Většina pracovníků v byznysu si uvědomí příchod Vánoc i s pozvánkou na firemní večírek. Mnohé firmy se předhánějí v tom, ve které restauraci či baru budou večírek mít, protože zaměstnanci konkurenčních firem se to dozvědí a budou podle toho hodnotit, jak si firmy stojí. Jenže v době úspor večírky odpadají nebo se pořádají party daleko skromnější. Má smysl je tedy vůbec dělat? Není třeba lepší ušetřené peníze raději investovat do nákupu nových počítačů?

Nemyslím si. Reklamu si musí firma dělat i směrem ke svým zaměstnancům. Protože řada z nich sleduje, jakou party dělá firma konkurenční, a hodnotí podle toho i stav firmy vlastní. Ruší-li se večírky, znamená to, že firma je v problémech. A mnozí zaměstnanci začnou uvažovat o tom, zda jsou v té správné firmě.

Vánoční party dává ale i dost možností managementu, jak vlít optimismus do žil svým zaměstnancům, připravit je na to, co je čeká v příštím roce, a třeba i komunikovat některá nepopulární opatření takovou formou, aby je zaměstnanci přijali. U dobrého jídla a pití se to říká snadněji a snadněji se to i akceptuje.

Zaměstnanci si také na večírku posilněni alkoholem dovolí říct svému šéfovi i nepříjemné věci, které by jinak neřekli a které by se jinak šéf nedozvěděl. Na večírku se můžou vyžehlit také vleklé spory mezi zaměstnanci anebo se mohou lidé vyhecovat k nějakým smysluplným projektům.

A nezanedbatelná stránka je také čistě lidské poznání někoho, koho člověk denně potkává na chodbách firmy, ale nemá s ním nic do činění a prostě ho ani nezajímá. Neudělá tedy pro něj víc, než je nutné. Pozná-li ho ale blíž, určitě mu příště i vyjde vstříc daleko více.

Proto se investovat do firemních večírků vyplatí. Firmě se to vrátí - dává tím totiž signál, že jí na zaměstnancích záleží, a oni mohou s hrdostí říct všem, jaký skvělý večírek jim management přichystal. Tím dělají PR vlastní firmě. Což není tak samozřejmé, je mnoho zaměstnanců, kteří o své vlastní firmě mluví navenek negativně. Peníze investované do večírku se vrátí v loajalitě zaměstnanců i v jejich entuziasmu firmu podporovat.

A naopak když se večírek zruší, těch pár ušetřených desítek tisíc vezme náladu skoro každému a nemusí se to dohnat ani nakoupením lepšího technického vybavení. Každý zaměstnanec má mít pocit, že je v jednom týmu se skvělými lidmi, kteří nejen umí pracovat, ale umí se také bavit. Protože v něm lidé tráví víc času než v rodině, oslava Vánoc do firmy patří neméně. Mít ve firmě dobré mezilidské vztahy je totiž k nezaplacení.

 

Eda Kauba
KREATIVNÍ ŘEDITEL EURO RSCG

 

Ruší-li se večírky, znamená to, že firma je v problémech.