Nad varšavskou automobilkou FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) se stahují mračna. Firmě, kterou vlastní ukrajinská AvtoZaz, vypršela zakázka na výrobu aut Chevrolet Aveo pro americkou firmu General Motors. Z továrny, jež kdysi patřila k chloubám komunistického režimu, musí ke konci tohoto měsíce odejít dvě třetiny z 1800 zaměstnanců, pak bude zřejmě propouštění pokračovat.
Podle mluvčího FSO Romana Bugaje bude továrna udržována v takovém stavu, aby se v ní mohla výroba aut znovu rozjet. Vedení společnosti jedná s možnými investory z Číny a Indie. Podle Wojciecha Drzewieckého z institutu Samar přichází v úvahu indická automobilka Mahindra & Mahindra nebo čínská Chery.
Odborníci z odvětví ale vidí budoucnost FSO černě. Pracovní náklady jsou v ní podle nich příliš vysoké, díly pro montáž aut je třeba dovážet z daleka, továrna leží uvnitř Varšavy, což s sebou nese logistické problémy.
V roce 2008 vyrobila FSO více než 149 000 automobilů, předloni to bylo v důsledku krize jen 60 000 a loni z továrny vyjelo 45 000 vozů. General Motors výrobu Chevroletů Aveo zahájila v listopadu 2007.
Továrna FSO vyrobila za svoji téměř šedesátiletou existenci zhruba čtyři miliony aut. V období komunismu byla hlavním výrobcem osobních aut v Polsku.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist