Po týdnech přešlapování je to první adresná zpráva, jež vnáší světlo do kauzy největšího národního železničního přepravce ČD Cargo. A která současně potvrzuje ekonomické přehmaty státního podniku, na něž jako první upozornily Hospodářské noviny.

"Audit KMPG konstatuje, že v ČD Cargo docházelo k závažným krokům, které poškozovaly firmu," prohlásil včera nový ministr dopravy Vít Bárta (VV). "Podniku hrozí ztráta způsobená tím, že řada zakázek se domlouvala pod nákladovou cenou. Zákazníkům se dávaly slevy v desítkách procent."

Bárta je přesvědčen, že auditory zjištěné informace jsou na tolik závažné, že vše musí prošetřit policie. A proto podá trestní oznámení na odvolaného generálního ředitele Josefa Bazalu.

"Když je krize, platí dvojnásob, že musíte cenově bojovat s konkurencí," reagoval Bazala. "Dělali to všichni evropští železniční dopravci. Někdy jsme museli mít smlouvy opravdu i pod úplné vlastní náklady. Kdybychom to nedělali, byla by ztráta ještě větší," tvrdí. Loňská ztráta se přitom vyšplhala na 378 milionů korun, veškeré obchodní aktivity této společnosti dosahují zhruba 18 miliard korun.

Slevy pro vyvolené

Jenže HN zmapovaly, že slevy se bez zjevných pravidel rozdávaly i v komoditě, kterou krize nezasáhla. Konkrétně při přepravě potravin a zemědělských výrobků, jejichž objem navzdory krizi rostl. Zvýhodněné ceny nejčastěji mířily k mladé spediční společnosti Spedica.

ČD Cargo tím porušovalo dokonce i vlastní prohlášení. "Vzhledem k vývoji na agrárním trhu bylo pozastaveno vystavování obchodních akčních cen," informoval státní podnik například loni v říjnu spediční firmy. Přesto ale vybraným společnostem slevy vedení ČD Cargo rozdávalo dál. Kdo za to nese odpovědnost, není nicméně dosud zřejmé. Šéf oddělení potravin Oldřich Sládek trvá na tom, že rozhodovali jeho nadřízení.

"Já jsem nedal a nepodepsal jedinou cenu na obilí, natož abych ji schvaloval. Veškeré slevy akčních cen schvalovala obchodní rada ČD Cargo bez účasti vedoucích," reagoval pro HN Sládek, který si, "když je potřeba", telefonuje s jednatelem firmy Spedica Petrem Sýkorou. Sládek navíc čelí podezření ze střetu zájmů, protože vlastní firmu Quenya technologie, jež se zabývá zprostředkováním služeb a obchodu.

Sládkovi ostatně přestal podle svých slov před svým odvoláním důvěřovat i jeho někdejší šéf Bazala. "Pojali jsme podezření, že by mohl fungovat neeticky. Začali jsme se o to zajímat a pravděpodobně by pan kolega Sládek asi dostal výpověď," uvedl ke zjištěním HN před časem Bazala. Obecně však zjištěním auditorské firmy KPMG nedůvěřuje. "KPMG dělá nekvalitní audit. O nových zjištěních nic nevím, jen to, že unikají do médií," řekl Bazala.

Bazala vs. Žaluda

V příběhu ztrátového ČD Cargo je totiž možné vysledovat ještě jednu, osobnější rovinu: Bazalův souboj se šéfem Českých drah Petrem Žaludou. Právě Žaluda v době bezvládí Bazalu společně s dalšími členy představenstva odvolal, a to kvůli údajnému komplikování auditu a celkovým špatným výsledkům firmy. Do poslední chvíle nebylo jasné, jak razantní krok nové vedení ministerstva dopravy přijme. Včerejšek ukázal, že bod si může připsat Žaluda.

"K Bazalovu odvolání jsem přistupoval s velkou nedůvěrou," přiznal včera Bárta. Audit podle něj ale ukazuje, že odvolání bylo oprávněné.


Radek Kedroň a Martin Mařík
s přispěním Jana Záluského


Josef Bazala