Pokud mezi vaše zodpovědnosti ve firmě patří i výběr nových lidí, možná budete mít podobnou zkušenost - v životopisech, které se mi objevují na stole, se často dočtu, že žadatel prošel řadou firem, ale pokaždé buď na identické, nebo velmi podobné pozici ve stejném oboru.

Z okamžitého hlediska je pro firmu pochopitelně výhodné takové lidi zaměstnávat, protože už v den nástupu mohou začít rutinně vykonávat svou dobře zvládnutou pozici a na nové místo si zpravidla i přinášejí nově nabytou chuť a energii. Z dlouhodobého hlediska perspektivního rozvoje firmy se ale nabízí otázka, co kromě dobře zvládnutého řemesla může takový zaměstnanec přinést.

Je velice pravděpodobné, že tento zaměstnanec bude mít omezený rozhled související s danou pozicí a bude se pohybovat v zajetých stereotypech. Řada pracovních pozic ale vyžaduje i schopnost přijít s nápadem, iniciativu, schopnost nést kalkulované riziko, strategické uvažování a mnoho dalších vlastností, které nejsou vázány na léta praxe v jedné funkci.

Jde tedy o to naučit se rozlišovat, kdy je do firmy potřeba přijmout pracovníka zvládajícího rutinu a kdy pracovníka s širším potenciálem. Praxe je spíše taková, že firmy hledají především zaměstnance, kteří mají zkušenost v daném oboru. Zároveň často vůbec neberou v potaz, že člověk může změnit svou profesi a že důležité jsou i jeho vrozené vlastnosti a schopnosti, které ovlivňují, s jakým úspěchem bude svou práci vykonávat. I při letmém pohledu do personální inzerce zjistíte, že téměř každý inzerát obsahuje velice detailní popis odborných požadavků na zaměstnance, mnohdy tak specifického charakteru, že by člověk mohl pochybovat o reálné existenci hledaného uchazeče.

Nejblíže výše popsanému pojetí přizpůsobivých a tvůrčích pracovníků jsou podnikatelé. Podíváte-li se na úspěšné podnikatele, zjistíte, že mnohdy mají za sebou řadu etap, během nichž se věnovali různým činnostem, a přesto pravidelně dosahovali úspěchu. O úspěchu v jejich případě nerozhodují zkušenosti získané v nějakém konkrétním oboru, ale do značné míry vrozené a praxí rozvinuté obecné vlastnosti, jako je kreativita, schopnost vést lidi, intuice, strategické uvažování atd.

Když Radim Jančura, majitel firmy Student Agency, přišel před lety s nápadem vozit lidi autobusy výrazně vyšší kulturní úrovně, než byl tehdejší standard, mnozí ho měli za snílka. Za snílka možná byl pro mnohé i někdejší konstruktér Stanislav Bernard, když před lety vyrazil otřískanou Dacií vydražit humpolecký pivovar. Lidé typu Jančury nebo Bernarda by byli velmi pravděpodobně stejně úspěšní, i kdyby se pustili do jiné činnosti. Jsou to ti, kteří mají podnikatelského ducha a kteří se nebojí nových věcí. A určitě by se našlo i mnoho firem, které by chtěly mít takové lidi ve svých řadách, a to ne kvůli tomu, že jeden má jedinečné zkušenosti s dopravou a druhý vaří dobré pivo. Daleko spíš by je chtěli mít kvůli jejich schopnostem vytyčit si cíl, nadchnout ostatní a dokázat překonat překážky, které se jim během realizace postaví do cesty.

Při příštím výběru nového zaměstnance do své firmy můžete tedy vsadit na jistotu a požadovat primárně zkušenost z obdobné pozice v daném oboru, nebo vsadit spíše na hledání typu podnikatele, což s sebou nese řadu nejistot, ale zároveň to skýtá i zajímavý potenciál. Volba je samozřejmě pouze na vás.


Radek Dráb
ředitel TBWA

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist