Odboráři v automobilce Škoda Auto zahájili s vedením firmy kolektivní vyjednávání o mimořádné prémii pro zaměstnance za práci v létě a zejména o sobotách. Pokud by se s firmou nedohodli, odmítnou v příštím roce pracovat o sobotách bez přesčasových příplatků.

"Když jsme připravovali kolektivní smlouvu, firma tvrdila, že krize bude trvat minimálně dva roky. Jenže konjunktura šla rychleji. Měli jsme to vyrovnávat v úseku dvou let. Už od poloviny roku se ale začalo vyrábět více aut, takže lidé chodí do práce každou sobotu," uvedl předseda odborů Škody Auto Jaroslav Povšík.

Mimořádná prémie nemá být kompenzací flexikont, která byla zřízena jako prostředek pro udržení zaměstnanosti při krizi na přelomu roku. Tehdy flexikonta zachránila práci pro dvanáct set zaměstnanců, kteří by jinak museli z automobilky na konci letošního roku odejít.

Flexikonta představují pružnou pracovní dobu. Když firma neměla objednávky, zůstali pracovníci doma a brali zhruba stejnou mzdu, jako by pracovali.

Nyní, kdy je automobilka objednávkami zahlcena, napracovávají lidé chybějící hodiny o sobotách, ovšem bez přesčasových příplatků a prémií.

Povšík připomněl, že před zavedením flexikont byla práce v sobotu dobrovolná a nyní je povinná. "Chtěli jsme proto kompenzaci, mimořádnou platbu v listopadu v určité výši. Škodovka šla prudce do zisku, my bychom na tom chtěli participovat," doplnil Povšík. Odboráři ještě rozhodnou, zda prémii dostanou všichni zaměstnanci nebo jen dělníci.

Za letošní tři čtvrtletí se čistý zisk Škody Auto meziročně zvýšil o 115 procent na 6,06 miliardy korun. Nejvíce se daří prodeji vozů Superb, vyráběných v Kvasinách. Zatímco loni se jich za tři čtvrtletí prodalo necelých 30 tisíc, letos to už je více než 73 tisíc.

V současnosti odboráři celého koncernu Volkswagen, jehož je Škoda Auto součástí, připravují vyjednávání o mzdách na příští rok. Odboráři budou důrazně požadovat zvýšení mezd, požadavky zformulují v prosinci.