Inteligentní technická řešení mají většinou jedno společné. Pracují na základě jednoduchého principu a jsou proto málo poruchová, efektivní a mají mnohostranné využití. Přesně takové jsou bezosé spirálové dopravníky RATAJ.

Technika na míru

Základním prvkem bezosých spirálových dopravníků RATAJ je bezosá spirála, která pomocí lichoběžníkového průřezu zabezpečuje pohyb dopravovaného materiálu v celém průměru dopravníku. Tato vlastnost bezosých spirál umožňuje dopravovat velké množství materiálu při úplném zaplnění dopravníku při malých otáčkách a při relativně malé spotřebě elektrické energie.

Veškeré připojovací součásti bezosých spirálových dopravníků - násypky, výpady, vstupy a výpady na trase, převodovky a další - je třeba přizpůsobit konkrétním dopravovaným materiálům a technologii jejich zpracování v místě použití. Dlouholeté praktické zkušenosti firmy RATAJ s dopravou materiálů bezosými spirálovými dopravníky garantuje dosud více než 3000 kusů vyrobených a instalovaných dopravníků prakticky po celém světě.

Stále o krok vpředu

Kvalitní technika je jedna věc, to, jakým způsobem se tato technika aplikuje v praxi, je věc další, stejně důležitá. Prakticky s každou další zakázkou a její instalací se posouvá a zlepšuje firemní know-how, neustálý vývoj za pomoci zákazníků je jen další chytré - firemní - řešení otázky jak být stále vpředu. "Všichni naši zákazníci stále poskytují informace a zkušenosti z provozu našich bezosých spirálových dopravníků, trvalá zpětná vazba tak dále zlepšuje znalostní profil firmy, který umožňuje nabízet skutečně individuální řešení pro dopravu nových a obtížně dopravitelných materiálů," říká k tomu majitel a ředitel rodinného podniku se světovým dosahem Stanislav Rataj. Úplně přesně řečeno předseda představenstva a ředitel společnosti RATAJ a.s.

Firma se zabývá výrobou bezosých spirálových dopravníků v lehkém i robustním provedení, ale začínala v roce 1990 jako širokospektrální výrobce a dodavatel strojírenské techniky. Dodávky bezosých spirálových dopravníků lehkého provedení byly tehdy jen jednou ze součástí dodávek. Jelikož ale poptávka právě po těchto dopravnících neustále rostla, vzniká již v roce 1994 specializovaná skupina, která se zaměřuje výhradně na dodávky lehkých i robustních bezosých spirálových dopravníků, z "eseróčka" se v roce 2007 stává akciová společnost, ale mezitím expanduje a vyváží svou produkci jak samostatně, tak jako subdodavatel, kde dopravník a celý systém je součástí širších celků.

Do celého světa

V roce 2000 došlo k výraznému zvýšení exportu dopravníků vyrobených firmou RATAJ nejen do Evropy, ale i do celého světa. Do konce roku 2009 dodala firma dopravníky do 35 zemí čtyř kontinentů. Již v roce 2003 vznikla na Slovensku samostatná firma RATAJ SK s.r.o., od roku 2004 zajišťuje jihočeská firma se 36 zaměstnanci výrobu a dodávky bezosých spirálových dopravníků prostřednictvím vlastních zastoupení ve Velké Británii, Polsku, Litvě, Itálii a Japonsku. V témže roce začala výstavba nového výrobního areálu v sousedství stávajícího sídla, na konci roku 2005 se zde rozběhla výroba dopravníků a nový sklad spirál, potrubí a elektropřevodovek. Rok nato uvedli do provozu technologii pro řezání materiálů vysokotlakým vodním paprskem, což dále zlepšuje, zpřesňuje a v důsledku i zefektivňuje výrobu.

A jak je to s názorem vedení na účast firmy na veletrzích? "Včera jsem byl v Mnichově na IFATu," říká podle svých slov čtyřiadvacet hodin denně pracující ředitel Stanislav Rataj, ale vypadá, že ho to těší. "Vystavujeme samozřejmě v Brně, protože nelze tady nebýt. Takže můžeme partnery i ostatní návštěvníky pozvat do stánku 071 v pavilonu G1."



BEZOSÝ DOPRAVNÍK
Firmu Rataj najdete v pavilonu G1.
foto: Jan Symon

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist