Nejhodnotnější evropskou značkou se letos stala francouzská značka luxusního zboží Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH). Její hodnotu odborníci vyčíslili na 27,6 miliardy eur (679 miliard korun). Druhá je finská Nokia (25,33 miliardy eur) a třetí britský Vodafone (25,32 miliardy eur). V Česku je nejhodnotnější značkou Sazka (444 milionů eur; 10,9 miliardy korun), která se však mezi padesát nejhodnotnějších evropských značek nedostala. Vyplývá to ze studie eurobrand 2010, kterou zpracoval European Brand Institute ve Vídni. Francouzská skupina LVMH je největším světovým producentem luxusního zboží. Vyrábí šampaňské Moët & Chandon, Dom Perignon a Veuve Clicquot, koňak Hennessy či šperky Chaumet a hodinky TAG Heuer.

Ředitel European Brand Institute Gerhard Hrebicek včera sdělil, že největší růst hodnoty letos zaznamenaly značky z farmaceutického, zdravotnického a biotechnologického průmyslu.

Nejvýrazněji vzrostla hodnota britské British GlaxoSmithKline (o 34,6 procenta), následovaná Sanofi Aventis (o 19,1 procenta) a Novartis (o 11,6 procenta). Naopak hodnota značek v automobilovém průmyslu kvůli hospodářské krizi klesla v průměru o 14,1 procenta a v oboru IT a technologií o 14,5 procenta. Hodnota značek v sektoru finančních služeb průměrně klesla o 10,8 procenta.

"Hodnota značek kolísá méně než hodnota akcií daných firem na kapitálových trzích. Značky se po krizi rychleji vzpamatovaly a některé průmyslové obory mají stále růstový potenciál v oblasti tržní kapitalizace," podotkl Hrebicek, podle něhož hodnota značek roste rychleji než indexy na akciových trzích.

Hodnota deseti nejhodnotnějších značek se za poslední rok zvýšila v průměru o 32,1 procenta, zatímco hodnota indexu DAX vzrostla o 22,6 procenta. Studie eurobrand 2010, zaměřená na posouzení hodnoty evropských značek, zahrnuje více než 3000 značek z 24 zemí a 16 průmyslových oborů.

 

Nejhodnotnější značky roku 2010

 

 


NEJVĚTŠÍ NA SVĚTĚ
Francouzská skupina LVMH je zároveň největším světovým producentem luxusního zboží.
FOTO: BLOOMBERG