Měl by Mark Zuckerberg změnit svůj šatník? Od té doby, co se modrooký zakladatel sociální sítě Facebook ocitl na obálce magazínu Time, když banka Goldman Sachs ocenila jeho společnost na 50 miliard dolarů a on sám oznámil, že je připraven nabídnout akcie své společnosti v příštím roce na burze, nemohu na tuto otázku přestat myslet.

Je sice hezké vypadat jako rebel, když jste čerstvě vyšli ze školy a snažíte se dokázat, že váš nápad změní svět a vydělá hromadu peněz. Jakmile se však stanete součástí establishmentu, jakmile váš majetek dosáhne 14 miliard dolarů, jste zodpovědní za tisícovku zaměstnanců, a pokud o vás navíc natočí film (The Social Network od Davida Finchera), neměli byste začít vypadat trochu jako zodpovědný člověk? Dejme tomu jako právník? Nebo alespoň jako váš otec?

Nebo byste změnou svého šatníku a "přeběhnutím" k saku a kravatě působili jako zrádce či někdo, kdo ztratil vlastní identitu?

To jsou otázky, které nutí lidi protáčet oči v sloup a křičet: "Co záleží na tom, co géniové nosí?" Já si ale myslím, že je to důležité - tyto otázky totiž vystihují samu podstatu zápolení světa technologií a financí a obtížnou proměnu rebela v průmyslníka.

Oblékáme se podle toho, ke které skupině se sami řadíme. A Zuckerberg, jenž prakticky nesvlékne džíny a mikinu s kapucí, se vytrvale staví do role mladého génia - kluka, který ve svém pokoji na koleji dlouho do noci přemýšlí o revolučním vynálezu a nemá čas starat se o to, jak vypadá.

"Facebook je od začátku postaven na kultuře hackerů a hackeři nenosí sako a kravatu. To nosí lidé z Goldman Sachs," podotýká autor knihy The Facebook Effect David Kirkpatrick.

Nemůžete však tvrdit, že Zuckerberg, byť by o svůj zevnějšek nedbal sebevíc, alespoň na chvíli o svém image neuvažoval. A když už o něm nepřemýšlel on sám, tak to určitě udělal někdo jiný. Někdo, kdo je za to dobře placen, například šéf komunikace.

Do podobné situace se ostatně dostali vesměs všichni technologičtí vizionáři, ale ne všichni se rozhodli stejně jako Zuckerberg.

Například AOL se v roce 2000 spojila s mediálním gigantem Time Warner. Tehdy si šéf AOL Steve Case potřásal rukou s ředitelem Time Warner Jerrym Levinsem, oblečen poctivě do obleku s kravatou. Svým oděvem chtěl vzkázat, že je připraven dát se dohromady s ostřílenými obchodníky a stát se součástí establishmentu.

Naopak Steve Jobs od roku 1996, kdy se vrátil do vedení Applu, vystupuje na veřejnosti vždy v tomtéž - v džínách a černém roláku. Je to taktika, která má vyvolat dojem, že Jobsovým jediným zájmem je přemýšlet o nových technologických novinkách, nikoli o tom, která kravata se hodí ke košili.

Pak je tu Bill Gates, jenž si stále potrpí na svetry do véčka, ale na veřejnosti se objevuje v obleku, což spíše odpovídá jeho image krále filantropů. A nesmíme zapomenout na jeho nástupce v čele Microsoftu, na Steva Ballmera, který většinou volí formálnější sako a kravatu.

Veškeré ošacení, jež tito muži oblékají, je samozřejmě předem dobře promyšlené. Pokud jste šéfem společnosti, která symbolizuje celé vaše odvětví, je to i součástí vaší práce.

Je jasné, že poté, co se rozpadlo spojení mezi AOL a Time Warner, nepůjde Zuckerberg pravděpodobně v Caseových stopách a nezamiluje se zničehonic do obleků. Jeho náklonnost k šedým tričkům poukazuje na to, že si spíše zvolil cestu Applu než sešněrovaného Microsoftu.

Není ale divné stavět se do role outsidera, když jste to právě vy, kolem něhož se všechno točí?

 

Další články FT otištěné v HN www.ekonomika.ihned.cz/ft

BEZ KAPUCE ANI RÁNU
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg nedá na svoji černou mikinu s kapucí dopustit. Určitě ví proč.
FOTO: BLOOMBERG

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist