Krach dodavatele


Nový dodavatel může být kapitálově slabý. Přestane platit distributorovi a zkrachuje. Konečný zákazník sice nebude odstřižen od sítě, protože ze zákona se o něho musí postarat takzvaný Dodavatel poslední instance, což je firma spojená s distributorem regionu, může však přijít o zaplacenou zálohu. Stalo se to u zkrachovalé firmy Moravia Energo, která inkasované zálohy nevrátila a nový dodavatel tento závazek nepřevzal. Míru důvěryhodnosti dodavatele lze posoudit podle mateřské firmy a délky působení na trhu.

Složitá smlouva


Smlouvy nových dodavatelů garantují jak nižší ceny plynu a elektřiny, tak chrání i zájmy dodavatele. Změna má sice podle zákona proběhnout bezplatně, někteří dodavatelé ale požadují takzvané aktivační poplatky, což mají být odměny agentům za sepsání smlouvy v bytě klienta. Některé firmy požadují i poplatek za ukončení smlouvy či pokuty za předčasné ukončení smlouvy, jiné nemají ve smlouvách poplatky aktivační, nýbrž dvojnásob vysoké poplatky za odběrné místo. Poplatky mohou být tak vysoké, že anulují snížení cen energií.

Chyby v procesu


Změnu dodavatele mohou zbrzdit nebo znemožnit chyby, jichž se může zákazník dopustit, zařizuje-li si změnu sám. Výpověď dosavadnímu dodavateli musí podat tři měsíce před požadovaným ukončením dodávek. Smlouvu s novým dodavatelem musí uzavřít nejpozději 17 dní před zahájením dodávek, ve stejném termínu musí uzavřít i smlouvu s distributorem, který v regionu působí. Pokud termíny nedodrží, může mu být dodávka energií přerušena. Lépe je pověřit nového dodavatele, aby změnu sám zajistil.

Podomní agenti


Alternativní operátoři získávají nové klienty přes internet, telefonicky, a především prostřednictvím obchodníků, kteří navštěvují klienty v bytech. Firmy se rozrůstají rychle a nestíhají prověřovat serióznost svých obchodníků. Může se stát, že někteří obchodníci na podpis smlouvy spěchají, třeba pod záminkou aktuálních slev, aby si zákazník nevšiml dodatečných poplatků. Neinformují o platbách za servis, jindy chtějí zaplatit aktivační poplatky v hotovosti. Nikdy nic neplaťte v hotovosti, smlouvy pečlivě prostudujte.

Nový elektroměr


Neseriózní podomní obchodníci mohou pracovat i pro jiné firmy a spojovat změnu dodavatele energií s provedením změn v instalacích. Trvají například na posílení hlavního jističe, na výměně elektroměru či plynoměru, protože mají z těchto úkonů provizi. Nic z toho není při změně dodavatele energie nutné, všechny jističe, dráty, rozvaděče, elektroměry, plynoměry, topidla i trubky zůstávají stejné. Zvýšení příkonu hlavního jističe nebo jiné změny instalací posoudí revizor a postará se o ni příslušný distributor.

Nepřesný internet


Internet snese všechno, je pouze nedokonalou pomůckou při ověřování spolehlivosti firem. Dodavatel ve své prezentaci klidně uvede, že má sto tisíc zákazníků, aby snáze získal další, ačkoli podle Operátoru trhu s elektřinou jich nemá ani polovinu. Můžete posoudit, jak spolehlivě bude plnit své garance. Prohlášení firem přejímají bez ověření i některá média a tím dodávají firemním tvrzením punc věrohodnosti. Důvěryhodnost naznačuje i sídlo firmy. Snáze budete reklamovat služby u české firmy sídlící v Ústí nad Labem než na Kypru.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist