Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně se letos zúčastní 1600 firem, z toho třetina ze zahraničí. Největší výstavní akce v regionu střední Evropy tak naroste proti loňsku zhruba o sto vystavovatelů.

"Jsme vyprodaní," uvádí Jiří Rousek, ředitel veletrhu. Do Brna se vrací spousty firem, které loňský ročník z důvodu krize vynechaly. Celkem 230 firem přijede z Německa, největší národní expozici s 60 podniky chystá Rusko. Akci poprvé doprovodí přehlídky z příbuzných oborů jako veletrh slévárenství nebo veletrh obráběcích a tvářecích strojů. Pondělního zahájení se zúčastní i premiér Petr Nečas a někteří ministři.

Zájem o brněnskou událost je v kontextu českého výstavnictví spíš výjimkou. Obor trápí poslední dva roky pokles zájmu. "Brněnskému veletrhu se daří, protože je špičkou. Má skvělou image, dlouhou historii a hlavně přináší novinky," vysvětluje Dušan Pavlů z Katedry marketingové komunikace Vysoké školy finanční a správní v Praze. Jeho slova potvrzuje i Břetislav Fabián, manažer Společenstva organizátorů veletržních a výstavních akcí: "Zavedené a jasně oborově profilované projekty jsou na tom dobře. Horší je to u těch, které svojí nomenklaturou protínají jiné projekty."

U většiny tuzemských veletrhů se snižuje velikost pronajímané výstavní plochy, klesá počet vystavovatelů i návštěvníků. To je případ letošního veletrhu obalové techniky Embax či autosalónu Autotec. Firmy chtějí vystavovat, ale za nižších nákladů. Úspory hledají i ve zmenšení pronajaté plochy.

Příznačný je příklad české pobočky zahraniční firmy zaměřené na dovoz technologií pro obalový průmysl. "Výstavní plochu jsme snížili o polovinu a dobře jsme udělali," říká manažer o vlastní expozici na Embaxu, který si nepřál být jmenován. "Ekonomický přínos nebyl žádný, pro většinu z nás jen ztráta času. Prakticky jsme jen ukázali, že fungujeme. Všechny novinky v našem oboru se uvádí na západních veletrzích."

Firma, dlouholetý vystavovatel, si obvykle pronajímala sto metrů čtverečních. Náklady na čtyřdenní akci včetně pronájmu plochy, stavby stánku a ubytování se pohybovaly kolem milionu korun. Letos si společnost pronajala poloviční plochu, využila nabízených slev, zatlačila na dodavatele expozice a ušetřila více než čtyři sta tisíc.


Strojírenský veletrh

1600

firem bude mít letos expozici na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Loni jich bylo 1507, což byl pokles o 25 procent.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist