Ministr dopravy Vít Bárta se pouští do dalšího souboje s českými stavbaři - tentokrát kvůli nekvalitním opravám silnic a dálnic.
Miliardové zakázky chce Bárta už od příštího roku rozdrobit a rozdělit mezi více firem. Chronický problém s poškozenými vozovkami slibuje vyřešit tím, že dá na opravy více peněz. Od stavbařů ale bude opět chtít slevy a lepší technologie, aby opravené úseky déle vydržely.
"Chceme vyvinout snahu o rozbití toho oligopolu," řekl HN ministr Vít Bárta.
Rozpočet na opravy silnic slibuje příští rok zvednout ze čtyř na devět miliard korun. K penězům by se měly dostat i menší firmy, změní se také způsob zadávání práce. Zakázky budou nově v režii soukromníků, kteří budou pro stát zajišťovat co možná nejnižší cenu, tedy od počátku hledat úspory, oponovat projekt a vše kontrolovat až po odevzdání. "Úřednická struktura ŘSD nemá takový tlak na větší kvalitu a nižší cenu," odůvodňuje Bárta.
Nový režim se začne zkoušet už letos ve Středočeském kraji, zatím s rozpočtem deset milionů.
Bárta podobně jako u byznysu se stavbou dálnic kritizuje to, že z oprav profitují stále stejné firmy. A postupují často tím nejlevnějším způsobem: zalátají díry a brzy mohou svoji práci opakovat.
Tato praxe, nad níž se podivují i mnozí stavební experti, se má změnit díky navýšení peněz. Z devíti miliard se má stát pravidlo. "Pak by bylo možné opravovat silnice kvalitnějším způsobem, a to po celých dílech, nikoliv jednotlivých výtlucích," řekl René Poruba, ředitel úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic. Aby silnice a dálnice byly v ideálním stavu, potřebovaly by zhruba 35 miliard korun, dalších 18 miliard vyžaduje oprava D1.
Bárta přichází se svým novým plánem v době, kdy jsou čeští stavbaři pod mimořádným tlakem. "Situace je kritická," prohlásil prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš, podle něhož letos hrozí firmám pokles zakázek až o desetinu. Strabag včera pohrozil, že propustí několik stovek lidí.
Víc děr, víc nehod
+45,9%
Loni se podle policie v Česku stalo 448 nehod kvůli "závadám na silnicích" (výmoly, výtluky, vyjeté koleje, chybějící značky...). To je téměř o polovinu více než v roce 2008.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist