Americké firmy mají stále větší zájem o pojištění proti sněhu, které nabízí Chicagská obchodní burza (CME). Takzvané sněhové deriváty nabídla před dvěma lety. Trh s nimi záhy zaznamenal rozmach a letošní velká sněhová nadílka ve Spojených státech jej zřejmě dále přiživí. Cenné papíry nakupují například aerolinie, ale i další společnosti, jejichž podnikání mohou sněhové přívaly ovlivnit.

Sněhové derivátové kontrakty vycházejí z průměrného množství sněhových srážek na určitém místě v určitém období. Pokud tak například v zimě v Chicagu obvykle napadne zhruba 37 palců (asi metr) sněhu, získá majitel cenného papíru peníze za každý palec nad tuto hodnotu nebo pod ni. Záleží na tom, na co si před zimou vsadil.

Sněhové deriváty vycházejí z oficiálních záznamů několika letišť - mimo chicagského například letišť v Detroitu, Bostonu či New Yorku. Kromě leteckých přepravců mají o ně zájem třeba výrobci posypové soli, majitelé nemovitostí či firmy odklízející sníh. "Naše produkty firmám umožňují pojistit se proti mimořádným nákladům způsobeným počasím," podotkl zaměstnanec burzy Tim Andriesen.

Sněhové deriváty vymyslel Jeff Hodgson, jenž dříve pracoval jako obchodník pro společnost Merrill Lynch. Napadly ho po jedné rekordní sněhové nadílce. "Páni, takovou sněhovou bouři jsem nečekal. Ztratil jsem kvůli ní peníze, anebo jsem díky ní také mohl hodně peněz vydělat," pomyslel si tehdy.

Sněhové kontrakty, které pomohl vytvořit, se pak na trhu rychle uchytily. Obchoduje se s nimi do března. Pak chicagská burza přechází na obchodování s deriváty, jimiž se firmy zajišťují proti dešťovým srážkám.