Technici Airbusu i výrobce leteckých motorů Rolls Royce se v příštích dnech pěkně zapotí. Musí totiž co nejrychleji přijít na to, co způsobilo motoru letounu A380, nejmodernějšího, největšího a údajně nejbezpečnějšího dopravního letadla na světě. Dvě letecké společnosti, Qantas a Singapore Airlines oznámily, že do úplného vyšetření celého incidentu se svými A380 přestanou létat.

Bylo krátce před desátou hodinou dopoledne, když letadlo linky QF32, letící z Londýna do Sydney odstartovalo po mezipřistání v Singapuru. "Zpočátku bylo vše v pořádku a pak najednou se ozvala rána jako z brokovnice. Nejdřív jsem si myslel, že se něco uvolnilo v nákladovém prostoru, ale letoun náhle začal vibrovat a začal být cítit kouř," řekl stanici BBC Lars Sandberg, hudebník ze skotského Glasgowa.

Kapitán letadla tou dobou již věděl, že ránu způsobil kolaps druhého motoru na levém křídle. "Lidé okolo mně byli dost otřeseni, hlavně nějaká paní se dvěma dětmi. Ale kapitán byl profík, mluvil každých pár minut a vysvětloval, co dělá," pochvaloval si reakci posádky Sandberg.

Ačkoli letoun A380 by teoreticky mohl letět jen se dvěma motory, pilot se rozhodl pro návrat. Nejdříve ale přes hodinu kroužil, aby spotřeboval palivo. "Přistání bylo v pořádku, když jsme ale vyšli z letadla a viděli ohořelý motor, tak jsme teprve dostali strach. Teď jsme v terminálu, díváme se na sebe v televizi," smál se do telefonu Lars Sandberg.

Nelétáme, říká Qantas

Zatímco cestující aerolinie odvezly do hotelů a nyní jen čekají na náhradní let do Austrálie, pro techniky Airbusu a hlavně výrobce motorů Rolls Royce práce teprve začíná. Australská společnost Qantas, které letadlo patří, z bezpečnostních důvodů zrušila do odvolání lety i zbývajících pěti A380.

"My bereme naše bezpečnostní požadavky a standardy neuvěřitelně vážně. Nehodláme jakkoli hazardovat s životy našich pasažérů, a proto zastavujeme všechny lety s A380 až do doby, kdy budeme spokojeni s vysvětlením, co se vlastně stalo," řekl novinářům výkonný ředitel Qantasu Alan Joyce. Australská společnost je patřičně pyšná na fakt, že za celou dobu její existence nedošlo k žádné smrtelné havárii. "Qantas nepadá," říká ve slavném filmu Rainman autistický hrdina Dustina Hoffmana.

Na zemi nechala své Airbusy A380 i společnost Singapore Airlines, která jich vlastní jedenáct. "Airbus a Rolls Royce nás požádaly, abychom provedli technické prohlídky," cituje agentura Bloomberg mluvčího společnosti Nicholase Ionidese. Ostatní společnosti, které A380 mají ve svých flotilách, jako je třeba Lufthansa nebo Emirates, zatím stažení letadel neplánují.

Problémy pro Rolls Royce

Obavy mají ale pouze ti přepravci, kteří mají letadla vybavena motorem Trent 900 od Rolls Royce. Ten je ale nejpopulárnější, ze čtrnácti leteckých společností, které létají superjumbem, jich devět zvolilo variantu s tímto motorem. Až dosud byl považován za jeden z nejspolehlivějších.

"Je to zvláštní, něco muselo selhat v jádru motoru. To je hodně vážná věc, která by mohla mít dopad na všechny A380 s motory Rolls Royce," řekl agentuře Bloomberg londýnský analytik Nick Cunningham, který se v branži pohybuje již 25 let.

Pro britského výrobce motorů by to byla velmi nepříjemná zpráva. Akcie Rolls Royce na londýnské burze včera poklesly o 5,5 procenta na 618,5 pence za akcii, což je nejméně od dubna loňského roku. O čtyři procenta poklesly také akcie výrobce letadel Airbus.

 

Největší dnešní dopravní letadlo

Spása Airbusu

Společnost Airbus investovala do vývoje letounu astronomických dvanáct miliard eur, náklady se ale již vrací. A380 přes své rozměry je tišší a ekologičtější, o zákazníky tedy nebyla nouze.

Větší je jen antonov

A380 je druhým největším dopravním letadlem v dějinách po Antonovovi An-225 Mrija, kterého ale byly vyrobeny jen 2 kusy.

Městečko v nebi

Letoun může převážet až 800 pasažérů, na palubě bylo včera 433 pasažérů a 26 členů posádky.

Poškozené křídlo

Na palubě Airbusu A380 bylo 433 pasažérů. Jeden z nich zachytil poškozené křídlo po explozi motoru při letu na video (na snímku)

Foto: Reuters

Video na www.ihned.cz