Tři roky stál Josef Bazala (54) v čele Českých drah, poslední dva roky řídil jejich dceřinou společnost ČD Cargo, zaměřenou na nákladní dopravu. Jeho kariéra ale skončila rychlým pádem. Vedení mateřských Českých drah ho v polovině června na hodinu odvolalo ze všech funkcí.

Důvod? Prý bránil auditu a dostatečně nespolupracoval s mateřskou firmou. Podle šéfa Českých drah také existuje podezření, že Cargo neřídil, formulováno řečí právníků, "s péčí řádného hospodáře". Žaluda mluví "o celé řadě konkrétních podezřelých zakázek". Do výsledků auditu, a případně do výroku soudu, ale zmiňuje pouze "otazníky" a "podezření". Pokud by však někdo čekal, že se nyní Bazala snad raději někde ukryje, pak se velmi plete. Bazala se rozhodl, že se bude bránit a doloží, že firmu řídil dobře. O tom je totiž skálopevně přesvědčen, ačkoli loni ČD Cargo vykázalo po letech zisků ztrátu 378 milionů.

Zákon to umožňuje


"Proč bych utíkal? Nic jsem neukradl," říká. Ale kde se tedy stala chyba? Sám Bazala o svých možných chybách dlouze přemýšlí a tvrdí, že si není ničeho vědom. "Jsem přesvědčen, že tendry jsou v pořádku," uvádí. Případy, kdy firma stále zadává velké zakázky týmž firmám přímo, jsou podle něho zcela v pořádku. "Zákon to takto umožňuje, ta firma má například jako jediná schváleno technické řešení, které požadujeme," vysvětluje k případu rekonstrukce vagonů, již zadali firmě Ostravské opravny a strojírny.

Kritizován je i za prodej vagonů firmě VADS, které si hned pronajal zpět. "My jsme je chtěli prodat, ale pak jsme pro ně získali zákazníka. Tak jsme si je za 19 eur opět pronajali a za 20 eur je přeprodáváme Vítkovicím," popisuje a diví se, co je na tom špatného. Cena, za niž se vagony prodaly, byla podle něho vypočítána na základě znaleckých posudků a firma už s vagony do budoucna nepočítala.

Dalším bodem kritiky je například i zpětný leasing 1145 nákladních vagonů, které si pořídila neznámá ostravská firma Financial Found, za níž stojí stejní lidé jako za Ostravskými opravnami a strojírnami, které od Carga také získávají řadu zakázek. "Zajímavé je, že i České dráhy právě Ostravským opravnám a strojírnám prodaly majoritu dceřinné společnosti TSS za 600 milionů a nás za spolupráci s nimi kritizují. To je normální finanční operace. Já si pamatuji, jak se na to díval finanční ředitel drah Petr Nebeský a říkal, že je to výhodné," hájí se Bazala. Firma podle něho nutně potřebovala kapitál. Měla totiž vyčerpán 1,4 miliardový kontokorent. Audit podle něho ukáže, že všechny kroky byly pro firmu výhodné.

Jedinou chybou, kterou připouští, je skutečnost, že se vyhýbal vysvětlování otázek v médiích. "Měl jsem víc komunikovat s novináři, to je dnes jisté," přiznává. Faktem je, že na dotazy novinářů v posledních letech nereagoval. Nyní však dospěl k tomu, že se musí hájit. "Měl jsem pocit, že bych měl spíš pracovat," vysvětluje, proč nechával všechny negativní články, jež o něm za poslední roky vyšly, bez komentáře. A to i přes to, že některé jsou podle něho vyloženě lživé.

To je dnes jeho nevýhodou v souvislosti se všemi, kteří stojí pro němu. Článků, kde Bazala figuruje, vyšly stovky a ve většině z nich se mluví o zakázkách, které ČD Cargo vypisovalo a vyhrávaly je stále tytéž firmy za okolností, jež vzbuzovaly další otázky. Hájit se je tak pro Bazalu dnes mnohem těžší. Navíc se ho veřejně nikdo nechce zastat. Pouze pár politiků kritizovalo způsob, jakým byl odvolán. "Myslím ale, že mezi normálními lidmi na železnici mám jinou pověst než tu, co mám v médiích," ujišťuje Bazala.

Třikrát vyhozen


Říká se, že na železnici se už nevrátí, protože byl vyhozen již potřetí. On se tomu ale jenom směje. "Nic příjemného to není, poprvé jsem dráhy opustil před patnácti lety, zabránil jsem tehdy stávce, kterou vyvolal kolega Dušek (odborář Jaromír Dušek, pozn. red.). Tehdy mu šli na ruku, a když jsem musel firmu opustit, prožíval jsem to jako křivdu," vzpomíná a dodává, že svými posledními homofobními výroky se Dušek zachoval jako "kretén". Každopádně si vůbec nemyslí, že by byl vyhazovem jeho přechod z čela Českých drah do nově vzniklého ČD Cargo. "Ve firmě jsem zvýšil produktivitu, nikdo nesnížil počet zaměstnanců tak jako já," popisuje. Svému odvolání se proto diví a vidí za ním hlavně konkurenci ČD Cargo, která podle něho přesvědčila Žaludu k razatnímu kroku. "Je za tím i nenávist Žaludy vůči mé osobě, která nevím, proč vznikla," dodává.

Oba manažeři si k sobě během tří let nedokázali najít cestu. Bazala sice na Žaludovi oceňuje, že rozumí financím, ale vadí mu, že nic neví o železnici. Žaluda Bazalovi naopak vyčítá, že málo spolupracoval a Cargo si řídil po svém.

"Tohle mi přijde jako divná připomínka. Žaluda seděl v dozorčí radě Carga a o důležitých věcech, které dnes kritizuje, věděl, mnohé sám podepisoval a teď se tváří, že o tom neví, když jsme spolu byli v představenstvu drah, tak to byl vždycky větší šéf," popisuje Bazala. "On se teď chlubí, jak zlepšil hospodaření drah, ale to bylo díky ministru Slamečkovi, který desetileté smlouvy a financování vyjednal. To on to vyřídil a přesvědčil hejtmany. Žaluda dráhy vůbec nepřipravuje na liberalizaci a ta musí přijít," říká na adresu svého rivala.

Krizi podle Bazaly ČD Cargo ustálo. "České aerolinie krachovaly při 14procetním úbytku cestujících, my jsme kvůli krizi přišli v některých sektorech o polovinu zakázek," srovnává s obavou, že mu už nebude umožněno se k tomu vyjádřit. "Asi jsem měl zůstat v privátní sféře, nikdo by mě nevyhodil. Ale zase mě bavilo být vidět a řídit větší firmu, je to mnohem složitější," říká Bazala. Spekulovalo se také, že Žaluda ho odvolal krátce po volbách, protože měl větší politickou podporu, zatímco Bazala spoléhal na vítězství ČSSD. "To je nesmysl, vždy jsem byl nestranický," reaguje rázně Bazala, jenž se nyní věnuje hlavně svému nejmladšímu, tříletému synovi a vnučce, které je měsíc. Svým dvěma starším dětem zaplatil podíly v rodinné firmě Bazado, která vlastní restaurace v pražské Zbraslavi.

Jeho dcera Klára, která má v Bazadu majoritu, krátce na poloviční úvazek působila i v ČD Cargo. "Chtěla si zkusit i zaměstnanecký poměr, vzdělání na to měla. Bazado v té době už fungovalo a tak to stíhala. Když otěhotněla, v Cargu skončila," vysvětluje Bazala. Jeho syn Libor vlastní v Bazadu pouze menší podíl a sám podniká především v obchodu s oblečením. "Postavil se na vlastní nohy," uvádí Bazala a dokládá majetkové poměry rodiny. Sám si doposud vydělal 130 milionů korun, sto milionů jako podnikatel, třicet milionů na drahách. Nyní ještě dostává v Cargu odstupné a konkurenční doložku. Zhruba 380 tisíc měsíčně. "Musíte se víc snažit, pane správce," říká hrdě nad finančními výkazy.


JOSEF BAZALA
Se železnicí je jeho kariéra spjata třicet let. Pokud to půjde, chtěl by se ke kolejím zase vrátit.
FOTO: HN - MARTIN SVOZÍLEK