Česko zažívá dlouho nevídaný růst prodeje nekvalitních pohonných hmot. Jen za červenec zaznamenala Česká obchodní inspekce (ČOI) přes 11 procent závadných vzorků ze 149 kontrol. Nejvíc z letošních měsíců.

Kromě prohřešků, které neznamenají zásadní hrozbu pro motory aut, jako je třeba vyšší bod vzplanutí, přibývají i případy pančování. Dodavatelé, případně pumpaři si totiž vylepšují marže prodejem paliv s extrémně vysokým podílem nezdaněných biosložek. "Víme o firmách, které nakupují od výrobců velké množství bioetanolu, ale u pump ho oficiálně neprodávají," říká anonymně jeden z předních českých expertů na paliva.

Nárůst počtu hříšníků vykazují kontroly ČOI i za celé první pololetí. Z 916 odebraných vzorků nevyhovělo normám 7,2 procenta. Loni zjistili inspektoři závadné palivo u pěti procent ze všech kontrolovaných pump. ČOI ale stihne za rok udělat zhruba 1800 kontrol. Na víc nemá peníze. Navíc - kontroly ČOI jsou namátkové a náhodné. "Taková zjištění pak nemají skoro žádný význam. A pokuty jsou směšné ve srovnání s obrovskými částkami, které pumpaři pančováním vydělají," připomíná šéfredaktor specializovaného Petrol Magazínu Tomáš Mikšovský.

Jedinou nádrž benzinu o objemu kolem 20 tisíc litrů dokáže řada pump vyprodat i za pouhé dva dny. Pokud naředí daněný benzin třeba třiceti procenty lihu, vydělají pumpaři do vlastní kapsy z jediné nádrže a během dvou dnů kolem 45 tisíc tisíc korun. Litr benzinu totiž pořídí až o tři koruny lacinější než za kolik ho potom prodávají. Podle Mikšovského budou pančování a další podvody bujet tak dlouho, dokud ČOI nezačne zveřejňovat konkrétní pumpy, ve kterých byly závady zjištěny. Jen veřejné varování a okamžitý úbytek zákazníků hříšníky odradí.

Jenže to inspektoři stále odmítají a k něčemu takovému se nechystají. "Zákon nám to nedovoluje. A my jeho změnu iniciovat nemůžeme," opakuje už starý argument mluvčí ČOI Tomáš Vozáb. A vláda o podobné změně zákona zatím neuvažuje.

Prohřešky zaznamenávají inspektoři především u menších neznačkových pump. Největší prodejci, jako je Benzina, OMV, Shell, Agip, Čepro a další - sdružení v České asociaci petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) - mají v porovnání s neznačkovou konkurencí mnohonásobně nižší výskyt prohřešků. Podle statistiky ČOI nevyhověly za letošní půlrok v případě členských firem ČAPPO normám jen čtyři vzorky z 916 odebraných vzorků. U kontrol menších neznačkových pump nevyhovělo 62 vzorků z 564 odebraných.

"I naše informace z trhu potvrzují rostoucí trend prodeje pančovaných paliv. Podvodníci hřeší na to, že třeba benzin, naředěný nezdaněným lihem nebo lihovým palivem E 85 z nějakých dvaceti nebo třiceti procent ještě nemusí motor auta hned poškodit. I když normy a bezpečnostní limity uvádějí u řadových vozů jako maximum pět procent," připomíná expert ČAPPO a manažer kvality ve společnosti Benzina Václav Loula.

Lidé si ale leckdy "pančují" benzin do nádrží i sami. Roste totiž počet vozů, uzpůsobených už od výrobce na provoz s lihovým palivem E 85. A přibývá i pump, které ho oficiálně nabízejí. E 85 je díky osvobození od spotřební daně zhruba o šest korun lacinější než klasický Natural 95 a pumpaři potvrzují, že si tohle palivo tankuje do nádrže - leckdy i v poměru půl na půl - i řada řidičů starších škodovek.

Pančování je na vzestupu i v případě nafty, kterou podvodníci ředí nezdaněným metylesterem.


ČOI a kvalita PHM


11,4 %


z celkem 149 vzorků odebraných v červenci na pumpách v Česku nevyhovělo normám.

3615


veřejných pump prodává v Česku pohonné hmoty. ČOI odebírá ročně málo přes 1800 vzorků (i více vzorků u jedné pumpy). Podle petrolejářů tak řada pochybných prodejců uniká kontrole.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist