Společnost Candytech patří mezi největší české firmy, které vyvíjejí aplikace pro Facebook. Firma začínala před dvěma roky se třemi zaměstnanci, nyní jich má devětadvacet, říká její jednatel Lukáš Maixner.

HN: V čem podle vás spočívá hodnota facebooku pro inzerenty?


Jde o komunitní server. Jen velmi malé procento uživatelů tam lže o tom, kolik jim je let, jestli jsou vdané či ženatí, či jaké mají skutečné zájmy. A v tom je právě ona hodnota, v detailních datech o lidech, kteří na facebooku jsou. Reklama se pak dá cílit geograficky a máte k dispozici i sociodemografické údaje. Dokážete ji cílit na klíčové slovo jako u Googlu, ale také třeba na muže z Prahy, kterým je mezi osmnácti a čtyřiadvaceti lety a baví je golf.

HN: Co je tak lákavého na vývoji pro facebook?


Je to otevřená platforma. Sám facebook nechá ostatní uživatele obohacovat portál o nové funkce. Pak mohou vznikat hry typu Farmville nebo MafiaWars, jejichž výrobce Zynga je nyní obří firmou s odhadovanou hodnotou skoro šest miliard dolarů. Na facebooku chce být dnes skoro každá značka, tak je to lákavá platforma. Facebook navíc není anonymní, když vytvoříte aplikaci, tak to není číslo nebo statistika. Je nejblíže reálnému světu. Když vylepíte billboard, nevíte, kolik lidí se na něj podívá. Když máte na webu reklamu, tak víte, kolik uživatelů se na ni podívá. Na facebooku víte i kdo. Lidé vám i píší, kontaktují vás, když se něco daří nebo nedaří.

HN: Věříte facebooku i do budoucna? Nehrozí, že bude bublinou, která časem splaskne?


Možné je všechno. Ale facebook se neustále sám zdokonaluje a snaží se růst i tam, kde má konkurenci. Třeba nedávno rozjel možnost vkládat fotografie ve vyšším rozlišení, čímž útočí na "fotosociální" sítě, jako je Flicker, spustil Places, což je přímá konkurence služby Foursquare. Navíc nyní "pohlcuje" celý internet. Na mnoha serverech se objevují jeho tlačítka "Like", kterými se automaticky přenese článek do profilu uživatele minimálně v jednořádkové zmínce, že se mu líbí článek na serveru tom a tom. Je to pro média zajímavé, přináší jim to uživatele.

HN: Sami vydáváte statistiky o počtu uživatelů. Kolik Čechů je na facebooku?


Náš portál Facebakers si bere data přímo z facebooku o jednotlivých zemích. Máme tak přehled o tom, jak se vyvíjí země, značky, aplikace, stránky. Čechů je na facebooku v současné době přes 2,8 milionu. Kromě vývoje aplikací jsme spustili i produkty na měření výkonnosti stránek na facebooku, snazší uživatelské rozhraní pro správu stránek a podobně. Připravujeme i měřicí nástroj, který bude sledovat otevřené profily na facebooku a zkoumat, co je trend, co si lidé myslí a podobně.

HN: Zajímají vás i ostatní sociální sítě?


V trendech návštěvnosti je už dávno facebook překonal. Twitter používá v Česku třicet až padesát tisíc lidí, hlavně z oblasti IT a reklamy. České sítě jako Líbímseti.cz nebo Lidé.cz drží, ale mladší ročníky je už začínají opouštět. Už pro ně nejsou "cool". My se tak snažíme se orientovat jenom na facebook. Jsme jedna z největších firem svého druhu v České republice. Navíc máme status preferovaného vývojářského konzultanta facebooku, v našem regionu jsme jediní. Celkem je těchto firem na světě asi padesát, z toho v Evropě deset nebo jedenáct.

HN: Jak výnosný je vývoj pro facebook?


První aplikaci, Skleničkovou věž, jsme udělali pro firmu 1. Multimediální a pro Becherovku před dvěma lety ve třech lidech. Nyní máme devětadvacet zaměstnanců, grafiků, programátorů, projektových manažerů. Teprve teď začínáme budovat obchodní tým. Tržby stouply oproti prvnímu roku, kdy byly v řádech malých stovek tisíc na desetinásobek, na jednotky milionů korun. Rosteme spolu s facebookem.