Částka, kterou letos zaplatili nákladní dopravci na mýtném, přesáhla pět miliard korun. Stalo se tak o 42 dní dříve než loni. Vyplývá to z údajů mýtného systému MYTO CZ. Zrychlení výběrů napomohlo mimo jiné otevření jihozápadní části Pražského okruhu.

"Systém mýta potřeboval rekordně krátký čas pro výběr jedné miliardy korun, zvládl to za 52 dní. Denní výběry po otevření Pražského okruhu překračují 26 milionů korun," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Jen v září se vybralo téměř 600 milionů korun, což je měsíční rekord od spuštění systému v roce 2007.

Za vyššími výběry stojí podle odborníků i zotavování české ekonomiky po krizi a lednové rozšíření mýtné povinnosti i na malé nákladní vozy od 3,5 tuny. Ty se podílejí na platbách zhruba desetinou. Meziročně více ale platí i samotné kamiony nad 12 tun.

"Udrží-li se stávající dynamika výběrů , tak místo 6,2 by stát mohl získat za letošní rok až 6,5 miliardy korun," upravil svou prognózu Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch, která mýtný systém postavila a pro stát spravuje. Loni, kdy ovšem neplatily malé náklaďáky, se vybralo 5,5 miliardy Kč. Nejvíce se na platbách podílejí čeští dopravci, na které připadá 59procentní podíl. Na druhém místě jsou Slováci (11,3 pct), třetí Poláci (9,4 pct.). Následují Maďaři, Rumuni, Němci, Bulhaři, Litevci, Srbové a Rakušané. Podíl Češi versus cizinci se dlouhodobě zásadně nemění.

Mýtné v Česku se dnes platí na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy. Posledně jmenované tvoří jen malou část zpoplatněné sítě, zhruba 180 kilometrů. Ministr dopravy Vít Bárta nyní plánuje rozšíření systému na větší část "jedniček" a vybrané silnice druhé třídy.

 

Pět miliard z mýtného