala i Topolánkova vláda, a výsledky jsou nulové. Podle některých odhadů jen třetina zakázek je v Česku zcela čistá a bez pochybností, kdo a za kolik si je předem koupil. To vede k obrovskému plýtvání s veřejnými prostředky.

Ke státním zakázkám by neměly mít přístup firmy s nejasnými vlastníky - vždy by mělo být jasné, kdo ve skutečnosti veřejné peníze dostane. Soutěž by měla probíhat na internetu, aby mohl každý sledovat, jaká nabídka byla a co se s ní právě děje. Tajná nesmějí být ani jména lidí, kteří vybírají vítěze. Jako ideální metoda pro veřejné soutěže se jeví internetové aukce. Nová pravidla by se měla vztahovat i na prodeje a pronájmy miliardových obecních majetků. Topolánkova vláda chtěla nařídit starostům maximální otevřenost, ale selhala.

Armádní zakázky


Zvláštní kapitolou v oblasti veřejných zakázek jsou armádní tendry. Ministerstvo obrany jen za posledních pět let utratilo deset miliard za nákupy bez soutěže. Nákupy jsou pak neprůhledné a stát se připravuje o možnost sjednávat nižší cenu. Ke korupčnímu prostředí přispívá také praxe, kdy se k nákupům využívají služby domácích prostředníků. Z toho těží firmy jako Omnipol nebo MPI Group, jež materiál koupí od zahraničního výrobce a se ziskem ho prodají vojákům. O změně nahlas mluví pouze Věci veřejné.

Evropská komise při kritice nákupu dopravních letadel CASA uvedla, že ministerstvo smí vynechat soutěž jen tehdy, když je to nezbytné pro obranyschopnost státu. Nákupy bez soutěže by skutečně měly být jen výjimkou, nikoli pravidlem. Česko by také mělo zrušit na evropské poměry ojedinělý zákon z roku 1994, podle kterého stát může nakupovat zbraně pouze od domácích firem. To zbytečně omezuje konkurenci mezi obchodníky.

Ekologická zakázka


Tendr na odstranění ekologických škod z dob privatizace jedinou velkou zakázkou až za 115 miliard korun dnes hájí jen TOP 09. Přišel s ním totiž místopředseda strany Miroslav Kalousek ještě coby lidovecký ministr financí. "Sanace by se neměly odkládat," tvrdí nyní šéf TOP 09 Karel Schwarzenberg. Ale lídr ODS Petr Nečas i předseda Věcí veřejných Radek John tendr označili za velmi problematický, resp. krajně podezřelý. Kritici upozorňují na obrovské riziko korupce.

Neexistuje žádná analýza, jaké jsou skutečné náklady sanací. Rozjetá soutěž by se proto měla nechat doběhnout (zrušení znamená riziko arbitráží), ale vláda by ji měla ponechat bez vítěze. Zakázka může být podle některých odhadů předražena v řádu desítek miliard, navíc menší tendry lze lépe kontrolovat. A když sami čelní představitelé budoucí vlády dnes tendr odmítají, jeho pozdějším schválením by ztratili tvář jako bojovníci s korupcí.

Konta x


Neprůhledný systém poslaneckých náhrad a benefitů se kritizuje už léta. A už léta se nemohou jejich příjemci, tedy politici, dohodnout, jak vše učinit transparentnějším. Teď poprvé to vypadá nadějně. Teoretická pravicová koalice se shodla, že plat ústavních činitelů sníží až o deset procent a zdaní poslanecké náhrady. "Nejsem si jistý, že zdanění stačí," reagoval předseda VV Radek John.

Snížit a zdanit opravdu nestačí. Potíž není ve výši příjmů, ale především ve zneužívaní poslaneckých náhrad a postavení ve státních či polostátních firmách. Je proto nutné převzít britský model, kde poslanci musí vyúčtovávat, co si za náhrady pořídili a vše zveřejnit. Žádoucí je rovněž, aby se sjednotila pravidla pro odměňování politiků v orgánech státních, krajských či městských firem. Příslušný zákon například vůbec nepamatuje na veřejnoprávní korporace, poslanci tak mohou legálně inkasovat odměny za funkce ve VZP.

Zdravotnictví


Zdravotnictví bude vedle penzijní reformy dalším klíčovým tématem, na kterém může nová vláda ukázat vůli po skutečné změně. Ve zdravotnictví se letos opět rýsuje deficit několika miliard, který bude kvůli rostoucím nárokům na péči a díky novým možnostem léčby jen narůstat. To si uvědomuje ODS i TOP 09, každá ze stran chce ale dostat do zdravotnictví soukromé peníze jiným způsobem.

Návrh TOP 09, aby pacienti platili spoluúčast i za banální zákroky, se jeví jako těžko průchodný a velmi radikální. Vhodným kompromisem by mohl být návrh ODS, který se snažila prosadit už Topolánkova vláda: zdravotní pojišťovny by hradily předem vymezený okruh základní péče a umožnily pacientům, aby si doplatili nadstandard. Podmínkou úspěšné reformy je zachovat poplatky a zakročit proti plýtvání a zneužívání systému, např. proti korupci farmaceutických firem či proti předraženým zakázkám.

Školné


Ohledně školného na vysokých školách existuje v koalici obecná shoda: platit se má od roku 2013 a semestr studia má stát pět až deset tisíc korun. Strany si však úplně nerozumí v tom, jakou formu školného zavést. ODS a VV navrhují takzvané odložené školné, které by student postupně splácel, až si najde práci. TOP 09 chce přímé školné - to odložené by podle ní bylo obtížně vymahatelné.

Pokud má být české vysoké školství konkurenceschopné, jeví se zavedení školného jako nevyhnutelný krok. Studentů a škol v posledních letech výrazně přibylo (na vysoké školy jdou dnes dvě třetiny maturantů), ale ze studia je masová záležitost a kvalita mnohdy ustupuje kvantitě. Se zavedením poplatků jako motivačním prvkem souhlasí i většina rektorů. Navíc státní výdaje na vysoké školství těžko nějak dramaticky porostou. Jeden z mála způsobů, jak finanční zdraví univerzit posílit, jsou právě soukromé peníze.

Energetika


Jednou z hlavních zahraničně-politických starostí české pravice je energetická bezpečnost země. Na vině je závislost tuzemského hospodářství na ruských zdrojích: ropě, plynu a jaderném palivu. Velká starost je to hlavně poté, co Rusko před rokem a půl uzavřelo plynové kohoutky Ukrajině. Omezovat ruský vliv na českou energetiku a potažmo celou ekonomiku je prioritou pro ODS i TOP 09.

Zbavit se závislosti na Rusku je nereálné, je ale třeba maximálně diverzifikovat zdroje. Nová vláda proto musí aktivně podporovat dostavbu plynovodu Nabucco, který přivede do Evropy plyn z Iráku či Ázerbájdžánu. Měla by také nadále usilovat o získání podílu v ropovodu TAL, který vede z italského Terstu. Klíčová bude v tomto směru také pětisetmiliardová zakázka ČEZ na dostavbu Temelína - strategické zájmy státu by měly být jedním z kritérií tendru.

Nováček Věci Veřejné


Z Věcí veřejných se může stát velmi nevyzpytatelná strana, která bude existenci vlády ohrožovat s každým klíčovým rozhodováním. Je velmi nejasné, kdo a jak bude v nejmenší koaliční straně rozhodovat. Program vlády má schvalovat několik tisíc registrovaných příznivců strany, jejich internetové referendum ale nelze zvenčí jakkoli ověřit. Nálady "véčkařů" bude v budoucnu obtížné předvídat, straníci je mohou používat i jako alibi.

Samotná existence internetového referenda je vnitřní věcí strany a je zcela na ní, jak se jím bude řídit například při tvorbě střednědobého programu nebo při své vnitrostranické diskusi. Pokud ale chtějí být Věci veřejné standardní vládní stranou, měly by dát svobodu rozhodování svým vlastním poslancům a ministrům. Strana by měla zrušit možnost, aby se výsledek referenda promítl bezprostředně a přímo do hlasování jejích zástupců ve vládě a ve sněmovně.