Když 26. července 1956 Egypt znárodnil společnost The Suez Canal Company, kontrolující průjezd Suezským průplavem, přivedl tím svět na pokraj nové války. Většina akcií byla v rukou francouzských a anglických investorů, a tak obě země okamžitě zahájily jednání o invazi. Nakonec válka opravdu byla, i když evropské státy se do ní nezapojily. Na Egypt zaútočil Izrael a už po dvou měsících na celé pásmo dohlížely jednotky OSN. Francouzský a britský vliv na východě však oslabil. Důsledkem byl pokles libry a také výrazné zdražení benzinu.
Reakcí na tuto novou situaci pověřil Leonard Percy Lord, baron z Lumbury a jeden z kapitánů britského automobilového průmyslu, inženýra Aleca Issigonise. Požadavek byl co nejrychleji sestrojit úsporný vůz. První pojízdný prototyp proto vyrazil do ulic již na počátku roku 1957. Než byla v srpnu 1959 vyrobena verze nového vozu určená pro trh, vyprodukovali Issigonis a jeho titěrný tým tisíce návrhů.
Časová tíseň ovlivnila i konečné technické řešení. Bylo například upuštěno od vzájemně propojeného zavěšení kol, místo toho byly použity kónické gumové pružiny. Vůz dorazil do prodeje jako Morris Mini Minor a Austin Seven a jeho název byl později upraven na Austin Mini. Malému vozítku však nikdo neřekl jinak než Mini, od roku 1969 je to také jeho oficiální název.
Mini se stalo vzorem všech tehdejších vozů s pohonem přední nápravy, což bylo do té doby neobvyklé řešení. Zvláště v kombinaci s napříč uloženým motorem, převodovkou s olejovou vanou a 10palcovými koly. O genialitě konstrukce hovoří nejen fakt, že za ni byl Alec Issigonis v roce 1969 pasován na rytíře, ale hlavně zájem lidí o toto malé autíčko, které kombinovalo přitažlivou cenu s na svou dobu vyspělou technikou. Původní Mini se vyráběno do roku 2000 a s počtem 5,3 milionu kusů je nejúspěšnějším britským vozem historie. Změny tu samozřejmě byly, a to nejen technického charakteru. Zatímco první modely Mini byly kvůli úspoře paliva oholené doslova na kost, auto, které pod touto značkou v současnosti produkuje koncern BMW, se stává symbolem života zámožných evropských singles.
Autor je redaktorem časopisu Top Cars
Spotřeba především
Mini vzniklo jako odpověď na ropnou krizi z roku 1956. Bezpečnost nebo komfort proto při konstrukci vozu nebyly prioritou.
FOTO: mini UK press office
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist