Evropský parlament rozhodl, že profesionální řidiči pracující na živnostenský list by měli pracovat za stejných podmínek jako řidiči zaměstnaní u firem. To znamená, že budou moci pracovat maximálně 48 hodin týdně. Objevují se ale obavy, že se to může negativně dotknout tisíců českých řidičů.

Zatím měli totiž živnostníci v EU výjimku z pravidel datujících se do roku 2002. Evropská komise pak před časem navrhla, že by z ní mohli být zcela vyňati. Europoslanci hlavně z levicových stran to ale včera zamítli. "Podle stávající právní úpravy mohou řidiči v zaměstnaneckém poměru týdně v průměru odpracovat maximálně 48 hodin. V případě, že v průběhu čtyř po sobě jdoucích měsíců tento limit nepřekročí, mohou týdně odpracovat až 60 hodin," píše se na stránkách zákonodárného sboru. Těmto pravidlům by měli nyní podléhat i samostatně výdělečně činní řidiči.

Podle vedoucího odboru legislativy a mezinárodních vztahů sdružení Česmad Bohemia Jana Medvedě europoslanci, kteří hlasovali pro zachování účinnosti směrnice, nejsou správně informovaní a podlehli zavádějícím informacím, že směrnice má nějaký vliv na bezpečnost silničního provozu. "Pokud tvrdí, že osoby samostatně výdělečně činné kromě toho, že řídí vozidlo jako řidiči-zaměstnanci, v ostatní době proto neodpočívají, a to prý ohrožuje bezpečnost provozu, logicky musí následovat další směrnice, která řidičům-zaměstnancům striktně zakáže, aby v době, kdy nejsou v práci, cokoliv dělali," dodal.

Podle Medvedě rovněž není jasné, jak si s výsledkem poradí česká legislativa, protože zákoník práce by se nově vztahoval i na živnostníky. "Chápeme, že dopravci-živnostníci mohou narušovat konkurenční podmínky na trhu, ale řešením rozhodně není direktivní omezování pracovní doby," doplnil.

"Pro zahrnutí živnostníků do takto přísného režimu neexistuje jediný racionální důvod, a to ani podle Evropské komise," uvedl europoslanec ODS Milan Cabrnoch. Podobný názor zastávala i zpravodajka k návrhu a slovenská europoslankyně Edit Bauerová z nejsilnější lidovecké frakce Evropského parlamentu.

Podle evropské federace pracovníků v dopravě ETF, která prosazovala rovnost zaměstnaných i samostatně výdělečně činných řidičů, pracovní doba u řidičů-živnostníků může dosahovat až 86 hodin týdně.

Rozhodnutí EP naopak uvítali třeba levicoví a komunističtí europoslanci, podle nichž návrh vyjmout živnostníky z pravidel byl nebezpečný.

"Evropská levice zasadila těžkou ránu svobodě podnikání. Nesmyslné přiškrcení možnosti řidičů-živnostníků pracovat může ohrozit živobytí mnoha českých řidičů, kteří namísto zajišťování výdělku budou nuceni odpočívat," podotkl lidovecký europoslanec Jan Březina. Řidiči-živnostníci jsou podle něho pod rouškou snah o zrovnoprávnění řidičů diskriminováni proti jiným podnikatelům.