Česko zažívá dlouho nevídaný růst prodeje nekvalitních pohonných hmot. Jen za červenec zaznamenala Česká obchodní inspekce (ČOI) přes 11 procent závadných vzorků ze 149 kontrol. Nejvíc z letošních měsíců.

Kromě prohřešků, které neznamenají zásadní hrozbu pro motory aut, jako je třeba vyšší bod vzplanutí, přibývají i případy pančování. Dodavatelé, případně pumpaři si totiž vylepšují marže prodejem paliv s extrémně vysokým podílem nezdaněných biosložek. "Víme o firmách, které nakupují od výrobců velké množství bioetanolu, ale u pump ho oficiálně neprodávají," říká anonymně jeden z předních českých expertů na paliva.

Nárůst počtu hříšníků vykazují kontroly ČOI i za celé první pololetí. Z 916 odebraných vzorků nevyhovělo normám 7,2 procenta. Loni zjistili inspektoři závadné palivo u pěti procent ze všech kontrolovaných pump. ČOI ale stihne za rok udělat zhruba 1800 kontrol. Na víc nemá peníze. Navíc - kontroly ČOI jsou namátkové a náhodné. "Taková zjištění pak nemají skoro žádný význam. A pokuty jsou směšné ve srovnání s obrovskými částkami, které pumpaři pančováním vydělají," připomíná šéfredaktor specializovaného Petrol Magazínu Tomáš Mikšovský.

Jedinou nádrž benzinu o objemu kolem 20 tisíc litrů dokáže řada pump vyprodat i za pouhé dva dny. Pokud naředí daněný benzin třeba třiceti procenty lihu, vydělají pumpaři do vlastní kapsy z jediné nádrže a během dvou dnů kolem 45 tisíc tisíc korun. Litr benzinu totiž pořídí až o tři koruny lacinější než za kolik ho potom prodávají. Podle Mikšovského budou pančování a další podvody bujet tak dlouho, dokud ČOI nezačne zveřejňovat konkrétní pumpy, ve kterých byly závady zjištěny. Jen veřejné varování a okamžitý úbytek zákazníků hříšníky odradí.

Jenže to inspektoři stále odmítají a k něčemu takovému se nechystají. "Zákon nám to nedovoluje. A my jeho změnu iniciovat nemůžeme," opakuje už starý argument mluvčí ČOI Tomáš Vozáb. A vláda o podobné změně zákona zatím neuvažuje.

Prohřešky zaznamenávají inspektoři především u menších neznačkových pump. Největší prodejci, jako je Benzina, OMV, Shell, Agip, Čepro a další - sdružení v České asociaci petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) - mají v porovnání s neznačkovou konkurencí mnohonásobně nižší výskyt prohřešků. Podle statistiky ČOI nevyhověly za letošní půlrok v případě členských firem ČAPPO normám jen čtyři vzorky z 916 odebraných vzorků. U kontrol menších neznačkových pump nevyhovělo 62 vzorků z 564 odebraných.

"I naše informace z trhu potvrzují rostoucí trend prodeje pančovaných paliv. Podvodníci hřeší na to, že třeba benzin, naředěný nezdaněným lihem nebo lihovým palivem E 85 z nějakých dvaceti nebo třiceti procent ještě nemusí motor auta hned poškodit. I když normy a bezpečnostní limity uvádějí u řadových vozů jako maximum pět procent," připomíná expert ČAPPO a manažer kvality ve společnosti Benzina Václav Loula.

Lidé si ale leckdy "pančují" benzin do nádrží i sami. Roste totiž počet vozů, uzpůsobených už od výrobce na provoz s lihovým palivem E 85. A přibývá i pump, které ho oficiálně nabízejí. E 85 je díky osvobození od spotřební daně zhruba o šest korun lacinější než klasický Natural 95 a pumpaři potvrzují, že si tohle palivo tankuje do nádrže - leckdy i v poměru půl na půl - i řada řidičů starších škodovek.

Pančování je na vzestupu i v případě nafty, kterou podvodníci ředí nezdaněným metylesterem.


ČOI a kvalita PHM


11,4 %


z celkem 149 vzorků odebraných v červenci na pumpách v Česku nevyhovělo normám.

3615


veřejných pump prodává v Česku pohonné hmoty. ČOI odebírá ročně málo přes 1800 vzorků (i více vzorků u jedné pumpy). Podle petrolejářů tak řada pochybných prodejců uniká kontrole.