Nad varšavskou automobilkou FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) se stahují mračna. Firmě, kterou vlastní ukrajinská AvtoZaz, vypršela zakázka na výrobu aut Chevrolet Aveo pro americkou firmu General Motors. Z továrny, jež kdysi patřila k chloubám komunistického režimu, musí ke konci tohoto měsíce odejít dvě třetiny z 1800 zaměstnanců, pak bude zřejmě propouštění pokračovat.

Podle mluvčího FSO Romana Bugaje bude továrna udržována v takovém stavu, aby se v ní mohla výroba aut znovu rozjet. Vedení společnosti jedná s možnými investory z Číny a Indie. Podle Wojciecha Drzewieckého z institutu Samar přichází v úvahu indická automobilka Mahindra & Mahindra nebo čínská Chery.

Odborníci z odvětví ale vidí budoucnost FSO černě. Pracovní náklady jsou v ní podle nich příliš vysoké, díly pro montáž aut je třeba dovážet z daleka, továrna leží uvnitř Varšavy, což s sebou nese logistické problémy.

V roce 2008 vyrobila FSO více než 149 000 automobilů, předloni to bylo v důsledku krize jen 60 000 a loni z továrny vyjelo 45 000 vozů. General Motors výrobu Chevroletů Aveo zahájila v listopadu 2007.

Továrna FSO vyrobila za svoji téměř šedesátiletou existenci zhruba čtyři miliony aut. V období komunismu byla hlavním výrobcem osobních aut v Polsku.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist