Ministr dopravy Vít Bárta dnes zahajuje tažení, které dost možná obrátí naruby byznys se stavbou českých dálnic. Odpoledne přijme na svém úřadu zástupce čínského velvyslanectví a bude se s nimi bavit, za jakých podmínek by mohly čínské firmy stavět tuzemské dálnice. Například v sousedním Polsku jsou o třicet procent levnější než tamní společnosti. Proti záměru ovšem tvrdě vystupují tuzemští stavitelé. Podezřívají své východní kolegy z toho, že ceny uměle snižují. Proti takovému trendu paradoxně protestovaly v předvolebním programu i Bártovy Věci veřejné (VV).

Stavaři si stěžují

"Bude to první kontakt mezi ministerstvem dopravy a novým čínským velvyslancem. Chci ho seznámit s naším záměrem pozvat čínské firmy do Česka pro výstavbu dálnic. Rád bych zahájil diskusi o menším projektu, který bude pro čínskou stranu zajímavý a pro nás bude znamenat určitou kultivaci cen českých stavařů," řekl HN ministr dopravy.

Podle studie Národní ekonomické rady vlády stavějí firmy pro stát v relativních číslech o více než 80 procent dráž, než když se staví za soukromé peníze. Nejdražší úseky dálnic v Česku stojí více než miliardu korun za kilometr.

Ministerstvo ještě neurčilo, jaký úsek by mohli Číňané stavět. Podle Bárty to budou maximálně desítky kilometrů. Úspěch by čínským firmám zaručil další zakázky.

Toho se obávají čeští stavitelé. "Žádná rozumná země si takto nemůže poničit trh. Čína má zájem v Evropě expandovat a poslouží jí dumpingové ceny," obává se ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek.

Ministrova pozice bude při dnešním jednání o to rozpolcenější, že jedním z hesel jeho strany je ochrana evropského trhu před dumpingovým zbožím ze zemí mimo EU. V programu strana píše, že se trh musí chránit před zbožím, u kterého je nízké ceny dosaženo špatnou bezpečností práce nebo nedostatečnou péčí o životní prostředí.

Lákadlo levnějších dálnic je ale natolik silné, že VV našly způsob, jak se i při jednání s Čínou pokusit svůj program obhájit. Řešením má být speciální komise, kde budou kromě zástupců ministerstva dopravy sedět i lidé z ministerstva vnitra. Komise bude řešit problémy s vízy nebo právě dodržováním předpisů. "Nezapomínám, že jsem nominantem strany, která má v programu ekologické clo vůči Číně," řekl Vít Bárta.

Kde šetřit

Oslovit čínské firmy je jedním z ministrových nápadů, jak šetřit na stavbě dálnic. Kasa dopravního fondu totiž vysychá. Příští rok bude na dálnice a železnice o 26 miliard korun méně než letos. Ministr už kvůli tomu musel zastavit čtyři velké silniční stavby.

České dálnice se staly symbolem předraženosti, přestože se tomu stavební firmy brání. "Stavbu si objednává stát a také říká, jak mají silnice vypadat. Z toho se cena odvíjí," říká Miloslav Mašek. Podle stavebníků by se silnice zlevnily, kdyby je stát nechal je samotné navrhovat projekty. Cestou k úsporám má být i spolupráce se soukromníky, kteří by dálnice stavěli místo státu a vybírali na nich mýtné. Plány jsou ale vzdálenější než jednání s Čínou.

 

Rád bych zahájil diskusi o menším projektu, který bude pro čínskou stranu zajímavý a pro nás bude znamenat určitou kultivaci cen českých stavařů.
Vít Bárta, ministr dopravy

 


JEDNÁNÍ ZAČÍNAJÍ
Ministr Vít Bárta (VV) počítá s tím, že Číňané by stavěli maximálně desítky kilometrů dálnic.
FOTO: HN - LIBOR FOJTÍK