Petr Skok se loni stal šéfem Axa Banky, která vstoupila na trh letos v únoru. V bankovnictví není ale žádný nováček. Za sebou má dlouholetou kariéru v Komerční bance, kde naposledy působil jako náměstek vrchního ředitele pro organizaci a řízení projektů. V bankovní komunitě byl známý jako odborník na platební karty, avšak pro veřejnost je zatím spíš tabula rasa. Říká o sobě, že jako zaměstnanec je spíše věrný, ale příležitost postavit na zelené louce novou banku přišla v době, kdy prožíval vnitřní krizi. "Po skoro osmnácti letech v jedné firmě byl náš vzájemný vztah přechozený. A právě v tu chvíli přišla nabídka od Axy," tvrdí Skok.

Jeho konzervatismus je ale jen částečný, i ve svém bývalém působišti rád přijímal nové výzvy. Dokládá to přehled postů, kterými v Komerční bance prošel. Šlo nejen o pozice, které pokrývaly platební karty a platební styk, ale i projekty spojené s někdejší privatizací Komerční banky, zavádění nových produktů či organizační změny v samotné bance. Jediné, co mu chybělo, byl další kariérní růst. Měl pocit, že naráží na "skleněnou zeď."

"I když jsem patřil mezi klíčové lidi a při každoročních hodnoceních dostával dobrý posudek, Société Générale je hierarchicky řízená společnost s poměrně silným seniorním principem. Povyšovací princip byl z mého pohledu více národnostně orientovaný, než by bylo zdrávo. Například významnější pracovní pozice v zahraničí či ve vedení banky jsou zpravidla obsazovaná expatrioty. Velká místa se prostě přidělují Francouzům," tvrdí Skok. Navíc přiznává, že dost těžko rozdýchával i firemní kulturu, kterou francouzský akcionář do Komerční banky přinesl. "Češi jsou zvyklí, že na poradě se řeknou různé názory a nejvyšší šéf pak rozhodne. U Francouzů se většinou rozhoduje konsenzuálně. To znamená, že se předem všechno dohodne s jednotlivými lidmi, nalezne se kompromis a na poradě pak už nikdo není tlačený do kouta. Francouzi mají někdy tendenci Čechy považovat za zbrklé a Češi naopak Francouze za lidi, kteří nejsou ochotni přijmout zodpovědnost a rozhodnout. Oba dva modely můžou dobře fungovat, akorát, že s některým můžete mít větší problém. V AXE jsem nalezl dynamičtější firmu, kde manažeři mohou mezi sebou víc mluvit napřímo. Například mezi mnou a vedením celé AXY jsou už dva lidé. V Société Générale to bylo nějakých dalších sedm pater," vysvětluje Skok.

Když se ale zeptáte, zda nelituje, že z bývalého působiště neodešel dřív, zavrtí hlavou. "V Komerční bance jsem poznal spoustu vynikajících odborníků a Société Générale tam přenesla významné know-how. Určitě je to vynikající banka," říká Skok, který si práci v bance rád kompenzuje pobytem v přírodě a jako rodilý Pražák se kvůli tomu rozhodl vystěhovat na vesnici. "Zahradničím, rád sázím stromy a vybudoval jsem i potůček. Chtěl jsem, aby děti vyrůstaly v zeleni, do práce denně dojíždím," říká.

K bankovnictví přišel Skok podobně jako mnoho jeho vrstevníků. Ačkoliv absolvoval kybernetiku na ČVUT, hned po skončení vojenské služby ho zlákala práce v bankách. V té době se regulérní banky teprve začaly v Česku tvořit, zkušení bankéři chyběli a mladí vysokoškoláci v nich měli zelenou. Výběrové řízení podstoupil souběžně v ČSOB, IPB i v Komerční bance, odtud mu přišla první nabídka a bylo rozhodnuto. "Nastoupil jsem jako správce systému platebních karet," říká Skok. Kromě pestré práce, jež mu třetí největší tuzemská banka mnoho let nabízela, si na ní cení, že v ní poznal řadu lidí, kteří se později prosadili v různých firmách. Je mezi nimi například současný ředitel Raiffeisenbank Lubor Žalman, šéf Finepu Tomáš Pardubický či Radomír Lašák, který do nedávna vedl ČSA. "Z Komerční banky vzešlo mnoho manažerů, vnímaných veřejností někdy pozitivně, někdy negativně. Ale v žádné jiné bance nevidím tak silnou generaci, která by se prosadila," myslí si Skok.

Teď pod značkou AXA bojuje za to, aby její jméno prosadil mezi českými bankami. Z Axa Bank, která zatím nabízí hlavně výhodný spořicí účet, běžný účet ovládaný přes internet či telefonního bankéře, a také platební kartu, má podle něj postupně vzniknout univerzální banka pro drobné klienty. Ambiciózní cíl chce zrealizovat do dvou, tří let. Tou dobou by podle něj měl mít bankovní benjamínek už přes sto tisíc klientů. "Zatím jich máme 21 tisíc, ale klienti nám stále přibývají," tvrdí Skok s tím, že na konci letošního roku je reálné dosáhnout počtu kolem padesáti tisíc. O nárůst se mají Axa Bance postarat hlavně klienti stejnojmenné pojišťovny, kterým skončí penzijní spoření a budou chtít převést naspořené peníze na účet. A také další chystané nabídky na spoření a spuštění půjček. "Nikdy nepůjdeme do firemního bankovnictví, to není naše parketa. Ve službách fyzickým osobám se ale chceme dostat mezi středně velké banky na českém trhu," doufá Skok. V růstu klientského trhu sází na značku i finanční zázemí skupiny AXA. "Ukazuje se, že právě během nedávné finační krize už mnozí klienti začali dělat rozdíly mezi důvěryhodností různých finančních skupin. AXA jako jedna z malých evropských finančních institucí nemusela čerpat žádnou finanční pomoc. Právě důvěryhodnost skupiny podpořila zájem klientů, kteří k nám převádějí část svých peněz z jiných peněžních ústavů. Náš průměrný vklad dosahuje 300 tisíc korun," tvrdí Skok. Soupeřit s konkurencí chce Skok i tím, že nebude sázet na krátkodobé zisky. "Jsou to pofidérní výdělky, kterými jen naštvete klienty. Neuděláme například to, co někteří konkurenti, kteří vyhnali v kampani úroky nahoru a pak je výrazně snížili. To nesmí nastat," tvrdí Skok s tím, že výdělek je samozřejmě hlavní byznys bank, ale AXA chce přitom využít křížový prodej produktů celé skupiny, které přinesou vyšší výnos.

Přesvědčit o této filozofii chce Skok Čechy už brzy. Mnozí klienti AXA Bank na konci roku totiž dosáhnou na věrnostní půlprocentní zhodnocení za to, že ponechali průměrný zůstatek na svém účtu nad 40 tisíc."Pokud peníze nepřevedou jinam, čekají na ně příští rok další bonusy," uvádí Skok, který si ale kvůli konkurenci nechává zatím detaily pro sebe. Vedle toho podle něj AXA pracuje i na vytvoření plnohodnotného běžného účtu. "V nejbližší době k němu přidáme zřízení trvalých příkazů a postupně i možnost inkasa. V plánu jsou i půjčky, ale jejich rozjezd zatím nebyl pevně stanovený," dodává Skok. Od únorového startu Axa Bank Skok zalitoval zatím jen jednoho špatného odhadu. "Podcenili jsme zájem, který vyvolalo oznámení o spuštění naší banky. Kampaň jsme měli naplánovanou až tři týdny po tiskovce. Zkraje jsme neměli dost lidí na zpracování tak velkého počtu žádostí o otevření účtu. Otevírání účtů nám v některých případech trvalo dva až tři týdny. Jenže nakonec načasování spuštění banky nebylo tak špatné. O pár týdnů později přišla úvěrová krize a třeba by se nám tak velké pozornosti klientů nedostalo," uzavírá Skok.



STO TISÍC KLIENTŮ
Z Axa Banky chce Petr Skok udělat univerzální banku pro drobné klienty. Jejich počet chce do tří let zpětinásobit na sto tisíc.
foto: Archív HN

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist