Pokud mezi vaše zodpovědnosti ve firmě patří i výběr nových lidí, možná budete mít podobnou zkušenost - v životopisech, které se mi objevují na stole, se často dočtu, že žadatel prošel řadou firem, ale pokaždé buď na identické, nebo velmi podobné pozici ve stejném oboru.

Z okamžitého hlediska je pro firmu pochopitelně výhodné takové lidi zaměstnávat, protože už v den nástupu mohou začít rutinně vykonávat svou dobře zvládnutou pozici a na nové místo si zpravidla i přinášejí nově nabytou chuť a energii. Z dlouhodobého hlediska perspektivního rozvoje firmy se ale nabízí otázka, co kromě dobře zvládnutého řemesla může takový zaměstnanec přinést.

Je velice pravděpodobné, že tento zaměstnanec bude mít omezený rozhled související s danou pozicí a bude se pohybovat v zajetých stereotypech. Řada pracovních pozic ale vyžaduje i schopnost přijít s nápadem, iniciativu, schopnost nést kalkulované riziko, strategické uvažování a mnoho dalších vlastností, které nejsou vázány na léta praxe v jedné funkci.

Jde tedy o to naučit se rozlišovat, kdy je do firmy potřeba přijmout pracovníka zvládajícího rutinu a kdy pracovníka s širším potenciálem. Praxe je spíše taková, že firmy hledají především zaměstnance, kteří mají zkušenost v daném oboru. Zároveň často vůbec neberou v potaz, že člověk může změnit svou profesi a že důležité jsou i jeho vrozené vlastnosti a schopnosti, které ovlivňují, s jakým úspěchem bude svou práci vykonávat. I při letmém pohledu do personální inzerce zjistíte, že téměř každý inzerát obsahuje velice detailní popis odborných požadavků na zaměstnance, mnohdy tak specifického charakteru, že by člověk mohl pochybovat o reálné existenci hledaného uchazeče.

Nejblíže výše popsanému pojetí přizpůsobivých a tvůrčích pracovníků jsou podnikatelé. Podíváte-li se na úspěšné podnikatele, zjistíte, že mnohdy mají za sebou řadu etap, během nichž se věnovali různým činnostem, a přesto pravidelně dosahovali úspěchu. O úspěchu v jejich případě nerozhodují zkušenosti získané v nějakém konkrétním oboru, ale do značné míry vrozené a praxí rozvinuté obecné vlastnosti, jako je kreativita, schopnost vést lidi, intuice, strategické uvažování atd.

Když Radim Jančura, majitel firmy Student Agency, přišel před lety s nápadem vozit lidi autobusy výrazně vyšší kulturní úrovně, než byl tehdejší standard, mnozí ho měli za snílka. Za snílka možná byl pro mnohé i někdejší konstruktér Stanislav Bernard, když před lety vyrazil otřískanou Dacií vydražit humpolecký pivovar. Lidé typu Jančury nebo Bernarda by byli velmi pravděpodobně stejně úspěšní, i kdyby se pustili do jiné činnosti. Jsou to ti, kteří mají podnikatelského ducha a kteří se nebojí nových věcí. A určitě by se našlo i mnoho firem, které by chtěly mít takové lidi ve svých řadách, a to ne kvůli tomu, že jeden má jedinečné zkušenosti s dopravou a druhý vaří dobré pivo. Daleko spíš by je chtěli mít kvůli jejich schopnostem vytyčit si cíl, nadchnout ostatní a dokázat překonat překážky, které se jim během realizace postaví do cesty.

Při příštím výběru nového zaměstnance do své firmy můžete tedy vsadit na jistotu a požadovat primárně zkušenost z obdobné pozice v daném oboru, nebo vsadit spíše na hledání typu podnikatele, což s sebou nese řadu nejistot, ale zároveň to skýtá i zajímavý potenciál. Volba je samozřejmě pouze na vás.


Radek Dráb
ředitel TBWA