Popularita facebooku už dávno překonala ostatní sociální sítě v Česku i v zahraničí. Návštěvnost a využívání konkurenčních serverů jako MySpace v USA či u nás Lidé.cz a Líbímseti.cz má setrvale klesající tendenci. Duo Facebook a Twitter vládne sociálním médiím a manažeři v reklamních i komunikačních agenturách je naprosto běžně zařazují do nabídek kampaní pro své klienty. Pro více než čtvrtinu Čechů se stal facebook běžnou součástí jejich života - server už jich využívá přes 2,8 milionu.

Ze svých zakladatelů, především pak Marka Zuckerberga, který vlastní největší podíl ve firmě, tak Facebook udělal multimiliardáře. Jakou má však Facebook skutečnou hodnotu?

Facebook není na burze, o primární emisi akcií (IPO) se sice spekuluje už dlouho, ale pravděpodobně nastane nejdříve na konci roku 2012. Do té doby je možné tržní hodnotu Facebooku jen odhadovat. Loni, když do firmy vstoupila ruská investiční společnost Digital Sky Technologies (dnes Mail.ru Group), byla za necelá dvě procenta ochotna zaplatit 200 milionů dolarů, což znamenalo ohodnocení firmy na deset miliard dolarů (přibližně 190 miliard korun).

Akcie Facebooku se veřejně neobchodují, jejich majitelé je mohou ale prodat na mimoburzovních trzích, jako je v USA Sharepost či Secondmarket. V říjnu se cena akcií Facebooku - mimochodem na sekundárních trzích jedné z nejobchodovanějších akcií - pohybovala kolem 85 dolarů za kus.

Teoretická tržní hodnota společnosti by tak byla asi 37 miliard dolarů. Pokud by byl obchodován na burze, Facebook by se pohyboval přibližně uprostřed žebříčku Financial Times Global 500 ve společnosti firem jako Panasonic, eBay, Hon Hai (Foxconn) nebo Generali.

Jsou tyto závratné sumy adekvátní? Pravděpodobně ano. "Hodnota Facebooku je v lidech, kteří na severu jsou," říká ředitel agentury Ogilvy Interactive Tomáš Jindříšek. "Celosvětově je na facebooku přes půl miliardy lidí, z toho pětašedesát procent se tam vrací denně. Jsou to aktivní a konkrétní lidé a drtivá většina jich je tam sama za sebe, nejsou tam žádné nesmyslné anonymní identity, ale konkrétní jednotlivci, což má obrovskou marketingovou hodnotu," dodává Jindříšek.

Facebooková reklama jede

Facebook navíc "stvořil" řadu firem, které pro své klienty vytvářejí specializované kampaně či aplikace. Největší z nich je Zynga, která stvořila čtyři z pěti nejoblíbenějších aplikací na facebooku, především pak hru Farmville, kterou denně hraje celosvětově kolem 16 milionů lidí. Letošní tržby Zyngy se odhadují na půlmiliardu dolarů. A existují i stovky menších firem, které se věnují vývoji aplikací či her na zakázku pro firmy.

Peníze na kampaně na facebooku se tak stávají standardní součástí marketingového rozpočtu velkých značek. "Můj odhad je, že do sociálních médií může jít pět až deset procent rozpočtu určeného pro reklamu na internetu, mluvíme-li o průměrně velké značce, říká Jindříšek.

Facebook prodává na svých stránkách reklamu, hlavním produktem, který pro něj prodává v Česku agentura ARBOinteractive, je prémiová reklama na domácí stránce uživatele. "Tam nemusí soupeřit s dalšími inzeráty, má vyšší interakci a je snadno zapamatovatelná, protože na hlavní stránce tráví uživatelé asi 60 procent času," řekl HN Eduard Krečmar, který má v ARBOinteractive prodej facebookové reklamy na starosti. Agentura podle něj realizovala letos už desítky kampaní pro automobilky či telekomunikační operátory.

To, že popularita facebooku roste, potvrzují i komunikační agentury. "Poptávka po projektech přímé komunikace s fanoušky na facebooku roste meziročně v řádu desítek procent. Marketing v sociálních médiích bude tvořit letos asi dvacet procent našeho obratu," řekl Rostislav Starý z firmy PR.Konektor. Trendem podle něj bude využití facebooku jako "zákaznické linky" pro přímý kontakt s klienty.

Firmy s facebookem neumí

Podle odborníků ale mnoho firem pořád nechápe prostředí sociálních médií. "Obvykle se snaží vystupovat podobně jako v tradičních médiích, čili jednostranně. Oni jsou zdroj, fanoušci příjemci. Ale tak to nefunguje," říká specialista na sociální sítě Adam Zbiejczuk ze společnosti Ataxo. "Správné využití facebooku není náročné finančně, ale hlavně časově a je nutné změnit přístup. Platí zde dvojnásob, že na PR zprávy není nikdo zvědavý a lhát se nevyplácí," dodává Zbiejczuk. Marketing na facebooku zkouší podle něj tisíce firem. Úspěšně a správně to dělají jen desítky či stovky.

 

Sledujte Deset věcí, které by nebyly bez Facebooku na www.zahranicni.ihned.cz

 

Mark Zuckerberg - "otec" Facebooku

Zuckerberg (26) založil Facebook v roce 2004 v prvním ročníku na univerzitě. Dnes má server přes půl miliardy uživatelů a Zuckerberg je díky němu nejmaldším miliardářem světa

 

Co je Facebook



Facebook a lidé

Přes 50 procent

uživatelů se přihlásí každý den

500 milionů

uživatelů má facebook

130 "přátel"

má každý uživatel v průměru na facebooku

700 miliard

minut za měsíc stráví lidé na facebooku

80 skupin,

komunitních stránek a událostí má každý člověk ve svém profilu

30 miliard

objektů každý měsíc lidé sdílí

 

Nejúspěšnější aplikace Facebooku

FarmVille (Péče o virtuální farmu)

Počet uživatelů 56,2 mil.

Týdenní přírůstek -969 tis.

 

Phrases (Tvorba vlastních aplikací)

Počet uživatelů 48,4 mil.

Týdenní přírůstek -3,6 tis.

 

Texas Holdem Poker (Karty - poker)

Počet uživatelů 36,2 mil.

Týdenní přírůstek 159 tis.

 

FrontierVille (Péče o farmu na divokém západě)

Počet uživatelů 28,9 mil.

Týdenní přírůstek -2 mil..

 

Causes (Organizování komunit a akcí)

Počet uživatelů 25,4 mil.

Týdenní přírůstek -874 tisíc

 

zdroj: allfacebook.com