Cílem soutěže je podpořit význam kariérového poradenství v České republice a současně zviditelnit úspěšné příklady dobré praxe v této oblasti. Soutěž je otevřena jak organizacím, tak fyzickým osobám, které poskytují služby kariérového poradenství, včetně organizací podporujících kariérový rozvoj svých zaměstnanců.

Služby kariérového poradenství pomáhají klientům rozpoznat a mobilizovat jejich osobnostní a profesní potenciál, usnadňují zapojení do dalšího vzdělávání, a tím pomáhají poznávat nové kariérní možnosti. Jedná se o služby poskytované veřejným, neziskovým nebo soukromým sektorem. Příkladem může být poradenství zaměřené na dospělé osoby bez zaměstnání či služby pro ty, kteří přecházejí od jednoho zaměstnavatele k druhému. Jiným příkladem služeb kariérového poradenství je pomoc mladým lidem v plánování jejich kariérového rozvoje před vstupem na trh práce.

Autoři/autorky vítězných příspěvků opět získají jako odměnu studijní výjezd do institucí poskytujících kariérové poradenství ve Švédsku. Loni byly jako nejlepší vyhodnoceny projekty Úřadu práce ve Frýdku-Místku, organizace Asistence z Prahy a občanského sdružení IQ Roma servis v Brně. Studijní cesty do Švédska se zúčastnily zástupkyně těchto organizací Markéta Uhrová, Natálie Kříhová a Helena Lorencová. Své dojmy a zážitky vylíčily v obsáhlé zprávě, z níž vybíráme:

Studijní cesta do Švédska

Studijní pobyt ve Švédsku byl cenou pro vítěze ve 3 kategoriích soutěže Národní cena kariérového poradenství 2009 uspořádanou Centrem Euroguidance Praha. Cílem studijní cesty bylo poznání problematiky kariérového poradenství ve Švédsku, jejího srovnání s praxí v ČR a v neposlední řadě inspirace, která by byla přenositelná na systém kariérového poradenství v ČR.

Pobyt ve Stockholmu a okolí byl pro nás tři velmi přínosnou pracovní i osobní zkušeností a také možností, jak oživit a prohloubit znalosti angličtiny. Všechny navštívené instituce prezentovaly velmi zajímavé informace, jejich pracovníci byli velice vstřícní, milí a pohostinní. V rámci diskuse byl ze strany navštívených institucí velký zájem o poznání poradenských služeb poskytovaných v České republice.

MISA

První den studijního pobytu jsme v rámci našeho pobytu ve Švédsku navštívily organizaci MISA, která sídlí v centru Stockholmu. MISA nabízí kariérové poradenství a jobcoaching lidem se zdravotním znevýhodněním, kteří si chtějí hledat práci. Byla založena v roce 1994, celkem má ve Stockholmu 11 poboček a spolupracuje se 400 zaměstnavateli. Každá pobočka se orientuje na jinou cílovou skupinu osob, mezi které patří lidé po poranění mozku, s poruchami učení, autistického spektra, s psychiatrickými diagnózami atd. Základní myšlenkou této organizace je, že každý člověk je součástí společnosti a každý může nalézt práci, pokud mu bude nabídnuta správná podpora.

Metody práce s klienty jsou přibližně stejné, jak je známe z českých organizací. V MISA však mají propracovanější systém hodnocení klientů. Činnost této organizace je financovaná z úřadu, který je ekvivalentem našeho sociálního odboru a přispívá na každého klienta. Vzdělávací a poradenské organizace jsou vůbec švédskou vládou značně finančně podporovány.

Nacka

Ve stejný den jsme navštívily ještě veřejnou školu v oblasti Nacka. Tato škola je největší v oblasti Stockholmu a její součástí je základní škola, gymnázium, střední škola a tři třídy střední školy s individuálním programem pro žáky s problémy v učení či autismem. Vzdělávací systém ve Švédsku se výrazně liší od systému, který je běžný v ČR. Po základní škole, na kterou žáci nastupují ve věku 7 let, žák pokračuje volitelnou tříletou střední školou. Podmínkou je uspět v předmětech švédština, angličtina a matematika, není zde překážka přijímacích zkoušek. Na základní škole v Nacka působí dvě kariérové poradkyně, které získaly vzdělání v oboru kariérový poradce na univerzitě ve Stockholmu. Ty vedou skupinové a individuální poradenství pro žáky ve vyšším stupni ZŠ ve věku od 13 do 16 let v oblastech dalšího vzdělávání a přípravy na práci. Individuální setkávání s žáky probíhá jedenkrát za měsíc. Při něm poradkyně zjišťuje jejich možnosti, ambice, zájmy atd. Společně pak vytvářejí individuální kariérové plány. Součástí jejich práce je komunikace s rodiči a úzká spolupráce s učiteli ohledně prospěchu jednotlivých žáků.

Důležitá je také propojenost se středními školami a velký přehled o učebních oborech. Z našeho pohledu se může zdát švédský vzdělávací systém dosti složitý. Střední školy totiž nabízejí žákům 17 národních programů s možností volitelných programů. Každá obec musí tyto školy zřizovat a dát žákům možnost vzdělávat se ve vybraném typu školy. Je jasné, že role kariérového poradce je ve švédském vzdělávacím systému více než důležitá, jelikož je to právě on, kdo má největší přehled o možnostech dalšího vzdělávání.

Úřad práce v Uppsale

Druhý den našeho pobytu byl věnován návštěvě dvou organizací ve městě Uppsala, které je vzdáleno několik desítek kilometrů od Stockholmu. Jde o velmi malebné městečko, kam dojíždí část obyvatel Stockholmu za prací a naopak mnoho občanů Uppsaly pracuje v hlavním městě. Navštívily jsme zdejší úřad práce, který patří spíše k těm menším institucím svého druhu. Zástupci této instituce nám sdělili řadu informací, které se vztahují obecně k problematice nezaměstnanosti v celém Švédsku, a popsali služby zaměstnanosti této severské země. Dá se říci, že v mnohém se české a švédské služby zaměstnanosti velmi podobají, dílčí rozdíly spočívají především v rozdílnosti sociálního systému a způsobu výplaty sociálních dávek. Švédské úřady práce totiž s těmito penězi nedisponují, ale jsou elektronicky propojeny s institucemi, které podporu v nezaměstnanosti a také další sociální dávky a benefity občanům vyplácejí. Další rozdíl je také v tom, že zaregistrovat se do databáze nezaměstnaných je možno přímo z domova, a to vyplněním elektronického formuláře přes internet, což zatím u nás možné není.

Jobbtorg

Poslední den naší studijní cesty jsme strávily v organizaci s názvem Jobbtorg, jejíž cílovou skupinou jsou lidé dlouhodobě hledající zaměstnání, pro které jsou charakteristická různá sociální znevýhodnění (neznalost jazyka, ne/pologramotnost, atd.). Jobbtorg, který jsme navštívily, má sídlo v jižní oblasti Stockholmu. V celém Stockholmu je jich zřízeno několik tak, aby bylo zasíťováno celé město. Zřizovatelem jednotlivých kanceláří je město Stockholm a možným ekvivalentem této organizaci z hlediska financování by v ČR byla příspěvková organizace.

V organizaci nám byl vysvětlen princip fungování celého sociálního systému. Každá kancelář organizace je napojena na sociální úřad, jehož zaměstnanci pracují na základě principu "case managementu". Tzn. pokud se člověk ocitne bez zaměstnání nebo v jiných sociálních obtížích, mají tito sociální pracovníci prvotní kontakt s člověkem. Na základě diagnostického rozhovoru vybírají, kterou z institucí by měl daný člověk s daným problémem navštívit. Tito "sociální pracovníci" rozhodují také o tom, jaké typy sociálních dávek bude člověk dostávat, a kontrolují to, zda plní dojednané kroky. Pro nezaměstnané je právě Jobbtorg jedním z kroků. Nezaměstnaný tak musí docházet nejen na "úřad práce", ale i do další organizace a tam trávit čas vzděláváním, hledáním práce atd.

Kromě přímé práce s klienty jsou v organizaci pracovníci, kteří mají na starosti navazování spolupráce se zaměstnavateli, zajišťování praxí u těchto zaměstnavatelů, atd.

Náš pohled na Švédsko

Je jednoznačné, že Švédsko je vyspělou zemí, která staví na značných sociálních jistotách, kvalitních službách obyvatelstvu a nezanedbatelná je také propracovaná sociální síť. Velmi překvapující byl fakt, že angličtinou se lze domluvit s každým obyvatelem Švédska bez ohledu na jeho povolání či vzdělání. Návštěva řady švédských organizací byla v každém případě přínosná pro náš profesní i osobnostní rozvoj a jistě bude mít pozitivní vliv na naši další práci v oblasti poskytování poradenských služeb klientům.


(celá zpráva k dispozici na http://www.euroguidance.cz/cz/ clanky/zprava-ze-studijniho-pobytu-ve-svedsku.html)