Architektura, reality nebo jazyky. Nové soukromé vysoké školy hledají díru na trhu a nabízejí studentům netradiční obory nebo formy výuky. "Zdá se, že v dosud nejrozšířenější oblasti ekonomicky zaměřených programů je poptávka nasycena," vysvětluje Kateřina Savičová z ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Jednou z nejnovějších vysokých škol je Architectual Institute in Prague (ARCHIP). Zájemce láká studiem v angličtině, vedeném zčásti zahraničními architekty, zaměřením zase na praxi i na opomíjená témata, jako jsou veřejné prostory a krajinotvorba. "Podobný program v České republice neexistuje," říká Regina Loukotová, rektorka a spoluzakladatelka školy, která projektovala například Alexandrijskou knihovnu v Egyptě. "Z ARCHIP bychom chtěli udělat školu mezinárodní," dodává architektka, jež studovala v Norsku. Vypadá to, že se jí to podaří, alespoň co se studentů týče.

Vzdělávat se v prostorách Veletržního paláce v pražských Holešovicích projevují totiž zájem více zahraniční studenti. Do prvního ročníku plánuje škola nabrat 60 lidí. Ti nejdříve musejí obstát v přijímacích zkouškách, tedy do konce března poslat motivační dopis a digitální portfolio prací. Školné je ve výši 90 tisíc korun, škola ale slibuje, že přibližně polovině přijatých nabídne stipendium. Těm nejlepším až 90 procent. "Výuka bude probíhat v ateliéru i externě," plánuje Loukotová.

Zájem je o celoživotní vzdělávání


Podle ministerstva školství vzniká v poslední době méně nových soukromých vysokých škol. Školy spíše navyšují své kapacity a rozšiřují se do jiných měst. "Je možné, že teď bude docházet ke slučování soukromých škol," myslí si Savičová z ministerstva školství. Podle ní soukromé školy v dalších letech posílí svou úlohu ve vzdělávání studentů starších 30 let.

Zájem těchto osob o studium potvrzuje i Olga Haluzková, manažerka vzdělávání Vysoké školy realitní v Brně, která vznikla před třemi lety. "Lidé si všímají hlavně naší nabídky celoživotního vzdělávání, chtějí si zvýšit kvalifikaci v oboru," říká. Obory této školy jsou nemovitosti a insolvence. Zájemci mohou studovat program Nemovitý majetek, Oceňování a odhadování nemovitostí nebo jen několik dní navštěvovat určité semináře či přednášky.

"Rozložit si studium mohou, jak chtějí - třeba docházet celý týden, nebo jen dva dny v týdnu," říká Haluzková. Pokud si uchazeči vyberou kombinované studium, navštěvují školu jeden víkend měsíčně. Přijímací zkoušky na této škole nejsou, kombinované studium však vyžaduje nejméně roční praxi a zaplacení školného. Bakalářské studium programu Nemovitý majetek stojí 25 tisíc korun.

Studenti jsou pragmatičtí


"Soukromé vysoké školy zpravidla závisejí pouze na příjmech ze školného, musejí se tedy profilovat v sektorech představujících poptávku," vysvětluje Alois Houdek, předseda Asociace soukromých vysokých škol. Studenti teď podle něho vyhledávají obory, které jsou okamžitě uplatnitelné na trhu práce, tedy praktické a aktuální.

Využít desetiletou zkušenost se školením zahraničních lektorů se před třemi lety rozhodli v jazykové škole Akcent. Ta teď nabízí studium programu Specializace v pedagogice - angličtina a čeština jako cizí jazyk. "Praxe je vedena speciální formou. Naši studenti chodí vyučovat vlastní cvičné skupiny, což jsou většinou návštěvníci jazykovky," říká Dana Hánková, vedoucí katedry didaktiky cizích jazyků. Školné je 55 tisíc za celý akademický rok a přijímačky většinou testují jazykové znalosti a studijní předpoklady. Součástí je také ústní pohovor.

Na soukromých vysokých školách studuje nyní kolem 54 tisíc studentů. Většina z nich ekonomické obory.


Soukromé VŠ v Česku


54 tisíc

studentů nyní studuje na soukromých vysokých školách v Česku. Většina z nich ekonomické obory.

90 %

soukromých vysokých škol se zaměřuje na oblast ekonomiky, pedagogiky a společenských věd.