Kamiony se vyhýbají českým čerpacím stanicím. Přestože loni výrazně narostla silniční přeprava, spotřeba pohonných hmot v Česku dramaticky klesá. Podle aktuálních údajů Českého statistického úřadu, které mají HN k dispozici, klesl o víc než pět procent prodej nafty, benzinu se loni prodalo dokonce o devět procent méně. V obou případech jde o největší propady spotřeby za posledních deset let.

Prodeje nafty, která je prakticky výhradním palivem pro silniční nákladní dopravu, klesly v Česku na 3,8 milionu tun (v přepočtu 4,6 miliardy litrů). Přitom výběr mýtného se loni díky nárůstu kamionové přepravy zvýšil na nejvyšší sumu čtyřleté mýtné historie - meziročně o 18,5 procenta na 6,57 miliardy korun.

Důvod? Loni o deset procent zvýšená spotřební daň zvedla u tuzemských pump cenu nafty o korunu za litr (v prosinci nafta vystoupala na 32,50 koruny za litr), tedy natolik, že se diesel v Česku stal dražší nejen v porovnání s tradičně lacinějším Polskem, ale nově i ve srovnání se Slovenskem, Rakouskem a načas i Německem.

Sami přepravci potvrzují, že kdo mohl, začal okamžitě tankovat mimo Česko. "Hned od loňského ledna jsme doporučili našim řidičům, aby využívali spíše zahraniční pumpy. Přitom jsme, jako všichni další dopravci, zaznamenali viditelný nárůst jízd. V našem případě zakázky loni vzrostly o deset procent," říká například jednatel společnosti OK Trans a zároveň prezident sdružení Česmad Bohemia Vladimír Starosta. Na propadu spotřeby benzinu, který má z okolních zemí dražší než my Slovensko a Německo, se podílí více faktorů - rostoucí podíl osobních aut na naftu, klesající spotřeba nových benzinových vozů a hlavně prodej různých alternativních paliv, především lihového paliva E 85. To si řidiči často tankují i do starších klasických vozů na benzin. S poklesem spotřeby mají problémy hlavně menší čerpací stanice. "Situace dělá problém hlavně menším pumpařským sítím, které nemohou kompenzovat pokles prodejů ze zisků čerpacích stanic podél dálnic a ve velkých městech. To bude mít za důsledek, že majitelé budou nuceni tyto pumpy prodávat," říká předseda Společenství čerpacích stanic ČR Ivan Indráček.

Malí pumpaři podle něj již nemohou ani snižovat marže, protože už teď je mají extrémně nízké. Situace se navíc zřejmě lepšit nebude, zvlášť když jsou ceny nafty i benzinu teď našponované kvůli růstu cen ropy.

Nafta se podle společnosti CCS prodává průměrně za rekordních 33,79 koruny za litr.

Podle petrolejářů i rozsáhlé studie z Národohospodářské fakulty pražské VŠE by pomohlo k návratu tankování dopravců do Česka snížení hodnoty spotřební daně o 2,50 koruny na litr. Padla by cenová výhoda sousedních zemí. Jenže snížení daně nemá ministerstvo financí v plánu. A má k tomu i podporu Evropské unie. Ministři financí členských států nedávno v Bruselu případné snížení spotřebních daní či DPH u benzinu a nafty odmítli.

Výběr spotřební daně z pohonných hmot vzrostl loni o necelá tři procenta na 83,7 miliardy korun.

 

Mýtné a PHM

6,57

miliardy korun se vybralo loni v ČR na mýtném z provozu autobusů a nákladních vozů. Je to o 18,5 % víc než v roce 2009.

 

 


DRAHÉ TANKOVÁNÍ
Kamiony tankují u nás naftu jen v nezbytném případě. Třeba na Slovensku nebo v Polsku vyjde litr o 2,50 koruny méně.
foto: čtk

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist