Tomáš Prouza

Ředitel péče o klienty partners

Finanční gramotnost je u nás v porovnání se západem stále velmi nízká, i nadále trvá obrovská informační asymetrie mezi finančními institucemi a laickou veřejností. Lidé si často pletou finanční gramotnost se znalostí produktů, ale jen o ní to není: jde hlavně o schopnost dlouhodobě srozumitelně plánovat rodinný rozpočet v souladu s cíli a možnostmi každého. Zejména u dnešních čtyřicátníků a padesátníků je finanční gramotnost na velmi nízké úrovni. Mladá generace snad v tomto směru přinese nový trend. Partners zvyšování finanční gramotnosti klientů považují za jednu ze svých hlavních rolí: snažíme se "otvírat klientům oči" a učit je s jejich penězi zodpovědně zacházet. Letos jsme založili dceřinou společnost Partners Akademie, jejíž jedinou misí je právě vzdělávání. Pořádáme přednášky a semináře pro laickou veřejnost, školení pro profesionály, radíme v médiích.

Klára Gajdušková

Ředitelka úseku Firemní komunikace České spořitelny

Pokud krize přinesla něco pozitivního, tak to, že se lidé více začali zajímat o to, jak nakládat se svými prostředky. Česká spořitelna má několik projektů zaměřených na posílení gramotnosti. Na pobočkách i na webu máme v elektronické podobě dostupné příručky pro klienty k investování a k úvěrům, které srozumitelnou a nikoli marketingovou formou objasňují základní principy spoření a investování nebo naopak úvěrů. Tyto příručky jsou určeny široké veřejnosti. Stejně tak nové stránky na webu, které pojednávají o tom, jak bezpečně zacházet s platební kartou www.jakplatitkartou.cz. V letošním roce jsme spustili pro děti portál www.moneymanie.cz, který hravou formou objasňuje základní pojmy z oblasti financí. Nadace ČS ve spolupráci s Nadačním fondem manželů Klausových realizuje již několik let projekt Senioři komunikují. Vzděláváme seniory například v užívání platebních karet.

Pavlína Folovská,

Manžerka společenské odpovědnosti ČSOB

Letos jsme připravili novinku v oblasti finančního vzdělávání. V rámci ČSOB Nadačního programu vzdělání jsme vyhlásili grantové řízení na téma "finanční gramotnost", v jehož rámci jsme rozdělili 1 milion korun mezi 10 nejzajímavějších projektů. Mezi vítěznými projekty se nejvíce objevovala pomoc dětem, které jsou v dětských domovech. Důležité je, aby se naučily pracovat s penězi a byly připraveny na věci, které je čekají. Ať už se jedná o vyplňování složenek, obsluhu bankomatů a nebo i upozornění na úvěry, které by nemohly splatit.

Martin Kovář

Ombudsman Poštovní spořitelny

Dle návštěvnosti nejrůznějších finančních poraden lze vysledovat, že se lidé začali více zajímat o stav svých financí a snaží se předcházet situacím, kdy by se ocitli v dluhové pasti. Stále ale platí, že je spousta lidí, kteří se neuváženým zadlužováním či neznalostí prostředí nebankovních půjček dostanou do problémů, které pak jen těžko řeší. Také proto spolupracuje Poštovní spořitelna s Asociací občanských poraden či s Poradnou při finanční tísni, které nabízí osobní poradenství pro všechny, kteří se dostali do závažných finančních problémů. Jako nástroj, který může lidem pomoci vyvarovat se přílišného zadlužení, vyvinula Poštovní spořitelna také Koeficient rozumného zadlužení, s jehož pomocí lze snadno spočítat momentální finanční situaci domácnosti.