Růst výroby v Česku pociťují na vlastní kůži už i silniční dopravci. Spolu s průmyslovou produkcí narůstají i zakázky pro přepravu zboží a přepravci začali po hubených měsících opět shánět řidiče. Častokrát ale marně. Na českém trhu chybí v současné době zhruba tisícovka řidičů. Poptávka oproti loňskému roku narostla čtyřikrát.
"Práce je relativně dost, i když ceny se ještě nenarovnaly podle našich představ. Ale auta nemá kdo řídit," říká Martin Špryňar, generální tajemník Česmadu Bohemia, sdružující skoro dva tisíce dopravců, což je naprostá většina. Podobnou situaci zažily přepravní firmy před krizí, kdy česká ekonomika směřovala strmě vzhůru.
"Poptávka teď začíná opět razantně převyšovat nabídku trhu práce. A z těch řidičů, kteří jsou k dispozici, zhruba polovina nevyhovuje představám dopravců," přidává se Tomáš Bicera, ředitel pražského Institutu silniční dopravy - jediné personální agentury, která se u nás orientuje na nábor, školení a zprostředkování práce řidičů pro nákladní i osobní dopravu.
Shání řidiče po desítkách
Požadavky na počty nových řidičů jdou u jednotlivých firem do desítek. "Zhruba padesát řidičů potřebujeme hned. A nejméně stejný počet, spíš ještě víc, jich budeme potřebovat již brzy," reaguje například obchodní ředitel ČSAD Logistik Ostrava Miroslav Konečný. Jeden z větších přepravců v Česku provozuje flotilu dvou set kamionů. Počet aut ale zatím zvyšovat nepotřebuje.
Nárůst zakázek odhaduje Konečný zhruba na deset procent, to je ale firma schopna pokrýt dosavadním vozovým parkem, respektive jejich větším vytížením.
Vše zatím nasvědčuje, že přeprava zboží bude dál narůstat. Dokládá to i rostoucí výběr mýtného, které asi nejpřesněji ukazuje vývoj dopravy na silnicích. Nákladní dopravci, kteří do systému mýta zaregistrovali na 420 tisíc kamionů, zaplatili za letošní tři čtvrtletí na mýtném už 4,8 miliardy korun, tedy o 16 procent více než ve stejném období loňska.
Část meziročního nárůstu je ale třeba přičíst malým nákladním vozům o hmotnosti mezi 3,5 až 12 tunami, které platí mýto až od letoška.
Nedostatek řidičů je přitom způsoben nejen větším objemem práce pro přepravce, ale i generační výměnou mužů za volantem. Velká část řidičů odejde brzy do důchodu. "Mladí se za volant kamionů moc nehrnou, vadí jim dlouhé turnusy, chybí jim zkušenost a kvalita," posteskl si Konečný.
Chybí praxe a ochota
Desítky nových řidičů potřebuje i největší tuzemský dopravce, společnost CS Cargo, provozující na 1500 vozů.
Je jednou z firem, které, častěji než bylo dosud obvyklé, vypravují na delší jízdy kamiony se dvěma řidiči, aby se mohli střídat a kamion neztrácel čas povinnými mnohahodinovými přestávkami. "Volní řidiči sem tam jsou. Potřebujeme ale ty s praxí a zkušenostmi. A tyhle lidi sehnat je těžké," uvádí zástupce CS Cargo, který si nepřál být jmenován, jelikož není oprávněný za firmu mluvit.
Postřehy dopravců dokládají i zjištění Institutu silniční dopravy. Vlivem krize zkrachovalo odhadem zhruba 15 procent dopravních firem. Zkušení řidiči přitom odešli jinam a na pracovním trhu zůstali volní spíše ti s menší praxí.
Podle šéfa institutu Tomáše Bicery u nás nyní chybí minimálně tisícovka řidičů. Velká část těch, kteří se hlásí na úřadech práce, ale nesplňuje požadavky firem. Kromě malé praxe - často kratší než jeden rok - chybí i ochota se stěhovat za prací, psychologická a neurologická vyšetření. Adepti mají často také nereálně vysoké mzdové požadavky, které firmy nejsou ochotny splnit. Podle Bicery se tak propad mezi poptávkou a nabídkou řidičských míst bude vyrovnávat jen postupně s tím, jak se bude zlepšovat ekonomická situace firem.
Kamionová doprava
420 tis.
kamionů dopravci zaregistrovali do systému mýta. Za první tři čtvrtletí na mýtném zaplatili už 4,8 miliardy korun, tedy o 16 procent více než ve stejném období loni.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist