Správci českých silnic mají před sebou nečekaný úkol. Budou se muset vypořádat nejméně s 28 místy na dálnicích a rychlostních silnicích, která jsou překážkou v migraci velkých zvířat, jako jsou rysi, losi nebo medvědi. Silničáře tak čeká stavba zvířecích podchodů a nadchodů i na starých úsecích silnic, s čímž dosud nikdo nepočítal. Výdaje půjdou do miliard korun.
Místa, kterými mohou zvířata chodit, popisuje nová migrační mapa, již nechala zpracovat Agentura ochrany krajiny a přírody, spadající pod ministerstvo životního prostředí. "Tahle mapa je pro nás do značné míry novinkou. Máme ji v ruce zhruba týden a víme, že stojíme před velkým úkolem," říká ředitel úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic René Poruba.
Pro koho to bude?
V Česku přitom nežije příliš mnoho velkých savců. Podle odhadů ekologů je to přibližně 100 rysů, 40 losů a 5 až 15 vlků. Medvědi se vyskytují jen náhodně, a to u hranic se Slovenskem. "Koridory navržené primárně pro tyto druhy dobře poslouží ale i menším savcům i ptákům," upozorňuje Martin Strnad z Agentury ochrany krajiny a přírody.
Například na dálnici D1 budou muset silničáři vyřešit hned osm míst, která jsou podle přírodovědců pro migraci zvěře kritická, a dalších pět míst, jež jsou problémová. Brněnská D1 je v tomto ohledu nejproblematičtější dálnicí.
Zhruba do měsíce chce mít Ředitelství silnic zelenou mapu zpřesněnou na konkrétní místa na dálnicích, aby mohlo plánovat úpravy a počítat, kolik budou koridory stát. První práce by pak v terénu mohly začít přibližně do roka.
Zelené miliardy
Práce jako první ale nezačnou na nejproblematičtější D1. Ve hře je totiž její celková rekonstrukce, koridory pro zvěř by tedy vznikaly až v jejím rámci. Pro společnosti, které se budou na opravě podílet, to bude znamenat větší obrat. Už nyní je rekonstrukce nejstarší české dálnice spočítána na 18 miliard a koridory cenu ještě zvednou. "Financování koridorů nemůže být ale pouze na nás, jednáme proto už s ministerstvem životního prostředí," řekl René Poruba.
Peníze chtějí silničáři najít zejména v evropských fondech. Ty tuzemské totiž nestačí ani na dokončování rozestavěných úseků. V této chvíli nemá ještě stát přesně spočítáno, na kolik budování migračních koridorů vyjde. Pokud by ale na každém místě vyrostl obří zvířecí přechod, jaké se stavějí v posledních deseti letech, vyšlo by to odhadem na 14 miliard korun.
V Česku vzniklo 12 takových ekoduktů. Úpravy, které mají nově zvířatům odstranit bariéry u starých dálnic a silnic, však nebudou spočívat jen v budování těchto mamutích staveb. Ředitelství silnic chce nyní daleko více využívat podchodů a mostků, které vznikají přirozeně při stavbě dálnic.
Beton a zvěř
3 mld. korun
už stálo budování 12 mamutích přechodů pro zvířata přes dálnice. Jejich efekt je ale slabý.
28 míst na silnicích
nyní označili přírodovědci jako kritických pro migraci zvěře.
18 mld. korun
bude stát rekonstrukce brněnské dálnice. Podchody a nadchody pro zvířata cenu ještě zvednou
100 rysů
žije podle přírodovědců v Česku. Vlků může být až 15 a losů 40. Koridory ale využijí všechna zvířata.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist