Ještě před několika lety byl provoz auta na rostlinný olej považován za legendu. Německý automobilový časopis Auto Bild pak zkusil do nádrže staršího dieselového golfu nalít olej a vůz skutečně jezdil. Oficiálně se tak potvrdilo, že to funguje.

Žádné daně

Pohon na olej se rozšiřuje i v Česku a podle odhadů již roztáčí motory několika tisíc vozů, rychle mezi nimi přibývají i kamiony. "Zájem je přímo úměrný ceně nafty, úspory jsou dominantní motiv, nějakou ekologii lidé moc nereflektují," popisuje Tomáš Volný z pražské firmy PMI, která úpravy provádí i organizuje sběry použitého oleje ve školách a restauracích. Nový byznys odstartovala loňská úprava legislativy, která olej, jež se použije v dopravě, osvobozuje od spotřební daně. Do té doby bylo používání oleje k pohonu auta bez zaplacení daní podvodem.

Trh nyní rychle roste. Někteří lijí olej přímo do nádrže, jiní se chtějí vyvarovat rizikům a nechají si auto upravit. Přidá se druhá nádrž, aby se vůz mohl rozjíždět na naftu. "U marketů vidíme, jak lidé lijí olej přímo do nádrže, ale to je zvrhlé a riskantní," domnívá se Volný. Výjimkou nejsou ani lidé, kteří pouze filtrují použitý olej z restaurací.

Nejvýznamnějšími zájemci o přestavby motorů jsou nyní dopravní firmy, které chtějí snížit náklady na provoz kamionů. Ježdění na olej je zhruba o třetinu levnější než provoz na naftu, což v konkurenčním boji dopravcům pomáhá.

"Používání olejů je zatím problematické a řekl bych, že se spíše testuje," popisuje šéf logistické firmy CS Cargo Jiří Zrůst. Dopravci podle něj mají kvůli nákladům o olej velký zájem, s přechodem jsou ale spojeny potíže. Olej totiž při nižších teplotách může tuhnout a na úpravu musí kývnout i výrobce nákladního vozu. "U našich vozů, které plní normu euro 5, nám to výrobce přímo zakazuje, na těch starších jsme ale olej již testovali," dodává. Podobně opatrně postupují i další dopravci. Naplno olej využívají zejména menší dopravci se staršími vozy.

K úvahám o alternativních palivech donutila dopravce krize, během které museli s cenami dolů. Zákazníci si na nové podmínky rychle zvykli a jen neradi přistupují na navýšení alespoň o růst cen nafty. Úspory jsou tak pro některé dopravce jedinou cestou, jak se vrátit k zisku.

První elektrárny

Zájem mají i průmyslové podniky, které provozují dieselové motory. Olej využívá pražská ČKD ve svých generátorech. Z oleje se také vyrábí elektřina a teplo. V Česku je již několik menších elektráren, které energií zásobují některé podniky. Jedním z nich je čáslavský výrobce olejů Viking Group.

Pro prodejce olejů a úpravce motorů jde o slibný byznys. Zatím podle svých slov spíše investují, ale zkušenosti ze zahraničí ukazují, že úspory zákazníky přilákají. Například ve Spojených státech se z úprav motorů stal výnosný obchod. Společnost McDonald´s zvažuje, že na použitý fritovací olej upraví část své flotily. Rostlinný olej je nejrozšířenější alternativou k naftě. Pohony na LPG či zemní plyn se dají využít pouze u benzinových motorů.


Na co se dá jezdit

Olej

Auto s naftovým motorem jede i na rostlinný olej. V obchodech je téměř o třetinu levnější než nafta. Ceny přestavby (přidá se druhá nádrž, aby se vůz mohl rozjíždět na naftu) začínají na 15 tisících korunách. Vozů, které tento pohon využívají, jsou ale zatím jen tisíce. Olej se také jako "biosložka" povinně přidává do nafty.

LPG

V Česku nejrozšířenější alternativa k benzinu a naftě. Přestavba benzinových vozů na pohon propan-butanem je jednoduchá, nabízí ji celá řada servisů a síť čerpacích stanic je dostatečná. Láká hlavně cena - litr za 14,30 Kč.

CNG

Pohon na zemní plyn Evropská unie propaguje, jeho rozšíření v Česku je ale jen malé. Překážkou je malá síť čerpacích stanic i cena plynu, která je ve srovnání s LPG zhruba o dvě třetiny vyšší. Návratnost investice je tak delší.

Alkohol

V Evropě se pomalu rozšiřuje pohon na takzvaný bioetanol, ten se přidává k benzinu a prodává jako směs E85. Škoda Auto vyrábí auta s úpravou na toto palivo a vyváží je do Švédska. Nejrozšířenější je pohon na alkohol v Brazílii, kde se již čistý benzin ani neprodává. Země pak není závislá na dovozech ropy.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist