Evropský parlament rozhodl, že profesionální řidiči pracující na živnostenský list by měli pracovat za stejných podmínek jako řidiči zaměstnaní u firem. To znamená, že budou moci pracovat maximálně 48 hodin týdně. Objevují se ale obavy, že se to může negativně dotknout tisíců českých řidičů.

Zatím měli totiž živnostníci v EU výjimku z pravidel datujících se do roku 2002. Evropská komise pak před časem navrhla, že by z ní mohli být zcela vyňati. Europoslanci hlavně z levicových stran to ale včera zamítli. "Podle stávající právní úpravy mohou řidiči v zaměstnaneckém poměru týdně v průměru odpracovat maximálně 48 hodin. V případě, že v průběhu čtyř po sobě jdoucích měsíců tento limit nepřekročí, mohou týdně odpracovat až 60 hodin," píše se na stránkách zákonodárného sboru. Těmto pravidlům by měli nyní podléhat i samostatně výdělečně činní řidiči.

Podle vedoucího odboru legislativy a mezinárodních vztahů sdružení Česmad Bohemia Jana Medvedě europoslanci, kteří hlasovali pro zachování účinnosti směrnice, nejsou správně informovaní a podlehli zavádějícím informacím, že směrnice má nějaký vliv na bezpečnost silničního provozu. "Pokud tvrdí, že osoby samostatně výdělečně činné kromě toho, že řídí vozidlo jako řidiči-zaměstnanci, v ostatní době proto neodpočívají, a to prý ohrožuje bezpečnost provozu, logicky musí následovat další směrnice, která řidičům-zaměstnancům striktně zakáže, aby v době, kdy nejsou v práci, cokoliv dělali," dodal.

Podle Medvedě rovněž není jasné, jak si s výsledkem poradí česká legislativa, protože zákoník práce by se nově vztahoval i na živnostníky. "Chápeme, že dopravci-živnostníci mohou narušovat konkurenční podmínky na trhu, ale řešením rozhodně není direktivní omezování pracovní doby," doplnil.

"Pro zahrnutí živnostníků do takto přísného režimu neexistuje jediný racionální důvod, a to ani podle Evropské komise," uvedl europoslanec ODS Milan Cabrnoch. Podobný názor zastávala i zpravodajka k návrhu a slovenská europoslankyně Edit Bauerová z nejsilnější lidovecké frakce Evropského parlamentu.

Podle evropské federace pracovníků v dopravě ETF, která prosazovala rovnost zaměstnaných i samostatně výdělečně činných řidičů, pracovní doba u řidičů-živnostníků může dosahovat až 86 hodin týdně.

Rozhodnutí EP naopak uvítali třeba levicoví a komunističtí europoslanci, podle nichž návrh vyjmout živnostníky z pravidel byl nebezpečný.

"Evropská levice zasadila těžkou ránu svobodě podnikání. Nesmyslné přiškrcení možnosti řidičů-živnostníků pracovat může ohrozit živobytí mnoha českých řidičů, kteří namísto zajišťování výdělku budou nuceni odpočívat," podotkl lidovecký europoslanec Jan Březina. Řidiči-živnostníci jsou podle něho pod rouškou snah o zrovnoprávnění řidičů diskriminováni proti jiným podnikatelům.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist