Ministerstvo dopravy zvažuje, že by si kamiony na mýtném připlatily v době, kdy "lidé jezdí do práce a děti chodí do školy". Získané peníze by putovaly Správě železniční dopravní cesty, která by naopak mohla slevit nákladním dopravcům.

"Naším cílem je, aby se doprava přesunula ze silnic na železnici," popisuje ministr dopravy Vít Bárta. Vyšší mýtné v době dopravních špiček ve vybraných lokalitách má být jedním z kroků, jak dopravce přimět, aby nejezdili v exponovaných časech, a více uvažovat o železnici. Systém by měl fungovat podobně jako vyšší mýtné v pátek odpoledne.

Bárta chce, aby nákladní železniční dopravci platili za koleje nižší poplatky nejpozději začátkem roku 2012. Podle propočtu ministerstva by zvýšení mýtného zhruba o polovinu a transfer těchto peněz na železnici vytvořily železniční dopravu schopnou plně konkurovat té silniční.

"Nikde v Evropě, kde to zkoušeli, se to zatím neosvědčilo. Výsledkem bude jedině zdražení zboží," namítá tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar.

Zlevnění železnice má pomoci i největšímu nákladnímu železničnímu dopravci v regionu ČD Cargo. Podle včera zveřejněného auditu za jeho problémy stojí předchozí vedení firmy.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist