Vídeňské letiště se dál vzdaluje tomu ruzyňskému. Přitom podle plánu jej Praha měla mílovými kroky v počtu pasažérů dostihnout. Vše ale zůstalo jen u plánů. Ruzyně si nyní plánuje růst na dvanáct milionů cestujících, Vídeň bez větší námahy letos odbaví více než dvacet milionů.

Pasažéři zatím Ruzyni dokonce ubývají. Zatímco z Prahy loni létalo mírně méně cestujících než v roce 2009, ve Vídni jich bylo o téměř devět procent více, přibylo jich i v Mnichově, Varšavě i Budapešti. Počet cestujících v Praze navíc meziročně klesal i v každém z měsíců tohoto roku, Vídeň přitom vykazuje trvalý více než pětiprocentní růst.

"Je pravda, že jsme říkali, že je během několika let doženeme a oni nám místo toho mezitím odskočili," uznává místopředseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos. Úbytek počtu cestujících způsobený hospodářskou krizí i islandskou sopkou postihl obě letiště. "Oni se ale nemusí vypořádat s restrukturalizací ČSA," dodává Pos.

Snaha vrátit České aerolinie (s Letištěm Praha od podzimu 2009 sdílí ředitele a obě firmy se mají do konce příštího roku stát součástí jednoho holdingu) k zisku se projevila razantním ořezáním nerentabilních linek. Nabízená kapacita klesla téměř o pětinu. "Až se zpožděním se ten výpadek daří vyrovnávat jinými dopravci," dodává Pos.

"Letiště se také ještě nevyrovnalo s bankrotem Sky Europe, který Wizz Air navzdory svým plánům ještě nedokázal nahradit, další kapkou je pak odchod Ryan Airu," popisuje analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. Ryan Air již létá jen z Brna, loni přitom byl na Ruzyni desátou největší firmou. Podle Procházky sice letiště restrukturalizací ČSA trpí, ale je to pro něj prý lepší než případný bankrot aerolinií.

I letos letiště očekává, že bude za evropským průměrem ve vývoji počtu cestujících "maličko" zaostávat. Zatímco Evropa očekává růst o 4,5 procenta, Ruzyně s mírným optimismem pramenícím z nově otevřených destinací očekává tři až čtyři procenta.

Podíl ČSA v letním letovém řádu klesl z loňských více než 45 na necelých 39 procent. Na úkor ČSA posiluje zejména tuzemská dvojka Travel Service, která svůj podíl na letišti téměř zdvojnásobila.

Pomalejší růst počtu pasažérů oddaluje i potřebu výstavby nové přistávací dráhy. Letiště se i v letní sezoně pohybuje kolem 75 procent kapacity. Vedení firmy ale tvrdí, že jsou sedm hodin denně, tj. v ty nejatraktivnější časy, vyprodáni a nově příchozím aeroliniím jen obtížně nabízí zajímavé časy odletů. Dál proto chtějí realizovat plán postavit za třináct miliard korun novou dráhu. V roce 2014 se má začít stavět a letadla by mohla na nové dráze přistávat o dva roky později. Projekt je tak oproti původnímu plánu o tři roky opožděn. Prognózy počítají s tím, že se Češi s rostoucí životní úrovní naučí létat stejně často jako Němci či Rakušané.

Zatím se to ale neděje a i letošní očekávaný růst počtu pasažérů mají podle dosavadních průzkumů táhnout zejména cizinci.

Včera představený letní letový řád přináší dvě hlavní změny. První je větší zaměření aerolinií směrem na východ. Velkou Británii přenechaly ČSA konkurentům a zaměřují se, slovy mluvčí aerolinií Hany Hejskové, "na perspektivní východní trhy a lokální zákazníky, doplněné o přirozený tok transferových cestujících".

Výsledkem jsou tak například nové lety z Prahy do ukrajinských měst Lvova, Doněcku a Charkova.

Druhou změnou je silnější orientace řady dopravců na jižní Evropu, ze které pochází velká část návštěvníků Prahy. Nové linky do této oblasti nabízí jak síťoví, tak nízkonákladoví dopravci.