Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně se letos zúčastní 1600 firem, z toho třetina ze zahraničí. Největší výstavní akce v regionu střední Evropy tak naroste proti loňsku zhruba o sto vystavovatelů.
"Jsme vyprodaní," uvádí Jiří Rousek, ředitel veletrhu. Do Brna se vrací spousty firem, které loňský ročník z důvodu krize vynechaly. Celkem 230 firem přijede z Německa, největší národní expozici s 60 podniky chystá Rusko. Akci poprvé doprovodí přehlídky z příbuzných oborů jako veletrh slévárenství nebo veletrh obráběcích a tvářecích strojů. Pondělního zahájení se zúčastní i premiér Petr Nečas a někteří ministři.
Zájem o brněnskou událost je v kontextu českého výstavnictví spíš výjimkou. Obor trápí poslední dva roky pokles zájmu. "Brněnskému veletrhu se daří, protože je špičkou. Má skvělou image, dlouhou historii a hlavně přináší novinky," vysvětluje Dušan Pavlů z Katedry marketingové komunikace Vysoké školy finanční a správní v Praze. Jeho slova potvrzuje i Břetislav Fabián, manažer Společenstva organizátorů veletržních a výstavních akcí: "Zavedené a jasně oborově profilované projekty jsou na tom dobře. Horší je to u těch, které svojí nomenklaturou protínají jiné projekty."
U většiny tuzemských veletrhů se snižuje velikost pronajímané výstavní plochy, klesá počet vystavovatelů i návštěvníků. To je případ letošního veletrhu obalové techniky Embax či autosalónu Autotec. Firmy chtějí vystavovat, ale za nižších nákladů. Úspory hledají i ve zmenšení pronajaté plochy.
Příznačný je příklad české pobočky zahraniční firmy zaměřené na dovoz technologií pro obalový průmysl. "Výstavní plochu jsme snížili o polovinu a dobře jsme udělali," říká manažer o vlastní expozici na Embaxu, který si nepřál být jmenován. "Ekonomický přínos nebyl žádný, pro většinu z nás jen ztráta času. Prakticky jsme jen ukázali, že fungujeme. Všechny novinky v našem oboru se uvádí na západních veletrzích."
Firma, dlouholetý vystavovatel, si obvykle pronajímala sto metrů čtverečních. Náklady na čtyřdenní akci včetně pronájmu plochy, stavby stánku a ubytování se pohybovaly kolem milionu korun. Letos si společnost pronajala poloviční plochu, využila nabízených slev, zatlačila na dodavatele expozice a ušetřila více než čtyři sta tisíc.
Strojírenský veletrh
1600
firem bude mít letos expozici na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Loni jich bylo 1507, což byl pokles o 25 procent.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist