Výpadek příjmů z úvěrů je hlavním důvodem, proč banky sáhly ke zdražování služeb, včetně internetových. Navíc se nebojí, že kvůli zvýšení těchto poplatků ztratí klienty, říká analytik Cyrrus Marek Hatlapatka.

HN: Před pěti šesti lety banky klientům říkaly, kdo chce levné služby, ať nechodí na pobočky. Čím si vysvětlujete, že internetové bankovnictví zdražilo?

Těch důvodů je více, ale nejdůležitější je současná ekonomická recese. Když bankám vypadávají úrokové příjmy, protože úvěrový trh se zastavil, hledají jiný způsob, jak výnos získat. Poplatky jsou nejjednodušší cestou. Druhý důvod je v tom, že mnoho bank začalo znovu dávat důraz na pobočky. Vnímání internetového bankovnictví jako důležitého zdroje pro růst bankovního byznysu je spíš minulostí.

HN: Jakou roli hrají investice do rozvoje internetového bankovnictví, čímž banky zdražování vysvětlují. Je to oprávněný argument?

Kus pravdy v tom je. Celosvětově jistě dochází ke zpřísňování požadavků na provozování a bezpečnost těchto sítí. Jde stále ještě o mladý obor, ve kterém se objevují bezpečnostní mezery. A banky do něho musí průběžně investovat. Ale není to nejdůležitější důvod, proč poplatky rostou.

HN: Překvapilo vás, že i internetová mBank, která vstoupila na trh jako bezpoplatková banka, si začala za některé služby od klientů nechat platit?

Ne, podobný koncept je vždycky jen na určitou zaváděcí dobu. Když se takové banky na trhu etablují a získají svůj kmen klientů, tak se pak musí přiblížit existujícímu standardu. Je to celkem přirozený vývoj. Hodně k tomu přispěla i finanční krize, která změnila chování bank. Některé aktivity, se kterými mBank počítala, nemohla pak v krizi rozvinout. To muselo následně ovlivnit i její poplatkovou strategii.

HN: Je zdražování internetového bankovnictví i důsledkem malé konkurence na trhu?

Konkurence je odvislá i od chování bankovních klientů. Češi se ale primárně nerozhodují podle toho, jestli má některá banka levnější internetové bankovnictví. Lidé, kteří využívají výlučně on-line služby, stále ještě nejsou většinovými klienty bank. Riziko, že kvůli zdražování internetových služeb ztratí klienty, banky jako příliš velké nepociťují. V jiných oblastech, například v hypotékách, si konkurují víc.

HN: Proč?

Hypoteční trh teď přece jen zažívá určité oživení, zatímco ostatní úvěry moc nejdou. Proto jsou banky ochotné i zlevňovat. Je to dáno i tím, že hypotéka je pro banku stále ještě dost bezpečným úvěrem, mají zajištěné nemovitostí. Navíc podíl špatných hypoték je v porovnání se spotřebitelskými a firemními půjčkami velmi nízký.

HN: Jak se budou vyvíjet poplatky v nejbližší době?

Budou stagnovat. Teď šly poplatky nahoru a na snižování si budeme muset počkat až se zase úvěrový trh probere ze stagnace a banky začnou mít solidní příjmy z úvěrů. Toho se v příštích měsících ale těžko dočkáme.