Program neformálního vzdělávání pro mladé Čechy


Jak vyplývá z vyhodnocení dopadu evropského vzdělávacího programu "Mládež v akci" v letech 2007-2009, poskytuje tento program mladým Čechům jedinečné příležitosti pro neformální vzdělávání ve volném čase.

Program "Mládež v akci" pro podporu neformálního vzdělávání je určen mladým ve věku 13-30 let a také pracovníkům s mládeží. Je programem Evropské unie zaměřeným na volnočasové aktivity mladých lidí. Program je otevřen všem mladým lidem bez ohledu na úroveň vzdělání či kulturní a sociální původ. Ročně je v ČR v rámci programu podpořeno v průměru 237 projektů v celkové výši 2 156 953 EUR. Program přináší do českého prostředí důležitá témata, jako např. aktivní občanství, interkulturní vzdělávání a sociální inkluzi, a zprostředkovává je inspirativními neformálně vzdělávacími přístupy a metodami. Mladí lidé se díky programu neformálně učí cizí jazyky, finanční odpovědnosti, plánování či umění vyjednávat v praxi.

Hodnotící zpráva potvrdila, že program se kryje s potřebami mladých lidí, zejména ve své přístupnosti, jednoduchosti a možnosti zapojit se vlastním nápadem. Program poskytuje v ČR ojedinělou příležitost pedagogické a finanční podpory aktivit, jako jsou mnohostranné zahraniční výměny, dlouhodobá dobrovolná služba v zahraničí nebo místní iniciativy mladých lidí, a zároveň pamatuje i na školení a síťování pracovníků s mládeží. To vše program nabízí v uceleném a přehledném "balíčku", který je ve srovnání s jinými programy pro mládež snadno dostupný a neklade zbytečné byrokratické nároky. Více informací o programu a jeho možnostech naleznete na www.mladezvakci.cz



Program modernizace vysokého školství Tempus


Evropská komise zveřejnila výsledky letošního výběru nových projektů v rámci programu Tempus. Z celkových 64 schválených projektů se na šesti podílí české univerzity jako partnerské instituce. Konkrétně se jedná o Vysokou školu chemickotechnologickou, Českou zemědělskou univerzitu, Vysoké učení technické v Brně, Univerzitu J.E.Purkyně v Ústí nad Labem, Technickou univerzitu v Liberci a Vysokou školu ekonomickou v Praze.

Evropský program Tempus podporuje modernizaci vysokého školství v partnerských zemích Evropské unie z regionů východní Evropy, centrální Asie, západního Balkánu a Středozemního moře. Projekty jsou zaměřeny na spolupráci vysokých škol v otázkách reforem učebních osnov, modernizace řízení vysokých škol, vzdělávání úředníků státní správy nebo rozvoje celoživotního vzdělávání na univerzitách v partnerských zemích.

Šance uspět při výběrovém řízení Evropské komise je poměrně malá. V letošním roce akademičtí experti vybírali ze 450 návrhů nových projektů Tempus, uspělo necelých 15 % z nich.Program Tempus funguje již 20 let. Jeho zahájením v roce 1990 se zemím střední a východní Evropy dostalo velké podpory v oblasti vysokého školství. Se vstupem České republiky do Evropské unie se pak našim vysokým školám otevřela možnost předat své zkušenosti a poskytnout pomoc partnerským zemím stejným způsobem, jakým asistovaly členské země EU našim vysokoškolským institucím v programu Tempus v minulosti.



Nejžádanějším zaměstnavatelem je ČEZ


Již po čtrnácté v řadě volili studenti společnosti, které se jim zdají z pozice budoucích zaměstnavatelů nejpřitažlivější.

Nejvyšší ocenění letos získal ČEZ, který se posunul z loňského pátého místa. Na druhé a třetí příčce se umístily ČSOB a Coca-Cola.

"Pro firmy je důležité vědět, jak si stojí mezi studenty - mladými talenty, které pro ně představují potenciál do budoucnosti," vysvětluje relevanci průzkumu koordinátorka jeho letošního ročníku Michaela Schedlingová z organizace AIESEC. Ta názory studentů shromažďuje pomocí dotazníků na více než 18 českých univerzitách a letos jej vyplnilo bezmála 1300 studentů.

V důsledku finanční krize, kterou si mnoho společností nedávno prošlo, si jejich vedení uvědomilo, že vůbec nejcennější jsou kvalitní zaměstnanci. Zejména díky nim může firma ustát těžká období. A právě zdrojem kvalitních zaměstnanců jsou čeští vysokoškoláci: "Poskytujeme společnostem možnost profilovat se před studenty českých vysokých škol pomocí různých aktivit a akcí, a poslední dobou zaznamenáváme nárůst zájmu o tyto produkty," dokládá Schedlingová.

10 nejžádanějších zaměstnavatelů


1. ČEZ
2. ČSOB
3. Coca-Cola
4. Komerční banka
5. L'Oréal
6. Česká spořitelna
7. KPMG
8. Deloitte
9. Ernst&Young
10. Mars



Konec techniků v Čechách?


Jak nabrat personál pro provoz elektráren ČEZ, když absolventi techniky chybí? To bylo ústřední téma Exchange meetingu organizovaného Českou společnosti pro rozvoj lidských zdrojů (ČSRLZ) v sídle skupiny ČEZ v Praze počátkem září. Sešlo se na něm na 60 personalistů ze společností, které jsou členy ČSRLZ, aby se od odborníků na danou problematiku dověděli, jaká je situace v personálním zabezpečení rozvoje české energetiky v návaznosti na stav odborného školství.

Jelikož se akce odehrávala na půdě ČEZ, velká část prezentací se týkala této společnosti. O výstavbě nových výrobních zdrojů a jejich zabezpečení personálem hovořil Peter Bodnár, ředitel divize Investice, Hana Krbcová, ředitelka divize Personalistika, představila personalistiku podporující strategické cíle ČEZ, Pavel Puff, ředitel útvaru strategický nábor, pohovořil o své oblasti působnosti a podpoře studia technických oborů ze strany ČEZ, Kiril Ribarov, ředitel útvaru Rozvoj lidských zdrojů, seznámil přítomné s aktivitami na tomto poli, o Employer Brand a budování firemní kultury hovořila Šárka Samková, ředitelka interní komunikace, a o nástrojích akcelerujících nábor a výběr zaměstnanců byla prezentace Ivana Zavadila, ředitele útvaru Management lidských zdrojů.

Do roku 2020 bude Skupina ČEZ potřebovat minimálně dvanáct tisíc absolventů technických oborů. Neobejde se bez nových zaměstnanců především pro výstavbu a obsluhu nových výrobních zdrojů a omlazení stárnoucího personálu. Počet absolventů technických oborů ale stále klesá. Podle Sektorové analýzy Národního vzdělávacího fondu bude do roku 2016 v oblasti výroby elektřiny, tepla a rozvodu plynu chybět jen pro omlazení personálu až 14 000 nových absolventů technických oborů. Proto Skupina ČEZ podniká řadu mnohdy i netradičních aktivit, aby nezájem lidí o technické obory zvrátila a potřebný personál nabrala.

Účastníci Exchange Meetingu se shodli na tom, že s přípravou dětí na technické obory je třeba začít už na základních školách, kde se formuje jejich budoucí vztah k exaktním a přírodním vědám. Zároveň je zapotřebí vybudovat takový systém bakalářského vzdělávání, aby absolventi byli odborně na úrovni, jakou potřebuje praxe.



Oracle Academy vzdělává pedagogy


Oracle Academy přivítala v průběhu letních prázdnin v Praze učitele z celé Evropy na kurzu Oracle Academy Instructors Institute. Školení se zúčastnilo 140 pedagogů z Rakouska, Belgie, Česka, Maďarska, Černé Hory, Nizozemí, Ruska, Srbska, Slovenska a Velké Británie.

Oracle Academy Instructors Institute je intenzivní program odborného rozvoje, který připravuje pedagogy na výuku technologického a ekonomického studijního plánu Oracle Academy. Tento studijní plán se soustředí na návrh databází a programování v jazyce SQL. Před školením v učebně museli pedagogové v průběhu dvou měsíců úspěšně absolvovat 40 hodin on-line školení.

V průběhu školení osobně spolupracovali s instruktory Oracle Academy a svou připravenost vyučovat studijní plán Academy museli prokázat zpracováním projektu a složením zkoušky. Studijní programy Oracle Academy v současné době využívá přes 447 000 studentů z více než 2500 vzdělávacích institucí v Evropě, na Blízkém východě a v Africe. V celosvětovém měřítku Oracle Academy v současné době podporuje více než milion studentů a učitelů v 93 zemích.

"Bez odborného rozvoje pedagogů nelze vybavit studenty potřebnými znalostmi k úspěšnému vstupu na pracovní trh," řekl Alfonso Di Ianni, senior viceprezident Oracle pro východní Evropu a Společenství nezávislých států. "Téměř každé odvětví - finance, zdravotnictví, komunikace, maloobchod, doprava, sociální služby i rekreace - v současnosti spoléhá na technologie, což nabízí studentům s prvotřídními znalostmi IT obrovský potenciál."

"Společnost Oracle je odhodlána investovat do vzdělávacích programů, které pomohou evropským studentům udržet si konkurenceschopnost," řekl Orfhlaith Ni Chorcora, senior ředitel Oracle Education Initiatives. "Oracle Academy Instructors Institute poskytuje pedagogům prvotřídní školení, které je třeba pro přípravu mladých lidí na kariéry v IT a byznysu v 21. století."



Vzdělávací projekt Rozumíme penězům


Po výuce finanční gramotnosti děti mnohem lépe chápou, kolik co stojí, a dokážou sestavit rodinný rozpočet. Ukázal to průzkum občanského sdružení Aisis a GE Money Bank, kteří organizují vzdělávací projekt pro školy Rozumíme penězům.

Finanční gramotnost zavedlo ministerstvo školství nepovinně do osnov už loni, žáci se mají naučit, jak hospodařit s penězi a nedostat se v dospělosti do dluhů. Většina z 1146 dotázaných dětí, které se zúčastnily projektu, dokážou reálně odhadnout výdaje rodiny na bydlení, jídlo a oblečení. Podle 92 procent žáků je vhodné půjčit si na nákup bytu spíš než na dovolenou. Naprostá většina dětí si také uvědomuje, že v případě ztráty karty musí být prvním krokem její blokace u banky, pak až pořízení nové. I po kurzech finanční gramotnosti však téměř 25 procent dětí uvedlo, že kdyby si šly žádat do banky pro úvěr, nespočítaly by si předem, zda budou mít na splátky. Přes deset procent žáků by si dokonce ani nepřečetlo smlouvu. "Například bankomat je žáky často vnímán jako automatická výdejna peněz bez ohledu na to, zda mají v bance peníze nebo ne," upozornili organizátoři projektu.

Do projektu Rozumíme penězům, který funguje v Plzeňském, Středočeském, Libereckém a Pardubickém kraji a na Vysočině už od roku 2006, by se proto mělo zapojit mnohem více škol. Do roku 2011 by se mělo nově proškolit na 1500 učitelů, kteří pak budou finanční osvětu šířit na svých školách. V budoucnu by se mohl program rozšířit i do dalších regionů. Projekt je kromě GE Money Bank financován také z evropských fondů a státního rozpočtu.